اردیبهشت 29, 1403

راهنمای سفر به «پوتراجایا» مالزی

مالزی، مثل مالدیو، تایلند و چین، در فهرست اولویتای گردشگری جهانگردان در شرق قاره قدیمی بوده و هرساله بیشتر از  ۳۰ میلیون گردشگر به این کشور مدرن با جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی فراوون سفر می کنن. واسه عاشقان لوکس گردی و پاساژ گردی و ساحل  گردی، کوالالامپور با برجای دوقلو پتروناس و طوفانی از هتلای فوق لوکس و باشکوه خود از شرایتون تا هیلتون، فرصتای اقامتی و تفریحی جذابی مثل نیویورک خاورمیانه (دوبی) جفت و جور کرده که دلیل شده تا از جمله مقصدهای گردشگری مورد علاقه هموطنان در ایام سال به خصوص نوروز باشه.

گزارش امروز سرویس گردشگری ما شما رو به پوتراجایا در مالزی می بره تا با امکانات و ظرفیتای این منطقه گردشگری کمتر شناخته شده آشنا شیم. نام این شهر برگرفته از نامنخست وزیر کشور مالزی تانکو عبدالرحمن پوتراه. اسم این شهر از دو واژه ساخته شده.
کلمۀ پوترا به معنی شاهزاده س و جاها، موفقیت معنا می ده.

با ما همراه باشین.

پوتراجایا کجاس؟

یکی از سه استان بزرگ مالزی،  منطقه پوتراجایاه که اتفاقا منطقه ای جدید در این کشور  هستش.
پوتراجایا رو پایتخت سیاسی مالزی دونسته ان چون که مقرنخست وزیر و وزارت خونهای این کشور به این منطقه منتقل شده.
البته وزارت کار و وزارت بازرگانی داخلی این کشور بازم در کوالالامپور گذاشته شدن و خیلی از نهادهای دولتی به این منطقه خوش آب و هوا با مناظر دیدنی جا به جایی مکان کردن.

واسه رفتن به این منطقه، کار سختی پیش روی مسافران نیس.
از مرکز کوالالامپور، اتوبوس و تاکسی  واسه  انتقال شما به این منطقه دیدنی هست.
این شهر، در فاصله بیست و شش کیلومتری جنوب شرقی کوالا بوده که در اواخر قرن بیستم میلادی به دستور دکتر ماهاتیر محمد، نخست وزیر تاریخ ساز مالزی بنا شد.
از سال ۱۹۹۹ میلادی  به این سو، تماشاگر انتقال بعضی از سفارتخانه ها به این منطقه بودیم که نقش زیادی در کاهش بار  ترافیکی پایتخت مالزی و آسون کردن و تسریع تردد در این شهر شد.

با وجود انتقال بیشتر وزارتخانه ها، اما مجلس کشور مالزی و محل اقامت سلطان این کشور هنوزم در کوالالامپور قرار دارن. کشور مالزی قبل از این دارای دو منطقه فدرال بود. شهرهای کوالالامپور و لابوان این دو منطقه بودن. اما فقط دو سال بعد از اغاز انتقال سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها، یعنی در سال ۲۰۰۱ میلادی این منطقه به عنوان سومین منطقه فدرال در کشور مالزی شناخته شد.

با وجود گذشت بیشتر از ۱۸ سال از ساخت و ساز در این منطقه، اما بازم تماشاگر پیشرفت زیر ساختای عمرانی و تاسیساتی و خدماتی پوتراجایا هستیم که با استقبال گردشگران از سراسر  مالزی و جهان هم همراه شده. دولت مالزی توقع داره که این شهر در آینده جمعیت بسیاری رو به خود جلب کنه.
درسته که پوتراجایا به عنوان پایتخت اداری مالزی شناخته میشه اما این شهر بسیار زیباست.

