اردیبهشت 20, 1403

با نشانه های سرطان سینه در مردان آشنا شوید

بر خلاف تصور عادی سرطان سینه تنها مخصوص زنان نیس.

البته آمار دچار شدن به این سرطان در مردان خیلی کمتر از زنونه اما لازمه که مردان در مورد نشونه های این سرطان بدونن تا با مبادرت به موقع بتونن سلامتی خود رو حفظ کنن. متأسفانه بیشتر موارد دچار شدن به سرطان سینه در مردان در مراحل پیشرفته این مریضی شناسایی می شن.
بخشی از این مسأله به وجود اومده به وسیله بی اطلاعی از این موضوعه که سرطان سینه در مردان هم هست.
اینجا به ۸ مورد از علائم اولیه سرطان سینه در مردان می پردازیم.

 

 

۱- توده های درون سینه

بیشتر مردان گرفتار به سرطان سینه متوجه وجود یه توده سفت و بدون درد روی عضلات سینه خود، در پشت یا نزدیکی ناحیه نوک سینه می شن.
این غدها متفاوت از توده های به وجود اومده به وسیله مریضی ژنیکوماستی (بزرگ شدن خوش خیم سینه ها در مردان) یا رشد بافت سینه در اثر به هم خوردن تعادل هورمونا هستش.
مریضی ژنیکوماستی معمولا به شکل یه توده فشردنی، متحرک و نرم در پشت نوک سینه ظاهر میشه. اما توده های مربوط به سرطان سینه متحرک یا نرم نیستن، بلکه تقریبا سفت هستن و خیلی راحت زیر پوست حرکت نمی کنن. واسه اطمینان از سرطانی بودن توده، به تصویربرداری پزشکی و بعضی وقتا نمونه ورداری سوزنی نیازه.

 

۲- تغییر در شکل و اندازه سینه

 

علاوه بر ظاهر شدن توده در داخل سینه یا عضلات اون، ممکنه مردان متوجه تغییرات غیر معمولی در اندازه سینه شن. این تغییر می تونه به شکل افزایش کم کم یا حتی یه شبه اندازه سینه باشه. هم اینکه ممکنه شکل سینه دچار تغییر شه.
این تغییرات بیشتر بدون درد رخ میدن و بسیار جزئی هستن.

۳- تغییرات نوک سینه

اگه متوجه تغییری در ظاهر، شکل و بافت نوک سینهای خود شدید، به یه دکتر مراجعه کنین چون تغییرات نوک سینه در ۴۰ تا ۵۰ درصد مردان مسأله قابل توجهیه. این تغییرات ممکنه به شکل جمع شدن، تو رفتگی، قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ترشح نوک سینه باشه. کلی ترین دلیل جمع شدن نوک سینه وجود یه بافت سرطانیه که به پوست و عضله سینه می چسبد. با این حال ممکنه جمع شدن نوک سینه در مردان به دلیل بیماریای خوش خیم هم باشه.

۴- تغییرات پوست

بعضی وقتا اولین نشونه سرطان سینه، بروز تغییر در پوست قفسه سینه س. این تغییرات می تونه به شکل قرمز شدن پوست یا یه راش پوستی و ورم یا جمع شدن مایعات در بافت عضله قفسه سینه باشه. این نشونه ها مثل علائم بیماریای عفونی هستن. در بیشتر موارد راشای پوستی یا قرمزی مبهم پوست جدی گرفته نمی شن چون ممکنه مریض این علائم رو ساییدگی به وجود اومده به وسیله یه فعالیت فیزیکی یا حتی یه زخم درمان نشده بدونه. دیگه تغییرات قابل توجه پوست، ظاهر شدن یه برآمدگی کوچیک سفت یا زخم روی نوک سینه یا در نزدیکی اون هستن.

 

۵- ترشح سینه

 

ترشح سینه در زنان، حتی آنایی که باردار نیستن یا فرزندشون رو شیر نمی دن، می تونه چیزی طبیعی باشه. اما در مورد مردان اینطور نیس.
واقعا، این مسأله در بیشتر موارد نشونه اولیه و اخطار دهنده سرطان سینه در مردونه.  معمولا مردان نسبت به این ترشحات بی توجه نیستن و همین مسأله س که اونا رو متوجه مشکل اصلی می کنه.
این ترشحات می تونه شفاف یا همراه با خون باشه و مریض از روی لکه های روی لباسش متوجه اون می شه.
اگه متوجه هر گونه ترشحی شدید، فوراً به دکتر مراجعه کنین.

 

 

۶- احساس درد در ناحیه سینه یا نوک اون

با اینکه درد سینه نشونه خاصی نیس و می تونه از علائم خیلی از بیماریای غیر سرطانی هم باشه، اما در عین حال ممکنه از نشونه های سرطان سینه باشه. درد به وجود اومده به وسیله سرطان سینه معمولا به شکل کانونی و مداومه و ارتباطی به هیچ گونه آسیب یا فعالیت فیزیکی نداره. این درد بیشتر در ناحیه نوک سینه به وجود میاد. اگه در ناحیه سینه یا نوک اون دچار درد بی دلیلی هستین که بعد از گذشت چند روز هنوز رفع نشده، به یه دکتر مراجعه کنین.

۷- درد استخوانی

از اونجایی که سرطان سینه در مردان معمولا در مراحل پیشرفته مریضی تشخیص داده می شه، سرطان می تونه به خارج سینه و دیگه قسمتای بدن گسترش پیدا کنه.

سرطان سینه بیشتر به استخوانا گسترش پیدا می کنه.

در این حالت، درد استخوانی شایع ترین نشونه این مسأله بوده و باعث مراجعه مردان به دکتر و تشخیص سرطان می شه.

۸- بزرگ شدن غدد لنفاوی

غدد لنفاوی هم نقطه دیگه ایه که سرطان سینه می تونه به اون گسترش پیدا کنه.
واقعا وقتی مردی به سرطان سینه گرفتار می شه، احتمال زیادی هست که تا قبل از تشخیص مریضی، سرطان به غدد لنفاوی هم گسترش پیدا کنه.
اگه متوجه یک یا چند توده دردناک در نزدیکی یا زیر ناحیه زیر بغل خود شدید، هر چی زودتر به دکتر مراجعه کنین.

قدم بعدی چیه؟

اگه متوجه هر کدوم از نشونه های گفته شده در خود شدید، هر چی سریع تر باید به دکتر مراجعه کنین. در این حالت، از روشای ماموگرافی و سونوگرافی استفاده می شه تا هرگونه جراحت مشکوکی بیشتر مورد آزمایش قرار گیرد و بعد از اون کار نمونه ورداری انجام می شه.
با اینکه سرطان سینه در مردان تقریبا نادره (یه درصد از کل آمار دچار شدن به سرطان سینه مربوط به مردونه) اما لازمه که مردان هم بدونن که این سرطان در مردان هم هست.
یعنی، اگه فکر می کنین یک یا چند نشونه گفته شده رو دارین، هیچ دلیلی وجود نداره که کار معاینه رو به تأخیر بندازین. تشخیص سرطان در مراحل اولیه اون، یافته های بهتری داره.