اردیبهشت 18, 1403

۱۰ نشانه که به شما یادآور می شوند هرگز ثروتمند نخواهید شد

اگه بخوایم با دیدگاه واقعگرایانه به مبحث ثروت نگاه کنیم باید در نظر داشته باشیم که در خیلی از مواقع اندوخته شدن ثروت فقط در عرض یه شب رخ نمی افته. به خاطر همین هم باید و نبایدهایی در این رابطه وجود دارن که به وسیله آدمایی که این روند رو پیموده ان پیشنهاد می شن.

در شرایط اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و محیطی افراد با هم تفاوتای زیادی هست با این حال نمیشه این موارد رو بهونه ای واسه نبود رسیدن به ثروت دونست. اگه در میان آدمایی قرار دارین که به افزایش توانایی مالی خود فکر می کنین، نکاتی وجود دارن که با انجام اونا این هدف رو به تاخیر میندازین. این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

بسیار کار می کنین اما نه هوشمندانه

«ریک ادلمن» یکی از مشاوران مالی بر این باورست با اینکه از دوران مدرسه سختکوشی به ما پیشنهاد شده اما این تنها نصف جریانه. ایشون اضافه می کنه: “اگه در طول زندگی خود فقط به سختی کار می کنین بدونین که هیچوقت پولدار نمی شین. چون که تنها خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کردن و پس انداز کردن پول نمی تونه شما رو به اینجور هدفی برسونه.”

ایشون واسه تضمین رسیدن به ثروت در آینده پیشنهاد می کنه که همزمان هوشمندانه هم عمل کنین. یکی از این راهکارها اینه که به خریداری سهام مبادرت کرده یا در صندوقای بازنشستگی سرمایه گذاری کنین. این کار می تونه دلیل افزایش سود پول تون شه.
هم اینکه می تونین این کار رو بدون اینکه متحمل خطر زیادی شید و یا بیشتر از اندازه زحمت بکشین و وقت زیادی بذارین انجام بدین.

تمرکزتون رو به جای کسب درآمد بیشتر، تنها بر پس انداز کردن قرار می دید

یکی از راهکارهای بسیار موثر کسب ثروت به دست آوردن درآمد بیشتر و نه افزایش پس اندازست. یکی از کارایی که افزایش پولدار انجام میدن افزایش درآمدشانه با اینکه یکی از عادات همیشگی اونا پس انداز کردنه.

سیبولد میگه اگه می خواین مثل افراد پولدار عمل کنین بهتره نگرانی کمتری از بی پول موندن داشته باشین و بر درآمد بیشتر تمرکز کنین. بیشتر ثروتمندان از چندین مبنع جور واجور کسب درآمد می کنن و راهکارهای هوشمندانه ای هم واسه پس انداز کردن دارن.

چیزایی رو خریداری می کنین که از توان مالی شما خارجه

اگه بیشتر از توامندنیای مالی خود خرج می کنین بدونین که هیچوقت پولدار نمی شین. اگه تازگیا کمی افزایش حقوق داشتین، اونو وسیله توجیهی واسه خرجای اضافه قرار ندین. یکی از میلیونرها به نام «گرانت کاردون» میگه: “قبل اینکه به کسب درآمدهای فراوون از راه های جور واجور برسم، هیچوقت یه ساعت گران یا ماشین لوکس نخریدم. حالا هم با وجود اینکه بسیار پولدار هستم، هنوزم تویوتا کمری سوار میشم.” ایشون پیشنهاد می کنه به خریدن خرده ریزها در زندگی توجه چندانی نداشته باشین.

به یه حقوق ثابت ماهیانه رضایت دارین

خیلی از مردم به درآمد ماهیانه یا ساعتی خود وابسته هستن. این در حالیه که ثروتمندان به نتیجه حاصل از درآمدشون اهمیت میدن و در بیشتر مواقع خود فرما هستن.

سیبولد هم یکی از سریع ترین راهکارهای رسیدن به درآمد بیشتر رو خود فرمایی می دونه. ایشون بر این باورست آدمایی که پولدار می شن واسه خود کار و کاسبی ای راه میندازن این در حالیه که خیلی از افراد عادی به همون حقوق ثابت ماهیانه خود اکتفا می کنن.

شروع به پس انداز کردن نکردین

یکی از موثرترین راهکارهایی که به ثروت میرسه، پس انداز کردنه. «رامیت سثنی» نویسنده کتاب پرفروش «ثروت اندوزی رو به شما خواهم آموخت» میگه، خیلی از ثروتمندان ۲۰ درصد از درآمد خود رو پس انداز می کنن. در واقع ثروت اونا با درآمد هرساله شون سنجیده نمی شه بلکه مبنای این اندازه پس اندازه ها و سرمایه گذاری هاییه که در طول زمان انجام میدن.