واسه گردش در شهر می تونین به بزرگترین میدون جهان که میدون اصلی این شهره برید. در دو طرف این میدون دو ساختمون باشکوه هست.
مسجد پوترا و کاخ اول وزیری مالزی که هر دو از ساختمانهای عجیب این منطقه هستن. این ساختمانها با نورپردازی قشنگتر و پرجلوۀ خود چشم شما رو خیره میسازن.

در این شهر می تونین  رودخانه های پر آبی رو تماشا کنین که مثل مناطقی از بریتیش کلمبیا کانادا یا سانفرانسیسکو آمریکا، پلای زیبایی  روی اونا زده شده.
واقعا امروزه این شهر به عنوان شهری توریستی هم شناخته میشه و آدمایی که به اون سفر کردن فکر می کنن که  پوتراجایا زیباترین ساختمانای اداری و مساجد و ساختمانا رو در خود جای داده.

میگن در ساخت پلای پوتراجایا از مشهورترین پلای جهان الهام گرفته شده و یکی از زیباترین این پلا به نام پل پوترا شناخته میشه و از پل خواجو در شهر اصفهان ایران الگو ورداری شده.

 

باغ گیاه شناسی پوتراجایا

 

باغای گیاه شناسی در شهرهای جور واجور دنیا، همیشه مخاطبان بسیاری داره تا با تنوع گل و گیاه در منطقه ای خاص از نزدیک آشنا شن. باغ گیاه شناسی این شهر هم بسیار مجهزه و نمونه های نایابی از گیاهان سراسر جهان در اون جمع آوری شده.
این باغ گیاه شناسی بسیار بزرگ دارای ۵ بخش مجزاه. شما می تونین دور و بر دریاچه به گردش بپردازید و از دیدن گله های قشنگتر و کم پیدا باغ لذت ببرین. هم اینکه علاقه مندان میتونن در این منطقه پیک خوب برگزار کنن یا به دوچرخه سواری بپردازند.

واسه رفتن به باغ گیاه شناسی دو راه هست.

به کار گیری اتوبوس و قطار. واسه سفر با اتوبوس باید در شهر کوالالامپور به Sinar Kota برید و خط ۸۶۸ اتوبوس رو سوار شید. این خط شما رو به پوتراجایا می آورد. در ترمینال از اتوبوس پیاده شید و سوار اتوبوسهای Nadi putra بشوید تا شما رو تا جلوی باغ گیاهشناسی ببرن.

 

مقصدهای گردشگری مذهبی پوتراجایا

 

از جمله جذابیتهای پوتراجایا الگو گرفتن اون از معماریای جهانیه. یکی از بناهای زیبای این شهر مسجد جامِع پوتراجایاه که در سال ۱۹۷۷ میلادی ساخته شده.
معماری این مسجد از معماری دوران صفویه الگو ورداری شده.
مسجد جامِع پوتراجایا در داخل آب ساخته شده و از یه طرف به خشکی ربط داره.
این مسجد رنگ صورتی داره و کف اون با سنگه های گرانیت فرش شده.
شبستان اونم از مسجد سلطان حسن مراکش اگو ورداری شده. 

مسجد صورتی

دومین مسجد مشهور این شهر که در ساحل دریاچه قرار گرفته گنبدی صورتی رنگ داره.
این مسجد که از مساجد اسلامی الگو ورداری شده دارای یه گنبد بزرگ صورتی رنگ و چهار گنبد کوچکه.

میگن که گلدستۀ مسجد صورتی بلندترین مناره در آسیای جنوب شرقیه. ارتفاع مناره به ۱۱۶ متر میرسه و پنج طبقه داره که از پنج اصل دین اسلام الگوبرداری شده.
الهام بخش این مسجد، مسجد شیخ عمر در شهر بغداده.

در سفر به پوتراجایا به خاطر اقامتی خوب و خوش  در این شهر، از اطلاعات  زیر استفاده کنین.

سایت رسمی  گردشگری مالزی در این نشانی در دسترس مالزی گرده ها قرار داره.
اگه به پوتراجایا رفتید، تصاویر خود رو از راه کانال  های ما در شبکه های اجتماعی بفرستین.