ج. بهمن ۴ام, ۱۳۹۸

گران قیمت ترین خودروهای بازار ایران؛ دهگانه میلیاردی های پلاک ملی

Wireframe human profile face portrait on blue, technological background. Circle light painting, Man silhouette

بازار خودروی ایران یکی از خاص ترینا در دنیاس، قوانین حاکم در این بازار بسیار متفاوت از نقاط دیگه دنیا بوده و کشف  اصول اون کاری تقریبا غیر ممکنه. با وجود فیلترهای جور واجور واسه ورود خودروهای خارجی، بعضی وقتا خودروهای بسیار خاصی با روشای نه خیلی روشن از این فیلترها عبور کرده و روونه خیابون و نمایشگاه های شمال شهر می شن.

خودروهای خاصی که این جوری به داخل کشور راه پیدا کردن، بهای بسیار نجومی پیدا کرده و چندین برابر قیمت دلاری ارزش ریالی دارن.

در کنار نیم نگاهی به این موضوع که این اتومبیلا در برابر بهای پرداختی ارزش واقعی دارن یا خیر می خوایم به ۱۰ مورد از گرون ترین خودروهایی که با پلاک ملی رویت شدن بپردازیم.

رتبه دهم مازراتی گیبلی

گیبلی یه سدان لوکس ایتالیاییه که واسه اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. این خودرو در مدل پایه به یه موتور ۳ لیتری توربو مجهز شده که توانایی تولید ۳۴۵ اسب بخار قدرت رو داره؛ این موتور هر چند به وسیله مازراتی طراحی شده اما مونتاژ کننده اون فراریه.

نکته باحال در مورد گیبلی قیمت فوق العاده بالای آنست؛ در حالی که قیمت اون در خارج حدود ۷۰ هزار دلاره، در داخل قیمتی نجومی پیدا کرده و ۱٫۸ میلیارد تومن ارزش گذاری شده.


رتبه نهم مازراتی گرن کابریو S

در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۳، مازراتی نسخه خاص از گرن کابریو رو معرفی کرد که نسبت به نسخه معمولی کارکرد و هندلینگ بهتری داشت.

این خودرو به همون موتور ۴٫۷ لیتری مجهز شده بود اما فرقش اینه که توان خروجی اون ۱۰ واحد زیاد شده و به ۴۵۰ اسب بخار رسیده بود. این کوپه بسیار لوکس که چهار صندلی داره، مجهز به سقف تبدیل پذیر بوده و صاحبان اون می تونن در فصل بهار با باز کردن سقف از هوای مطبوع آخر لذت رو ببرن.

گرن کابریو S در بازارهای جهانی زیر ۱۵۰ هزار دلار قیمت داره، اما با این حال قیمت اون در داخل کشور حدود ۱٫۹ میلیارد تومنه.


رتبه هشتم مازراتی کواتروپورته GT S

کواتروپورته دیگه سدان فوق العاده لوکس ایتالیاییه که با پلاک ملی در کشور تردد می کنه. نسل پنجم این خودرو که بین سالای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ تولید شده در سال ۲۰۰۹ مورد بررسی و بروزآوری قرار گرفته.

این اتفاق باعث شد موتور ۴٫۲ لیتری جای خود رو به موتور ۴٫۷ لیتری V8 که با همکاری فراری ساخته شده بده. با این موتور ۴۳۴ اسب بخاری کواتروپورته GT S شتاب ۵٫۱ ثانیه ای داره که اونو به یکی از سریع ترین خودروهای موجود در کشور تبدیل می کنه.

نسخه GT S که سریع ترین و لوکس ترین عضو خونواده کواتروپورتهه قیمتی کهکشانی پیدا کرده و تا ۱٫۹۵ میلیارد تومن جلو رفته، این در حالیه که قیمت اون در بازارهای بین المللی رقمی در حدود ۱۳۵ هزار دلار تعیین شده که حتی با احتساب تعرفه های گمرکی و مالیاتای مربوطه باید رقمی در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومن در ایران تموم شه.

پس مشخص نیس که قیمت ۱٫۹۵ میلیارد تومانی مازراتی کواتروپورته در بازار ایران، با چه فرمولی به دست اومده.


رتبه هفتم مازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله

ام سی استراداله جواب مازراتی به درخواستایی مبنی بر ارائه یه مدل ایرودینامیک تر، سبک تر و قوی تر از گرن توریسمو بود که واسه اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۰ در برابر عموم گذاشته شد.

این کوپه لوکس با شتاب حدود ۴٫۵ ثانیه ای در گروه پرشتاب ترین خودروهای موجود در بازار ایران بوده و توانایی رسیدن به بیشترین حد سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رو داره.

گرن توریسمو ام سی استراداله با بهای جهانی حدود ۱۳۵ هزار دلار، در ایران برچسب قیمتی برابر با ۱٫۹۸ میلیارد تومن خورده.


