اردیبهشت 20, 1403

رمز گشایی از موفقیت شبکه اجتماعی کارآفرین Twitter

به چه دلیل توییتر باعث شد تا روش جدید پست نویسی در اینترنت و شبکه های اجتماعی به وجود بیاد و یکی از کار و کاسبیای موفق دنیای دیجیتال در میدون شبکه های اجتماعی شه؟

صحبت از کارآفرینی کاراکتر هاست! ۱۴۰ کاراکتر، ایده موفق واسه خلق سرزمین دیجیتالی متن محور توییتر شد که حالا میلیاردا دلار ارزش بازاری داره و یکی از کارآفرینیای موفق یه دهه گذشته هستش.

شبکه های اجتماعی از وقتی که یاهو و گوگل در اوایل قرن بیست و یکم یعنی ۱۶ سال پیش به راه اندازی سرویسایی در این میدون اقدام کردن یا شبکه های بزرگ اجتماعی مانند یوتیوب رو به تملک خود در آوردن، تا به امروز راه پر فراز و نشیبی رو طی کرده. تا کم تر از یه دهه پیش، فعالیت در شبکه های اجتماعی براساس PC بود و کم تر کسی رو میشه سراغ داشت که از گوشیای هوشمند واسه تعاملات در دنیای مجازی استفاده می کرد.
اما به یه بار از اواسط دهه اول قرن بیست و یکم بود که گسترش فعالیت APPا، انقلاب دیجیتال رو به رقابت بزرگی کشوند و انقلاب در انقلاب درست کرد.
انقلاب اپا، کم تر از انقلاب اینترنت نبود. اپا، همه چیز رو تحت شعاع قرار دونه و دلیل شدن تا سبک زندگی سنتی بشر به سبک زندگی تموم دیجیتالی عوض شه.

دنیای اپا نه فقط باعث می شه تا همیشه آنلاین باشین و با هر دوستی در سراسر دنیا تعامل کنین. بلکه پرده اتاق و سیستم روشنایی خونه و حتی روشن کردن اتومبیل خود رو واسه گرم شدن موتور در روزای سرد زمستون، خیلی راحت مدیریت کنین. اپا، بخش جدانشدنی از زندگی صدها میلیون کاربر اینترنت شده.

(اینستاگرام، توییتر و فیس بوک، صدها میلیون کاربر اینترنت رو ساعت به ساعت در اینترنت می چرخونه)

اپ زمینه بروز استارت آپای زیادی در دنیای دیجیتال شدن که یکی از روشن ترین انا، اینستاگرامه. اینستاگرام یکی از نقاط بالاترین درجه استارت اپای تحت موبایلای هوشمند هستتند که از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو، مخاطبان زیادی رو با خود همراه کردن. اینستاگرام با نیم میلیارد کاربر، روز به روز بر شما مخاطبانش و خدماتش اضافه می شه و این ترس بود که مارک زاکربرگ، خالق سرزمین دیجیتالی ۱.۵ میلیارد نفره فیس بوک رو بر ان داشت تا با مبلغ ۱ میلیارد دلار ان رو در سال ۲۰۱۲ میلادی به نام خود کنه.

اینستاگرام و فیس بوک و گوگل و خیلی از خدمات دیجیتالی گسترده به شکل کارآفرینی دیجیتالی امروز، محصول  دنیای اپا هستن و بدون اپ، به کار گیری این دامنه خدمات سخته. یکی از اپای خیلی معروف این چند سال گذشته، اپ سایتی به نام توییتر دات کام هست.
توییتر، خیلیا رو وارد شبکه های اجتماعی و دنیات دات کاما کرد.

(تصویر دفتر مرکزی توییتر در شهر سانفرانسیسکو آمریکا)

توییت کردن و ری توییت کردن (Twitt and ReTwitt) بخشی از فرهنگ روزانه توییتر باز هاست. مثل فرهنگ هشتگ نویسی و لایک کردن اینستاگرام بازا که بخشی از سبک زندگی دیجیتالی انا رو تشکیل میده. توییتریا، بیشتر می نوشتند و تلاش می کنن خیلی دقیق و کامل مطالب رو ارائه کنن چون که در توییتر، بیشتر این کلمات هستن که منتشر می شه و در کانون توجهه تا عکس و ویدیو!

