اردیبهشت 30, 1403

با چند ترفند خلاقانه برای عکاسی با موبایل آشنا شوید

خیلی از کاربران موبایل و تلفن‌های همراه از امتیازات دوربین این وسیله آگاه نیستن و نمی‌دانند دقیقا چیجوری می‌توان با اون عکس‌های قشنگتر ساخت. با اینکه شاید دوربین موبایل ساده به‌نظر برسه، اما با بعضی تنظیمات و به کار گیری وسایل جانبی می‌توان با اون عکس‌های جالبی گرفت. مثلا تصور کنین فقط با یه قطره آب بتونین عکس ماکرو ثبت کنین.

لنز ماکرو

با لنز ماکرو شما می‌تونید از سوژه‌های بسیار ریز و کوچیک با جزئیات کامل عکاسی کنین. به‌همین خاطر، واسه بهره بردن از این سبک عکاسی پیشنهاد می‌کنیم تا با قرار دادن یه قطره آب روی لنز دوربین موبایل خود، اونو به دوربین ماکرو تبدیل کنین.

لرزش‌گیر دوربین

واسه اینکه عکس باکیفیتی بگیرین و لرزش و تکون‌های دست موجب تار شدن عکس نشه، می‌تونید با دو کش پول، موبایل خود رو به یه بطری نوشابه وصل کنین تا به طور کامل ثابت شه.
بعد با سلف‌تایمر عکاسی کنین.

عکس خلاقانه

واسه این منظور می‌تونید از ایده عکاسی از حیوانات بهره بگیرین. به این صورت که از صورت سگ یا گربه پرتره بگیرین و بعد موبایل که عکس حیوان در اون هستش رو مقابل صورت خود بذارین تا مثلا یه چهره نیمی سگ/گربه و آدم داشته باشین.

فیلترهای رنگی

روی لنز دوربین یه نوارچسب بکشین. بعد روی چسب رو با ماژیکی به رنگ دلخواه رنگ کنین و از سوژه موردنظرتان عکس بگیرین. در این تصویر از ماژیک‌های آبی و قرمز استفاده شده.
مطمئنا این کار از کیفیت و وضوح عکس می‌کاهد اما واسه ساخت یه ترکیب خلاقانه و رنگی گزینه جالبی حساب می‌شه.

عکس گرفتن از بالا

واسه عکس گرفتن از بالا می‌تونید تنظیمات دوربین رو انجام داده، اونو روی سلف‌تایمر بذارین. بعد موبایل رو با چسب به سقف بچسبونین و عکس بگیرین.

خلاقیت با سوزن و کارت ویزیت

با سوزن روی کارت ویزیت سوراخ بسازین. اونو روی لنز دوربین موبایل بذارین و بعد عکس بگیرین.

به کار گیری رومیزی یا کاغذ

با به کار گیری یه مقوای رنگی یا سفید، یا رومیزی یا پارچه ساده می‌تونید از سوژه دلخواه خود بدون پس‌زمینه‌های آزاردهنده عکس بگیرین.

ساخت لایک‌باکس

همه چیزی که نیاز دارین یه جعبه، پارچه نازک، کاغذ سفید و دو عدد لامپه. لامپ‌ها رو درون جعبه بذارین، قسمت باز جعبه رو با پارچه سفید بپوشونین. بعد لامپ‌ها رو روشن کرده و عکاسی کنین. هیچ‌کس باور نمیکنه با چند هزار تومن یه جعبه نور کاربردی ساخته‌اید.

قانون یه‌سوم

وقتی قصد عکاسی از منظره رو دارین، به‌طور ذهنی کادر خود رو به سه قسمت افقی تقسیم کنین و سوژه اصلی رو در یکی از یه‌سوم‌ها بذارین.

بهره گرفتن از جاذبه خطوط مورب

خطوط مورب در عکس نشون‌دهنده یه جور حرکت و نیرو هستن و  پرسپکتیو و عمق زیبایی در تصویر ایجاد می‌کنن. پس، دفعه بعدی که میخواستین عکاسی کنین، از جاذبه این خطوط بهره بگیرین.

تنظیمات فنی

سرعت شاتر و ایزو دو عامل اصلی در تاریکی و روشنایی عکس هستن. ایزو به اندازه‌گیری حساسیت نوری لنز در دوربین می‌پردازه. هر چی عدد اون کوچیک‌تر باشه، حساسیت دوربین به نور کمتر میشه. شما با تغییر تنظیمات این دو عامل می‌تونید در محیط‌هایی که تاریک و کم‌نور هستن، عکس‌های روشن‌تری بگیرین. به‌طور مثال، در فضاهای تاریک بهتره سرعت شاتر خیلی بالا بشه، تا لرزش دست موجب تاری عکس نشه. یا ایزو رو زیاد کنین تا حساسیت نوری زیاد شده و تصویری روشن‌تر داشته باشین.

فوکوس کردن

فوکوس خودکار در دوربین موبایل‌ها با هم فرق داره.
اما با شناخت کارکرد فوکوس دوربین، وقتی اونو روی حالت دستی می‌گذارید، عکس‌های زیباتری هم خلق می کنین. با فوکوس دستی این شمائید که تعیین می کنین کدوم بخش از تصویر روشن و شفاف دیده شه.

کنترل بالانس نور سفید

با تغییر این توانایی دوربین می‌تونید کارای خلاقانه‌ای با عکس‌های خود انجام بدین. به‌طور مثال، بالانس نور سفید رو از روی حالت طبیعی ورداشته و تصویر رو سرد یا خیلی گرم کنین. این به ایده‌ شما بستگی داره.

به کار گیری فیلترهای رنگی

فیلترهای رنگی کمک می‌کنن تا شما عکس‌های فراواقعی بگیرین. واسه این منظور فقط کافیه که چند کیسه یا تلق رنگی مقابل لنز دوربین بگیرین و بعد عکاسی کنین.

نبود به کار گیری فلاش

نور فلاش رد نوری نازیبایی روی عکس ایجاد می‌کنه. به جای اون، ایزوی دوربین و سرعت شاتر رو طوری تغییر بدین که در نور کم، بدون فلاش، عکس واضحی بگیره.
ایزو و سرعت شاتر در تاریکی هر چی بالاتر باشن، نور بیشتری به لنز می‌رسد و عکس روشن تر ثبت می‌شه.

نبود به کار گیری زوم دوربین

عکاسان حرفه‌ای فکر می کنن که بهترین زوم واسه دوربین پاهای شماس؛ یعنی به جای به کار گیری بزرگنمایی دوربین، به سوژه نزدیک شید و عکس بگیرین. این کار کمک می‌کنه تا کادر زیباتری بسته و عکس خلاقانه‌تری ثبت کنین.

کراپ عکس

کراپ کردن عکس کمک می‌کنه تا شما منظور اصلی خود از تصویر رو نشون بدین.

تبدیل دوربین به پروژکتور هولوگرام

واسه این منظور به یه کاور تلقی CD، چاقوی تیز یا کاتر، نوارچسب و کمی صبر نیاز دارین. روی تلق پلاستیکی و شفاف، ۴ ذوزنقه با اندازه برابر برش بدین. در اندازه ۳٫۵×۶×۱ سانتی‌متری. بعد ذوزنقه‌ها رو با نوار چسب به هم وصل کنین تا مثل هرمی شن که دو انتهای اون بازه. از سر هرم، تلق رو روی نمایشگر موبایل بذارین و تصویر متحرک موردنظرتان رو پخش کنین. بعد از چند ثانیه اون تصویر در فضای داخلی هرم مشخص شده و تصویر بسیار جالبی خلق می‌کنه.