۵۰ سال با تویوتا کرولا؛ پر فروش ترین خودرو جهان در قالب نسل های متمادی

نام کرولا افتخاری بزرگ واسه صنعت خودروی ژاپن به ارمغان آورده است. این سدان کوچیک اقتصادی که تولید اون از نیم قرن پیش در سال ۱۹۶۶ شروع شده، تونسته با جلب اعتماد مشتریان در حدود ۱۵۰ کشور جور واجور هر ساله به یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان تبدیل شه. باحال اینکه از هر ۵ خودروی فروخته شده با برند تویوتا در کل تاریخ ۷۹ ساله این شرکت، یکی کرولا بوده.

کرولا در اول با همون فلسفه ای که فولکس واگن بیتل متولد شده بود، پا به میدون گذاشت؛ این خودرو قرار بود به "اتومبیل مردمی کشور ژاپن" تبدیل شه اما به محض ورود به بقیه کشورها، با استقبال خیلی بالایی روبرو شد و این معنی انگار حالت جهانی تری به خود گرفت. دلیل این بسیار ساده بود؛ توانایی اطمینان این خودرو. در دهه ۶۰ و ۷۰ کرولا به اروپاییا و آمریکاییا نشون داد  که یه اتومبیل ارزون قیمت و اقتصادی هم می تونه قابل اعتماد و کار اومد باشه.

داستان تویوتا کرولا که الان در نسل یازدهم خود هست، بازم ادامه داره؛ فرقش اینه که حالا رقابت شدیدتری بر سر قیمت و کارکرد قابل اعتماد بین خودروسازان جور واجور بوجود اومده که تا حدی کار رو واسه کرولا سخت کرده.

شاید فولکس واگن بیتل قدمت و اصالت بیشتری داشته باشه، اما کرولا یه مثال عینی واسه پاسخی عالی به نیازای مشتریاس. در حالی که بیتل در طول زندگی خود تغییرات چندانی به خود ندیده، اما کرولا همیشه بهبود پیدا کرده و در هر نسل به یه اتومبیل بهتر نسبت به نسل قبلی تبدیل شده.

دلیل دیگری که کرولا رو موفق تر از بیتل آلمانی کرد، تولید اختصاصی واسه مناطق جور واجور دنیاس. حتی امروزه هم کرولای مخصوص آمریکای شمالی تفاوتایی رو هم در ظاهر و هم در بخشای فنی با مدلای اروپایی داره.

این در حالیه که کرولاهای اولیه فقط با در نظر گرفته شدن نیازای مشتریان در سه کشور ژاپن، آمریکا و استرالیا تولید می شدن.

کرولای نسل یازدهم با دو چهره متفاوت. نسخه بین المللی (بالا) در برابر نسخه آمریکای شمالی (پایین)

کرولا اولین بار به طور رسمی در سال ۱۹۹۷ به عنوان پرفروش ترین خودروی جهان معرفی شد؛ وقتی که فروش کلی اون از شروع تولید در سال ۱۹۶۶ به رقم ۲۲٫۶۵ میلیون دستگاه رسید.

واسه درک بهتر این موفقیت باید اشاره کنیم که فولکس واگن بین سالای ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ موفق به فروش ۲۱٫۳ میلیون دستگاه بیتل شده بود.

تویوتا کرولا که در نسلای جور واجور وارد کشور ما هم شده، در ۱۶ کارخانه در نقاط جور واجور جهان تولید می شه. در نیم قرنی که از تولید این سدان اقتصادی گذشته بیشتر از ۴۴ میلیون دستگاه از اون در سراسر جهان به فروش رفته که آماری خیره کننده حساب می شه.

همونطور که در لابلای این مقاله هم اشاره شده عواملی که در موفقیت جهانی کرولا نقشی به سزا داشتن عبارتند از توانایی اطمینان بالا و جواب به نیازای مشتریان. بدیش اینه این دو عامل کلیدی در بازار داخلی ندیده گرفته شده و خودروهایی که واسه همه مردم تولید می شن، بیشتر از هر دو این شاخصا خالی هستن.

یازدهمین نسل از تویوتا کرولا که این روزا در بازار کشورمون عرضه می شه، بر خلاف پدران خود قیمتی قابل توجه علاوه بر ۱۴۰ میلیون تومن داره، این درحالیست که حتی کرولا نسل یازده هم مانند نمونه های اولیه از نظر آپشن و سطح لوازم یا قابلیتای حرکتی، حرف چندانی واسه گفتن نداره و خودرویی متوسط از این نظر حساب می شه.

جدید ترین مدل کرولا در کشورمون تحت نام تایپ X با موتور ۲٫۰ لیتری به قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر با گیربکس CVT و قیمتی در حدود ۱۴۱ میلیون تومن عرضه می شه و با اینجور قیمتی حتی از امکانات ساده ای مثل سانروف، روکش چرمی صندلیا، تهویه مطبوع خودکار، دوربین دید عقب و کروز کنترل هم نداره.

در واقع شریط تعرفه های گمرکی و اندازه تبدیل ارز در چند سال گذشته طوری جلو رفته که مردمی ترین خودرو جهان که حتی در افغانستان هم به شکل خودروهای دست دوم از نسلای گذشته فت و فراوون دیده می شه، در کشورمون تبدیل به کالایی گرون با قیمتی بیشتر از ۲ برابر حد توان پرداخت عموم مشتریان شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *