اردیبهشت 29, 1403

۱۰ خوراکی رایج در جهان که مصرف اشتباه آنها منجر به مرگ خواهد شد

هممون از اهمیت آماده کردن مواد غذایی باخبر هستیم.
اینکه باید خوب میوه و سبزیا رو بشوییم و سموم احتمالی رو که روی اونا وجود دارن رو با شستشوی کامل از بین ببریم از جمله مواردیه که به اونا توجه کافی می کنیم.

هم اینکه خوب میدونیم که موادی مثل گوشت رو باید قبل از مصرف به صورت کامل بپزیم و از خوردن خام اون دوری کنیم.
اما باید بدونیم که در جهان خوراکیایی وجود دارن که بر خلاف تصور ما می تونن کشنده باشن. البته این اتفاق وقتی میفته که از چگونگی درست مصرف اونا آگاهی نداشته باشیم.

از جمله این خوراکیا میشه به «بادکنک ماهی» اشاره داشت، خوردنی که در ژاپن بسیار محبوبیت داره و جزو غذاهای دریایی بسیار سمی هستش.
بدیش اینه هرساله صدها نفر بر اثر خوردن بادکنک ماهی جون خود رو از دست میدن.
دلیل اصلی این مرگ و میر هم روش نادرست طبخ اون هستش.

از اونجایی که سال نو نزدیکه و بسیاری قصد مسافرت به نواحی جور واجور جهان رو دارن و احتمال میره که دوست داشته باشن غذاها و خوراکیای جدید رو امتحان کنن، در این نوشته به بعضی از خوراکیایی اشاره می شه که در صورت درست جفت و جور نشدن اونا می تونن دلیل مرگ افراد شن.

بد نیس شمام با این خوراکیا که حالا خوبیش اینه بعضی از اونا در کشور ما اصلا در میان مواد غذایی روزانه جایی ندارن و بعضی هم بسیار فراوون استفاده میشن آشنا شید. با ما همراه باشین:

عسل

ممکنه بسیار عجیب به نظر برسه، اما عسل می تونه ماده خوراکی بسیار سمی به حساب آید. وقتی که عسل مراحل پاستوریزه شدن خود رو طی می کنه، مواد سمی گفته شده رو از دست میده.

مصرف حتی یه قاشق از عسلی که هنوز پاستوریزه نشده می تونه، باعث سردرد، احساس گیجی، ضعف و تهوع شه و این روند می تونه تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کنه.
در بعضی موارد مصرف بیشتر از یه قاشق اون می تونه دلیل مرگ هم بشه.

بادام هندی

وقتی که در مغازه ای وارد میشین که بادام هندی خام رو میفروشن، بدونین که فروشنده در مورد خام بودن اون به شما دروغ میگه. اون بادام هندیا، در واقع واسه نابود کردن یه جور ماده شیمیایی به نام «اوروشیول» بخار داده شدن.

این سم همون نمونه ایه که در پیچک سمی آمریکایی هم پیدا میشه و جالبه بدونین در میان آدمایی که سابقه آلرژی به اینجور پیچکایی رو دارن می تونه کشنده باشه. پس، وقتی که بادام زمینی خام رو توجه کردین اونو میل نکنین. بسته به اندازه آلرژی و عکس العمل بدن مصرف مقداری از بادام زمینی خام می تونه بسیار خطرناک باشه.

ریواس

برگای ریواس که قرار هم نیس پخته یا سرخ شن، دارای «اسید اگزالیک» هستن که دلیل ایجاد سنگ کلیه می شه.
حدود ۵ هزار گرم از اون می تونه باعث مرگ شه و مصرف کمتر از این اندازه هم می تونه دلیل مریضی شدید شه.

سیب زمینی

حتما شنیدین که اگه سیب وقتی در زمان درستی مصرف نشه می تونه بسیار خطرناک باشه. برگ، ریشه و ساقه سیب زمینی شامل ماده ای به نام «گلیکو آلکالوئید» است. اگه سیب زمینی رو در مکان نامناسبی مثل جاهای مرطوب و در برابر نور خصوصا به مدت طولانی بذارین، می تونه ماده اشاره شده رو در خود شکل دهد.

بهتره از نگهداری سیب زمینی به مدت طولانی دوری کنین. تحقیقات علمی انجام پذیرفته در این مورد نشون داده اگه فردی با وزن تقریبی ۴۶ کیلوگرم حدود ۴۰۰ گرم از سیب زمینی آلوده به ماده نامبرده رو مصرف کنه، مشکلات شدیدی رو تجربه انجام میده و احتمال داره جانش رو از دست بده.

