رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران- قسمت ۱۴- قسمت 2

در فرهنگ وبستر هوش معنوی شامل توانایی فهمیدن، بکار بردن ماهرانه، نتیجه را مورد استفاده قرار دادن و محیط شخصی را زیر نفوذ خود درآوردن تعریف می شود.
تحقیقات گاردنر دلالت بر انواع متفاوت هوش که نسبتاً مستقل از یکدیگر رشد پیدا می کنند و هر مهارت، مخصوص ناحیه ای از مغز است که بالاترین آن هوش معنوی است:

 

 

    1. هوش بدنی(PQ): توانایی کنترل ماهرانه حرکات بدن و استفاده از اشیاء.

 

    1. هوش عقلی(IQ): مربوط به مهارتهای منطقی و زبان شناسی ماست که بیش از سایر هوش ها در سیستم آموزشی بکار گرفته می شود.

 

    1. هوش هیجانی(EQ): در زمینه کسب موقعیت در بازار نفش مهمی دارد. و ما را در برقراری ارتباط یاری می دهد و تا حدی از قابلیت پیشگیری برخوردار است. همچنین بیانگر آن است که در روابط اجتماعی و شرایط خاص چه عملی مناسب و چه عملی نامناسب است. یا به عبارتی دیگر توانایی همدلی با دیگران و شنیدن احساسات دیگران است.
    2.  تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

  1. هوش معنوی(SQ): شامل هدایت و معرفت درونی، حفظ تعادل فکری، آرامش درونی و بیرونی و عملکردی همراه با بصیرت و ملایمت و مهربانی می باشد. و توانایی بدست آوردن قدرتی است که ما را در رسیدن به رویاهایمان یاری دهد.

 

اکثر روانشناسان معتقدند که عامل موفقیت های کارکنان به میزان ۲۰% به بهره هوشی، ۸۰% به هوش هیجانی و هوش معنوی بستگی دارد. در حالی که ضریب هوشی در طول عمر تقریباً ثابت است. هوش عاطفی و هوش معنوی را می توان توسعه داد( آقایار،۱۳۸۵، به نقل از سجادی،۱۳۹۰: ۳۷).
تصویر توضیحی برای هوش هیجانی
شکل(۱- ۲) هرم هوش های چندگانه
( ویلگل ورث، ۲۰۰۴: ۱۲)
زهار در کتاب خود استدالال می کند که همه هوش نامحدود ما، به یکی از ۳ سیستم عصبی در مغز می تواند مرتبط باشد. انواع هوشی که گاردنر مطرح می کند در حقیقت ابعادی از ضریب هوشی، هوش عاطفی، هوش معنوی و موارد عصبی مرتبط با آنها هستند. زهار ادامه می دهد که نه ضریب هوشی و نه هوش عاطفی چه بطور جداگانه و چه در ترکیب باهم نمی توانند پیچیدگی روح انسان را تشریح کنند، همچنین نمی توانند توانایی و تخیل عظیم انسان را بیان کنند. به بیان وی کامپیوترها ضریب هوشی عظیم و شگفت انگیزی دارند زیرا قواعد را می دانند و می توانند بدون لشتباه انجام دهند. حیوانات غالباً هوش عاطفی بالایی دارند. آنها موقعیتی را که در آن قرار دارند حس می کنند و می توانند بطور مناسبی به موقعیت پاسخ دهند ولی کامپیوترها و حیوانات از خود نمی پرسند که چرا ما باید این قواعد را دنبال کنیم و یا اینکه چرا ما در این موقعیت قرار داریم؟ همچنین از خود نمی پرسند که چرا ما باید این قواعد را دنبال کنیم. و یا اینکه چرا ما در این موقعیت قرار داریم؟ همچنین از خود نمی پرسند که کدام قاعده یا موقیت بهتر است و تفاوت انها با یکدیگر چیست، علت آن است که کامپیوترها و حیوانات، درون مرزهای محدودی کار می کنند و بازی محدودی را انجام می هند. اما هوش معنوی به افراد خلاقیتی اعطا می کند که۹ به آنها اجاز می دهد قوانین را تغییر داده و موقعیت را دگرگون نمایند. هوش معنوی به ما اجازه می دهد مرزها را جابجا نماییم و بازی نامحدودی را آغاز کنیم. این هوش به ما قوه تشخیص داده و ما را در تمایز خوب از بد یاری می دهد. همچنین ما را قادر می سازد تا قوانین سخت را بوسیله تفاهم و دلسوزی تحمل نماییم و به همان اندازه این توانایی را می دهد تا محدودیت های تفاهم و دلسوزی را درک کنیم.
زهار معتقد است هوش معنوی، انواع هوش ها را باهم ترکیب می کند و از ما مخلوقاتی کاملاً عقلایی، عاطفی و معنوی میسازد. اساساً این سه هوش اصلی باهم همراهند و یکدیگر را پشتیبانی می کنند، در واقع مغز ما طوری طراحی شده است که هوش ها باهم کار کرده و یکدیگر را پشتیباتی می کنند. در عین حال، هریک از اینها (SQ, EQ, IQ) توانمندی خاص خود را دارند و مستقل از هم عمل می کنند. البته این مساله به این معنا نیست که چون ضریب هوشی بالایی داریم پس باید هوش معنوی بالایی هم داشته باشیم؛ یا اینکه یک نفر الزاماَ باید ضریب هوشی بالایی داشته باشند اما به لحاظ هو ش عاطفی و هوش معنوی در سطح پایینی باشد. هوش معنوی از روابط فیزیکی و شناختی فرد با محیط پیرامون خود قرار گرفته و وارد حیطه شهودی و متعالی فرد میشود.
عقیده بر این است که هوش معنوی و هوش عاطفی به یکدیگر وابسته هستند. باور بر این است که به مقدار کمی هوش عاطفی نیاز است تا بتوان سفر معنوی را آغاز کرد. اما وقتی رشد هوش معنوی آغاز شد، هوش عاطفی هم بسیار تقویت می شود. در واقع این دو یکدیگر را تقویت می کنند و با هم رابطه مثبت دارند(ویگلورث، ۲۰۰۴).
زهار و مارشال در مقایسه این ۳ هوش با یکدیگر جدول زیر را ارائه داده اند:
جدول)۵-۲( مقایسه هوش عقلایی، عاطفی و معنوی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Releated

بررسی رابطه مدیریت سرمایه در گردش با ضریب واکنش سود و مدیریت سود در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۵

در اجراء سیاست مدیریت سرمایه در گردش، در مورد بدهى‌هاى جارى که هم‌اکنون مورد بحث است، فرض بر این گذاشته مى‌شود که نرخ بهره وام‌هاى کوتاه‌مدت از نرخ بهره وام‌هاى بلندمدت کمتر است(راهنمای رودپشتی، ۱۳۸۷).۲-۲-۹-۲-۱ استراتژى محافظه‌کارانهمدیر محافظه‌کار مى‌کوشد تا در ساختار سرمایه شرکت میزان وام‌هاى کوتاه‌مدت را به حداقل ممکن برساند. او براى تهیه […]

بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش- قسمت ۴

معاون پژوهشیدانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم تحقیقات هرمزگان   چکیده   هدف این پژوهش، بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان یزد نسبت به فعالیت بدنی و ورزش می باشد.با توجه به جدول مورگان، تعداد ۳۷۰ نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. برای سنجش عملکرد، آگاهی […]