شاید به همین خاطره که توییتر، سایبر دیپلماسی مهم واسه سیاست مداران روزگار ما هستش و خیلی از دیپلماتا و فعالان سیاسی و فرهنگی در سراسر جهان، از توییتر به عنوان وسیله رسانه ای بین المللی خود استفاده میکردن و دوران وبلاگ نویسی و سایت نویسیای تکی به سر اومده. بارها مشاهده کردیم که در جریان مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱، جون کری وزیر امور خارجه آمریکا و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با تگ کردن نوشته های خود در توییتر، سایبر دیپلماسی خود رو پیش برده و اطلاع رسانی می کردن.

(تصویر توییت بازیای جواد ظریف وزیر امور خارجه با دختر نانسی پلوسی درباره هلوکاست)

 

درباره توییتر

 

کلمه Twitter بیشتر از ده میلیارد و هشت صد میلیون بار در صفحات اینترنت ایندکس شده که نشون میده، ارزش این کلمه و این برند در فضای دیجیتال تا چه حده. هر سهم توییتر در بازار بورس آمریکا ۱۵ دلار قیمت داره.
جک دورسی، موسس این شبکه و یکی از معماران عصر دیجیتال، در مارچ ۲۰۰۶ میلادی، توییتر رو به دنیا معرفی کرد.
سایتی که به شما امکان می داد تا در حد ۱۴۰ کاراکتر، جمله و نظر خود رو در باره هر چی که می خواید گفته و منتشر کنین و دیگه دوستان رو به مطالعه مطالب خود تشویق کنین. این کارکترا tweet نامیده شده که علامت ان، پرنده کوچیک آبی رنگه. چند وقتی هست که امید کردستانی، معاون بازرگانی گوگل در سالای نه خیلی دور، به عضویت هیات مدیره اون در اومده.

(توییت نویسی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در کنار جک دورسی، موسس توییتر در سال ۲۰۱۱ میلادی که مربوط به هشتگ #ASKOBAMA از اوباما سوال کنین بود)

در سال ۲۰۱۵ میلادی، توییتر تونست ۲ میلیارد دلار درامد زایی کنه که به نسبت فیس بوک و یوتیوب که بزرگان شبکه های اجتماعی سالای گذشته هستن، رقم سرسام بیاری به حساب نمیاد.
نزدیک به ۴ هزار نفر کارمند توییتر در سراسر جهان هستن که دهمین سایت پر بیننده اینترنت رو مدیریت می کنن. نزدیک به ۳۱۰ میلیون کاربر فعال الان در این شبکه به تولید محتوا مشغول هستن که به واسطه این که دنیای عکس و لایکای اون به قدرت اینستاگرام و فیس بوک نیس، نتونسته به عدد رویایی ۵۰۰ میلیون کاربر برسه. توییتر این روزا فعالیت زیادی واسه ارتقای امنیت کاربرانش در دستور کار قرار داده. حالا با توانایی جدید توییتر، یه فضای خالی کامل ایجاد شده؛ اگه یه نفر رو بلاک کنین اون دیگه نمی تونه توییت‌ها و نقل‌قول‌های شما رو ببینه و حتی اگه کسی حرفی از شما رو نقل و ریتوییت کنه هم واسه اون نمیشه دید.

(جدول نشون دهنده اندازه محبوبیت برندا از راه اطلاع رسانی در شبکه اجتماعی توییتر- براساس تحقیقات، کاربران توییتر ۳ برابر کاربران فیس بوک، صفحات برندا رو FOLLOW می کنن)

جک دورسی، راه اندازی توییتر رو براساس سیستم اس ام اس الهام گرفت که در تصویر زیر، بلوپرینت آقای جک رو در طراحی اولیه توییتر میبینیم.

(تصویر بالا در واقع نشون دهنده اولین طرحایی هست که جک دورسی واسه راه اندازی شبکه اجتماعی اس ام اس محور ((SMS-based Social network واسه توییتر در نظر داشت.)

تصویر سلفی که الن دجنرس در مراسم اسکار ۲۰۱۴ میلادی از خود با حضور بعضی از سلبریتیای هالیوود در صفحه شخصی اش در توییتر منتشر کرد، درخشش جهانی زیادی پیدا کرد طوریکه سرور توییتر رو به مدت ۲۰ دقیقه از کار انداخت. مثل اینستاگرام، بعضی از صفحات کاربران در این شبکه هم با استقبال زیاد مخاطبان مواجه شده که ۱۰ صفحه پر بیننده توییتر تا ماه گذشته میلادی به توضیح زیر اعلام شده.
همونجوریکه در فهرست زیر توجه می کنین، سلبریتیای پرده نقره ای و استیج از کتی پری و جاستین بیبر گرفته تا جاستین تیمبرلیک، در فهرست اکانتای پر بیننده در توییتر هستش.

