اردیبهشت 29, 1403

غذاهای خوشمزه ترکیه را بشناسیم: از «ایمام بایلدی» تا «دونر کباب»

ترکیه یکی از مقصدهای جذاب و به نسبت ارزون گردشگری واسه هموطنان بوده و هرساله میلیونا ایرونی عزم سفر به این کشور میکنن. هرساله بیشتر از ۲ میلیارد دلار سهم گردشگری ترکیه از سفر ایرانیان به این کشوره و در روزگار ارز دولتی مسافرتی به نسبت ارزون هم این روند رو به رشد بوده.
آنتالیا، استانبول و مارماریس رو باید ۳ مقصد جذاب گردشگری ترکیه واسه ایرانیان دونست که روزانه پروازهای زیادی به اونجا انجام می شه.
واسه کسایی که به دنبال ویزای گردشگری ۵ ساله مولتی پل کانادا یا ویزای انگلیس و آمریکا هستن هم آنکارا، گزینه ای واسه دریافت ویزا و مقصد خوبی واسه درامد زایی پیک آپ کننده های ویزای این کشور حساب می شه.

ترکیه غذاهای خوب و خوشمزه ای داره که بر خلاف غذاهای جنوب شرق آسیا که با ذائقه ایرانیا جور در نمیاد، مخاطبان خوبی در ایران داره.
سرآشپزهای ترکی هم معروفیت بین المللی داشته و معمولا رد پای غذاهای خلاقانه و رنگارنگ و خوشمزه اونا رو میشه در رستورانای معروف بین المللی تماشاگر بود. واسه شکم گرده ها، استانبول میتونه گزینه خوبی واسه گردشگری هیجان انگیز باشه. به خاطر همین، فودبلاگرها معمولا بعضی وقتا رهسپار رستورانای ترکیه شده و هوادارنشان رو با غذاها و نوشیدنیای جدید آشنا میکنن.

اگه به ترکیه سفر کردین، ‍۱۵ غذای معروف و خوشمزه ترکا رو یادتون نره. کلا ترکا در درست کردن غذا، تمییز و با حوصله هستن و نتیجه کار، باب طبع خیلیا میشه. این خاصیت رو تبریزیا و یزدیا هم در ایران دارن. دونر کباب، لاهماجون، پاید، کوفته، کومپیر، ایمام بایلدی، مانتی، بورک، دلمه، چی کوفته، نخود پلو، بالیک اکمک، منمن و سوپ عدس بخشی از غذاهای مطرح ترکیه هستش.
اگه به ترکیه رفتید،‌ حتما غذاها و اقامتگاه ها و مقصدهای گردشگری این کشور رو با مشاوره های ترکیه گرده های تریپ ادوایزر و لونلی پلنت بشناسین که پیشنهادهای هیجان انگیز دارن.

ین کباب که به کباب ترکی هم معروفه رو همه کم و بیش می شناسیم و در کشور خودمون هم جفت و جور می شه.
حجم خیلی از گوشت یا مرغ رو به صورت لایه لایه روی سیخی چرخان قرار میدن و با چرخیدن کباب نزدیک آتیش، گوشت کم کم کباب و پخته می شه.

علاوه بر دونر کباب باید به لاهماجون اشاره کرد.

پیتزای مخصوص ترکا. مواد جور واجور مثل گوشت چرخکرده، سبزیجات خرد شده، پیاز، گوجه و جعفری و ادویه هایی مثل آویشن، فلفل، دارچین و زردچوبه رو روی خمیر (بعضی وقتا خمیر یوفکا) می ریزن و بعد داخل فر قرار میدن.
البته در سفر به ترکیه ممکنه با نوعای جورواجور لاهماجون روبرو شید و حتی انار و مغزیجات هم روی اون ریخته می شه.