لوبیای قرمز

خوردن بعضی از مواد غذایی اونم به صورت خام می تونه بسیار خطرناک باشه. یکی از این مواد غذایی لوبیای قرمزه، چون که یه جور اسید به نام «لکتین» رو داراس که بیشترً باعث از بین رفتن سلولای معده می شه.

تنها راهی که باعث می شه از ورود اینجور سمی به بدن جلوگیری بشه اینه که اول لوبیا رو به مدت ۵ ساعت خیسانده و بعد مراحل پخت اونو انجام بدین. وگرنه خوردن نصف فنجون از اون می تونه دلیل مریضی شدید در شما شه.

یه جور ماهی به نام The Silver Stripe Blaasop

بیشتر ماهیایی که از دریای مدیترانه گرفته می شن باید با احتیاط زیادی مصرف شن.

آشپزهایی که میخوان ماهی Silver Stripe Blaasop رو جفت و جور کنن، باید به طور کاملً مراقب مواد سمی موجود در بعضی از ارگانای اون باشن، چون که خوردن تنها کمی از سموم موجود در این ماهی می تونه دلیل فلج شدن بعضی از ماهیچه های بدن و مشکلات تنفسی شه.

تا کنون ده نفر از مردم جهان بر اثر نبود طبخ درست این نوع از ماهی جون خود رو از دست دادن.

آکی (Ackee)

یکی از میوه های بومی جامائیکا، آکیه که از خوراکیای محبوب این منطقه هستش.
با همه اینا این میوه محبوب می تونه یکی از کشنده ترین میوه های جهان هم حساب شه.
نکته اول اینه که تنها بخشای زردرنگ این میوه و اونم پس از رسیدن قابل خوردنه. پس یکی از مهم ترین نکته های مربوط به این میوه زمان درست مصرف اون هستش.

خوردن حتی یه گاز از میوه مورد بحث وقتی که خوب نرسیده می تونه دلیل یه جور تهوع شه که این اتفاق اونقدر رواج داره که به اون «حالت تهوع جامائیکایی» می گن. دچار شدن به این مریضی می تونه منتهی به تشنج و هیپوگلیسمی کشنده شه.

قورباغه بزرگ (Giant Bullfrog)

این غذا که خصوصا در کشور نامیبیا در آفریقای جنوبی بسیار محبوبه می تونه در عین حال بسیار هم خطرناک باشه. دلیل این خطر هم اون هستش که چه یه جور از اون مصرف شه چون که قورباغه باید به طور کامل بالغ باشه تا بشه اونو خورد.

قورباغهای جوون تر یه جور سم رو تولید می کنن که باعث از بین رفتن کلیه ها می شه.
اگه سرآشپزی از نوع جوون و نابالغ این غورباقه رو در غذا استفاده کنه می تونه جدا سلامت افراد رو به خطر بندازه. حالا خوبیش اینه فرهنگ خوردن قورباغه از هیچ نوع اون در کشور ما رواج نداره.

یه جور توت به نام Elderberries

این نوع از توت که در جفت و جور مربا و یا درست کردن چای ازش استفاده می شه، می تونه دارای یه جور سم کشنده باشه که تولید «گلیکوزید» می کنه.
اگه وقتی که از اون در جفت و جور مربا استفاده می شه بیشتر از اندازه رسیده باشه، احتمال داره دلیل بیرون روی شدید و حتی رفتن فرد به کما شه و در وقتی خطر مرگ هم با اون همراه می شه.

تنها نصف فنجون از اون که به درستی جفت و جور نشده باشه می تونه منتهی به مریضی شه.
اگه فردی نوشیدنی اونو تا ۵ لیوان میل کنه سلامتی ایشون واقعا در خطر قرار می گیره.

کاساوا (Cassava)

این ریشه که در آمریکای جنوبی کاشته می شه اگه درست جفت و جور شه بسیار هم خوشمزه س. اما باید توجه داشت که مصرف خام اون به طور کاملً خطرناکه.

این خوراکی در دو نوع تلخ و شیرین پیدا میشه و مصرف تنها ۲۰ میلی گرم خام اون به دلیل داشتن «سیانید هیدروژن» می تونه دلیل مسمومیت شه.
خوردن کمی از نوع خام اون حتی میتونه یه گاو بزرگ و سالم رو هم  از پا درآورد.