واسه پس انداز کردن حتما لازم نیس که درآمد خیلی بالایی داشته باشین یا راهکارهای پیشرفته مدیریت مالی رو بدونین. فقط کافیه این کار رو با پس انداز کردن کمی از درآمدتون انجام بدین. با گذشت زمان تغییرات زیادی رو تماشاگر هستین.

رویاهای بقیه رو پیگیری می کنین نه رویاهای خودتون رو

اگه می خواین پولدار شید باید کاری رو انجام بدین که به اون علاقه دارین. این بدون معناست که انگیزه کافی واسه انجام اونو داشته باشین و احساسات خود رو هم در نظر بگیرین.

«توماس کورلی» یکی از میلیونرها در این باره میگه لازم نیس که به دنبال رویاهای والدین خود برید. ایشون در کتاب «تغییر عادات؛ تغییر زندگی» میگه: “وقتی که رویاهای بقیه رو پیش می برید احتمال داره که از این کار رضایت کافی نداشته باشین. همین نبود رضایت بر چگونگی ارائه اون تاثیر می ذاره. به خاطر همین چالشای بیشتر و طولانی تری با مسائل مالی دارین. واسه رسیدن به موفقیت هم احساس خوشحالی و راضی بودن لازم رو دارین.”

از منطقه امن خود خارج نمی شین

اگه می خواین به ثروت دست پیدا کنین، موفق شید و در زندگی روندی رو به جلو داشته باشین باید توانایی خارج شدن از محدوده های امن زندگی تون رو داشته باشین. خصوصا افراد پولدار در مناطق ناامن و ریسکایی که در زندگی شون می کنن به آرامش و امنیت دست پیدا می کنن.

سیبولد میگه: “امنیت جسمی، روانی و احساسی اولین هدف افراد متوسط جوامع تلقی می شه اما آدمایی که تفکر پولدار شدن رو دارن، خیلی به حضور دائمی خود در مکانای امن زندگی شون فکر نمی کنن. اونا کم کم می آموزند که چیجوری با ایجاد بعضی از ناامنیا و ریسکا در زندگی خود، به آرامش دست پیدا کنن.

هدف تون پولدار شدن نیس

اگه هدف تون پولدار شدن باشه، این روند واسه تون آسون تر و لذت بخش تر میشه. در واقع با داشتن یه هدف روشن و مشخص، می تونین برنامه ریزی بهتری واسه رسیدن به اون داشته باشین.

می خواین خونه بخرین؟ به بیرون مرز کشور برید؟ ماهی یه بار سفر کنین؟ از دوران بازنشستگی خود لذت کافی ببرین؟ تموم این اهداف رو یادداشت کنین. افراد پولدار اهداف خود رو یادداشت می کنن و واسه رسیدن به اونا تعهد زیادی هم دارن. یکی دیگه از میلیونرا به نام «تی. هارو اِکر» میگه، ثروتمندان بر هدف خود تمرکز می کنن، برنامه ریزیای مشخصی دارن و دیدگاه معینی واسه رسیدن به این هدف خود دارن.

خیلی از افراد نمی دونن که در زندگی شون واقعا چی میخوان اما ثروتمندان خوب می دونن که ثروت میخوان.

اول خرج می کنین و بعد باقی مونده درآمد خود رو پس انداز می کنین

«دیوید باخ» یکی دیگه از ثروتمندان میگه، بیشتر مردم اول پولای خود رو خرج می کنن و بعد به فکر پس انداز کردن می افتن. قبل اینکه درآمد خود رو هزینه کنین بخشی از اونو پس انداز کنین. مثلا درآمد یه ساعت از کار روزانه خود رو پس انداز کنین و یا واسه این کار مقدار مشخصی رو از همون اول دریافت حقوق تون مشخص کنین. باخ میگه با گذشت زمان این کار در شما نهادینه می شه و یافته های اونو مشاهده می کنین.

تصور می کنین که پولدار شدن شدنی نیس

سیبولد میگه، خیلی از مردم تصور می کنن، ثرومند شدن تنها مخصوص افراد خوش شانسه. اما حقیقت اون هستش که در خیلی از کشورای سرمایه داری، هر کدوم از ادما از فرصت مساوی واسه پولدار شدن بهره مند هستن.

از خودتون این سئوال رو سوال کنین که به چه دلیل شما نباید یکی از این افراد باشین. قدم بعدی اون هستش که رویاهای بزرگ تری داشته باشین و انتظارات خود رو هم بالاتر ببرین.