بعضیا پیده رو با لاهماجون کوچیک یا خاچاتوری و چاناخی گرجستانیا اشتباه می گیرن. پاید شباهتای بسیار زیادی با لاهماجون داره و شاید فرق اصلی اونا در ظاهرشون باشه. پس در ترکیه وقتی سفارش پیتزای ترکی می دید باید مشخص کنین که منظورتون لاهماجونه یا پاید، چون هردو با نام پیتزای ترکی شناخته می شن.
البته پاید بیشتر مثل پیتزای امروزیه: خمیر رو به شکل قایق درمیارن و داخل قایق خمیری رو با موادی مثل پنیر، سبزیجات و نوعای جورواجور گوشت پر می کنن. پاید رو در رستوران روی ظروف چوبی مخصوصی سرو می کنن که باعث جذابیت بیشتر اون می شه.
غذای ارزانیه.

کوفته فقط تبریزی نیس! ترکا هم کوفته خودشون رو دارن و شاید اصلیت کوفته ایران از اون طرف آب باشه یا برعکس!به هر حال، کوفته، طرفداران زیادی در ایران و ترکیه داره.
کوفته هم یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه س که طرفداران زیادی داره.
البته همونجوریکه میدونید کوفته در اصل باید به صورت توپکای گرد و کوفته ای باشه اما در ترکیه ممکنه کوفته رو در شکلای جور واجور هم ببینین.
حتی کوفته ها رو به صورت بیضی یا رولی درمیارن و همراه با پلو سرو می کنن.

از دیگر غذاهای خوشمزه  و رنگارنگ و البته تقریبا ارزون در شهرهای جور واجور ترکیه واسه ترکیه گرده ها، کومپیره. این غذا محبوب سیب زمینی بازه ها بوده و غذای مقوی حساب می شه.
البته بیشتر در فود استریتای استانبول و آنکارا کومپیر بازه ها دیده می شن.
داخل این غذا رو با مواد جور واجور پر میکنن که با خوردن یه عدد اون، چند ساعت حس سیری دارین!

روش پخت به این صورته که سیب زمینیا رو می پزن بعد داخل اونو خالی می کنن و با کره به طور کامل ترکیب می کنن تا ترکیبی نرم و کره ای به دست بیاد. بعد این ترکیب رو دوباره داخل سیب زمینی می ریزه و بعد با موادی مثل ذرت، نخود فرنگی، کاهو، خیارشور، زیتون مشکی و سبز، سوسیس و شکلای جور واجور سس روی کمپیر ریخته می شه.
کمپیر فوق العاده خوشمزه س و در ترکیه بسیار محبوبه.

البته شما می تونین همونطور که در عکس بالا می بینین، به فروشنده بگید که از کدوم مواد غذایی در کومپیر شما بیشتر بزاره یا کمتر بزاره. مثلا اگه زیتون (غذای مورد علاقه ترکا) دوست ندارین، می تونین بگید که کومپیر بی زیتون به شما بده. خیلی هم زبون ترکی نیاز نداره!

از غذاهای خوشمزه ترکیه میشه به ایمام بایلدی اشاره کرد که طرفداران زیادی داره.
اگه عاشق بادمجان هستین، ایمام بایلدی رو یادتون نره. بادمجان شکم پر تفت داده شده در روغن زیتون که با سیر و گوجه و فلفل پر می شه، محصول خوشمزه ای رو نوید میده. زیتون در آشپزی ترکی نقش مهمی داره و یکی از مهمترین غذاهایی که با روغن زیتون جفت و جور می شه همین ایمام بایلدیه. این غذا در اصل به دوران امپراتوری عثمانی برمیگرده و امروزه هم در بیشتر مناطقی که تحت تسلط عثمانیا بودن این غذا مصرف می شه.

از دیگر غذاهای معروف ترکیه ایا میشه به مانتی اشاره کرد که کلا در کشورای مدیترانه ای مخاطب زیادی داره.
بالشتکای خمیری کوچیک که داخلش رو با مواد جور واجور پر میکنن. این غذا واسه علاقمندان به غذاهای ایتالیایی، خاطره راویولی رو زنده میکنه که فرق اونا فقط در ماسته. طعم و مزه عالی و خوشمزه مانتی فراموش نشدنیه و در فهرست غذاهای ارزون قرار داره.