  • Katy Perry: 89,071,169

  • Justin Bieber: 82,290,686

  • Taylor Swift: 77,874,177

 

  • Barack Obama: 75,241,599

 

  • YouTube: 62,319,173
  • Rihanna: 61,114,092

 

  • Ellen DeGeneres: 60,060,695

 

  • Lady Gaga: 59,757,672
  • Justin Timberlake: 55,406,690

  • Twitter: 55,064,486

شکست تاریخی تیم فوتبال برزیل از تیم ملی آلمان در رقابتای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با نتیجه ۷-۱ دلیل شد تا بیشتر از ۳۶ میلیون توییت در توییتر منتشر شه که رکوردی در این شبکه ثبت کرد.

توییتر نقش زیادی در رونق کار و کاسبی دیجیتالی برندا در دنیای امروزی داره.
تقریبا هر محصولی که در دنیا عرضه می شه، نسخه توییتری ان هم در صفحه شخصی برند در اختیار مخاطبان قرار میگیره تا با طراحان و ایده پردازانش در تعامل باشن. امروزه یکی از راه های تکریم  مشتریان و مدیریت روابط با مشتری (CRM) رو در حساب توییتر برنده ها می دونن.

(از جمله سلفیای جک دورسی خندان، رهبر توییتر)

توییتر هر چند ۱۴۰ کاراکتر محدودیت میده، اما به شما فرصت میده دقیق تر فکر کنین و در کم ترین تعداد کلمات، بیش ترین بازدهی رو منتقل کنین. البته این محدودیت تازگیا ورداشته شد.
اما بازم تماشاگر هستیم که پستای توییتر به وسیله کاربرانش در سراسر جهان، متنای موثر تری از اینستاگرام و حتی پینترست هست.
در توییتر همه به دنبال متن و معنی هستن در حالی که در اینستاگرام، تصاویر حرف اول و آخر رو میزنن و کسی زیاد به دنبال نوشته و خوندن نیس.
به هر حال ، سال ۲۰۱۶ رو باید زمان شروع رقابت توییتر و فیس بوک بر سر جذب بازارای هدف و رو کردن امتیازای رقابتی در میدون کار و کاسبی شبکه های اجتماعی دونست. جایی که فیس بوک هرساله چند میلیارد دلار سود خالص به جیب می زنه و توییتر، با مشکلات مالی و خروج دست جمعی مدیران ارشد خود رو به روه. هر چند انتظار  میره حضور مدیر با تجربه ای چون امید کرستانی در کنار جک دورسی بتونه بخشی از چالشای مالی و تجاری توییتر رو به واسطه تجارب مهم اش در صنعت دات کام، کم کنه.

(تصویر جک دورسی- رهبر توییتر و مارک زوکربرگ، خالق فیس بوک- ثروت مارک بیشتر از ۱۰ برابر جکه)

استتوسای توییتر در واقع مثل یه استتوس کوتاه در فیس بوکه. فرق شایان این شبکه با فیس بوک اینه که به روز رسانیا به اطلاع تموم دنبال کنندگان می رسه اما در فیس بوک اطلاع رسانیا تنها براساس الگوریتم edgerank فرستاده میشه.

(تصویر ایندکس سایت Squareup.com که در مورد پرداخت الکترونیکی و خدمات مالی فعال هست و به وسیله جک دورسی رهبر توییتر راه اندازی شد)

شرکت پرداخت آنلاین موبایلی که در نشانی auareup.com قرار داره در سال ۲۰۰۹ میلادی به وسیله جک دورسی و جیم مک کلولی طراحی و راه اندازی شد.
سرویس دهی مالی انلاین و پرداختای موبایلی (Mobile Payment) از جمله خدمات این شرکت کارآفرینی هستش.
این شرکت دارای اجناس پرداخت متنوعی از جمله Sqaure Register و Square Reader نیزهست.

