اردیبهشت 20, 1403

آشنایی با آداب خوشامدگویی مردم در گوشه و کنار جهان

وقتی که دو نفر همدیگه رو می بینن، اولین کاری که انجام میدن، سلام و احوالپرسی کردن و دست دادنه. البته این رفتار در فرهنگای جور واجور دنیا با همدیگه فرق داره.
به طور مثال، در آمریکا و برزیل، مردم عادت داره بسیار سفت دست همدیگه رو بفشارند و در کشور انگلیس درست برعکس این عادت نمونه داره؛ طوری که انگلیسیا بسیار نرم و آروم با هم دست میدن.

باخبر شدن از این بخش از فرهنگ مردم در گوشه و کنار دنیا این مزیت رو داره که اگه به دلایل کاری یا حتی شخصی، به کشورای دیگه سفر کردین، بدونین چیجوری مراتب احترام خود رو به بقیه نشون بدین.

واسه این منظور، در ادامه این مطلب همراه ما باشین تا بدونین دیگه کشورها چیجوری با همدیگه دوستی می کنن.

فیلیپین

فیلیپینیا یه رسم باحال به نام Mano دارن به این صورت که، دست بزرگ ترها رو گرفته، به حالت تعظیم خم شده و به آرومی پیشونی خود رو روی دست اونا می ذارن.

ژاپن

ژاپنیا با تعظیم کردن در مقابل همدیگه به هم سلام می کنن. اندازه خم شدن و مدت زمان اون به مکان و شخص مقابل بستگی داره.

هند

هندیا، دستای خود رو روی سینه آورده، کف اونا رو به هم می چسبونن طوری که انگشتان رو به بالا قرار دارن و بعد واژه «ناماسته» رو میگن.

تایلند

در کشور تایلند هم مثل هندیا، دستای خود رو به حالت دعا روی سینه گرفته و کمی به سمت پایین خم می شن.

فرانسه

در فرانسه مردم عادت دارن هنگام سلام و احوالپرسی گونه همدیگه رو ببوسند.

 

نیوزیلند

 

سلام و احوالپرسی مردم قبیله Māori در نیوزیلند بسیار عجیبه، اونا بینیای خود رو به همدیگه چسبونده و پیشونی هاشون رو روی هم می ذارن.

بوتساوانا

در این کشور آفریقایی واسه احوالپرسی با بقیه باید کارای کوچیکی رو انجام بدین؛ دست راست خود رو به سمت فرد مقابل دراز کرده و هم زمان، دست چپ رو روی بازوی چپ اون بذارین. واسه دست دادن هم اول انگشت شست و بعد بقیه دست رو در هم بذارین. در ادامه این کار عبارت پرسشی Lae kae به معنی «حالتون چطوره؟» استفاده می شه.

مغولستان

در مغولستان به مهمونا یکدست به نام «هادا» داده می شه که واسه دریافت اون باید در حالی که خم شده و به حالت تعظیم قرار دارین، دو دست خود رو در مقابل فرد هدیه دهنده دراز کنین.

 

عربستان سعودی

 

در این کشور عربی مردم با همدیگه دست داده و از عبارت «السلام العلیکم» استفاده می کنن. بعد بینیای خود رو روی هم می ذارن و همزمان دست خود رو روی شونِه سمت مخالف طرف مقابل قرار میدن.

 

تووالو

 

مردم تووالو در جزیره پلی نزی با قرار دادن گونه ها روی همدیگه، به هم سلام می کنن.

یونان

در یونان مردم واسه خوشامدگویی به مهمون، کف دست خود رو پشت شونِه مهمون قرار میدن.

 

کنیا

 

اهالی قبیله ماسائی در کشور کنیا، مهمون جدید خود رو به مراسم رقص دعوت می کنن. در این مراسم، اونا به حالت دایره دور هم وایس تاده و با هم واسه اینکه ببینن کی می تونه در ارتفاع بالاتری بپرد، به رقابت می پردازن.

مالزی

رسم سنتی خوشامدگویی در کشور مالزی به این صورته که دو طرف، دستان همدیگه رو با هر دو دست لمس کرده و کف دست هاشون رو روی قلب هاشون قرار میدن.

تبت

مردم تبت در لحظه دیدار زبون خود رو مقداری بیرون میارن تا نشون بدن که زبون اونا مثل پادشاه ظالم قرن نهم میلادی در تبت نیس و روح اون در بدن اونا حلول نکرده.