جک دورسی در چند پلان

جک دورسی یکی از معماران عصر دیجیتاله که به عنوان کارآفرین اینترنتی، تونست یکی از موسسان سایت توییتر ومدیرعامل اون شه.
اونو در باشگاه میلیاردرهای دنیای وب در کنار زوگربرگ و لری پیج و جف بزوس میشه دید. ایشون من مسئولیت تازه اش در این شبکه اجتماعی بازم به عنوان مدیرعامل Square (شرکت پرداخت موبایلی) که در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیسش کرد هم کار می کنه.

این شرکت حالا ۶ میلیارد دلار قیمت گذاری شده و بزودی وارد بورس آمریکا می شه.
اون صبحا درتوییر و ظهر به بعد در اسکوئور فعالیت داره تا بتونه بر بخشی از مشکلات شرکت توییتر مسلط شه.
مشکلی که کاهش تعداد کاربران و جذابیت کم تر توییتر به نسبت فیس بوک و اینستاگرام رو به دنبال داره.

(جک دورسی و پیراهن سفید رنگ معروف که خوش تیپی و وقت گذاشتن اون واسه مد و لباسش رو نشون میده)

(تصویر قهره خوری جک دورسی، مدیرعامل میلیاردر توییتر در یکی از کافه های سانفرانسیسکو با ظاهری معمولی)

دورسی اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به یه میلیاردر تبدیل شد و حالا ثروت اون برابر با ۲٫۲ میلیارد دلار برآورد گردیده. جک، در سنت لوییس آمریکا و در دبیرستان Bishop‌مشغول به تخصیل بود و برنامه نویسی رو آموخت. بر خلاف لری پیج که پدر و مادرش استادان ریاضی بودن، اون از این توانایی بی بهره بود. نرم افزار ارسال ماشین مانند کاری که Uber.com می کنه، اولین محصولی بود که جک طراحی و عرضه کرد.

(جک دورسی و همسرش Kate Greer که یه مدل در مورد فشن هست)

حالا استیو بالمر از موسسان مایکروسافت که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مدیرعامل غول نرم افزار جهان بود، سومین سهامدار توییتر شده و به حساب سهامای آقای دورسی نزدیک شد.

جک دورسی با ۱۸۰ هزار دنبال کننده در اینستاگرام فعالیت داره که در نشانی اینترنتی به نشانی https://www.instagram.com/jack در دسترسه.

(دیدار جک دورسی،‌مدیرعامل شرکت Square با شاخه زنان حزب دموکرات آمریکا واسه پشتیبانی از فعالیتای زنان این کشور)

این سوال مهمی هست: توییتر و جک دورسی چه گونه درآمد زایی دارن؟ طبق تحلیل بیزنیس اینسایدر، توییتر از راه تبلیغات، درامد خوبی داره.
بعضی از اطلاعاتی که در این شبکه به وسیله کاربران به اشتراک گذاشته می شه رو به صاحبان برند و شرکتای جور واجور می فروشه تا با این اطلاعات، راهبردای کار و کاسبی خود رو مدیریت کنن. نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرد که توییتر معمولا ۳ منبع اصلی درامد زایی داره.
یکی از اونا رو که (Promoted tweets)  می گن، ارائه آگهی زیر توییتای کاربرانه. اگه کاربران نسبت به آگهیای به نمایش در اومده زیر توییتای خود عکس العمل نشون داده و به صفحات برندای مراجعه کنن، درامدی نصیب اون می شه.

از راه روندای ترفیع یافته یا Promoted trends هم کسب در اومد داره.
توییتر فهرستی از عناوینی رو که در این شبکه بیشتر مورد بررسی کاربرانه، براساس موقعیت مکانی و وقتی جفت و جور می کنه.
اگه آگهی تبلیغ کننده گان بخواد در این فهرستا نشون داده شه، باید روزانه ۲۰۰ هزار دلار پرداخت شه.
راه سوم از راه حسابای ترفیع یافته یا promoted accounts هست.
اگه صاحب برندی بخواد فالوورای بیشتری داشته باشه، توییتر اونو براش جفت و جور می کنه.
توییتر حساب اون برند رو به بقیه کاربران پیشنهاد خاص می کنه.

به هرحال جک دورسی یکی از معماران عصر دیجیتاله و کارآفرینی دیجیتالی ایشون، ده ها هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم رو به وجود آورده. توییتر کار و کاسبی پیچیده ای نیس اما در آخر خلاقیت، ساده هست و خیلی راحت میشه از ان استفاده کرد.
ایده ای که می تونه الهام بخش استارت آپای ایرونی باشه.