رتبه ششم ب ام و i8

ب ام و i8 یکی از محبوب ترین خودروهای آلمانی موجود در بازار ایرانه. این خودروی اسپورت هیبریدی که براساس کانسپت Vision Efficient Dynamics ساخته شده، با پیشرانه مدرن خود شتاب ۴٫۴ ثانیه ای داشته و فقط به ۲٫۱ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر نیاز داره.

در بازارهای بین المللی قیمت i8 چیزی در حدود ۱۴۱ هزار دلاره، اما قیمت این خودرو در داخل با در نظر گرفتن تعرفه هیچ تناسبی با قیمت دلاری نداشته و بسیار گران تر معامله می شه.

نمونه های موجود در ایران تا ۲ میلیارد تومن قیمت دارن و این قیمت درحالیست که شرکت وارد کننده اجناس ب ام و در ایران،  i8  رو در فهرست خودروهای خود نداره و هیچ گونه خدماتی روی اون ارائه نمی ده، با این وجود قیمت واقعی این سوپرکوپه هیبریدی می تونست رقمی در حدود ۷۰۰ میلیون تومن باشه.


رتبه پنجم ب ام و M6

باید روی هر خودرویی از شرکت ب ام و که حامل نشون Mه، حساب خاصی باز کرد. نیرو بخش نسل سوم سری M6 یه موتور ۴٫۴ لیتری هشت سیلندر توئین توربوه که توانایی تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت رو داره.

با این خروجی بالا M6  در عرض ۴٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و نام خود رو به عنوان یکی از پرشتاب ترین خودروهای موجود در ایران مطرح می کنه.

ب ام و M6 قیمتی در حدود ۱۱۵ هزار دلار داره، با این حال در داخل کشور قیمت ۲٫۱۵ میلیارد تومانی رو تجربه کرده.


رتبه چهارم مرسدس بنز S500

کاخ متحرک مرسدس بنز از سال ۲۰۱۴ وارد ششمین نسل خود شد. نمونه هایی از این نسل که با کد W222 شناخته می شه، به داخل کشور ما هم راه یافته و با پلاک ملی در خیابونا دیده شده.

نسخه S500 به یه موتور ۴٫۷ لیتری توربو مجهز شده که توانایی تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت رو داره. شتاب صفر تا ۱۰۰ این اتومبیل بسیار لوکس حدود ۵ ثانیه بوده و بیشترین حد سرعت اون مثل بیشتر اجناس آلمانی در ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده.

این خودرو واسه پیمایش فاصله ۱۰۰ کیلومتر در حالت ترکیبی به ۸٫۶ لیتر سوخت نیاز داره؛ میزانی که مشابه مصرف سوخت اجناس داخلی با موتورهای ۱٫۸ لیتریه!

S500 آنسوی مرزها حدود ۹۵ هزار دلار قیمت داره، اما پس از اجرایی شدن قانون منع واردات خودروهای لوکس، قیمت این خودرو لوکس در داخل به رقم باورنکردنی ۳٫۰ میلیارد تومن رسید و پس از گذشت دو سال، الان هم نمونه های کارکرد پایین اون حدود ۲٫۸ میلیارد تومن معامله می شن.


رتبه سوم بنتلی کانتیننتال جی تی

حضور خودرویی از برند بنتلی در ایران یه اتفاق بسیار نادره، چون که این برند هیچ نمایندگی در کشور نداشته و بر خلاف آلمانیا سابقه ای هم در تاریخ خودروی ایران نداره.

نسل دوم کانتیننتال جی تی با موتورهای ۱۲ و ۸ سیلندر ارائه شد؛ نمونه وارد شده به کشور دارای موتور ۸ سیلندر ۴ لیتری به قدرت ۵۰۰ اسب بخاره.

این موتور به تکنولوژی غیرفعال کردن سیلندرها مجهز شده که باعث کاهش مصرف سوخت تا ۸ درصد می شه. شتاب این کوپه لوکس ۴٫۸ ثانیه و بیشترین حد سرعت اونم به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسه.

تخمین قیمت این خودرو کار بسیار مشکلیست، چون تا آنجایی که اطلاع داریم تنها بنتلی موجود با پلاک ملی در خیابونای کشور حساب می شه؛ اما با در نظر گرفتن قیمت تقریبا ۲۰۰ هزار دلاری، خاص بودن و مقایسه اون با بقیه خودروهای موجود در این لیست میشه قیمتی در حدود ۴ میلیارد تومن واسه اون متصور شد.


رتبه دوم مرسدس بنز SLS AMG Black Series

مرسدس بنز SLS AMG Black Series گونه پیشرفت یافته و بهینه تر شده SLS AMGه. در کنار بهسازی انجام شده در ظاهر خودرو به خاطر پایداری و ایرودینامیک بهتر، توان خروجی موتور ۶٫۲ لیتری هم از ۵۶۳ به ۶۲۲ اسب بخار زیاد شده.

شتاب ۰ تا ۶۰ مایل این سوپر اتومبیل آلمانی ۳٫۵ ثانیه بوده و در راه مستقیم توانایی رسیدن به بیشترین حد سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعت رو داره.

مدل پایه این سری در بازارهای بین المللی قیمتی در حدود ۲۷۵ هزار دلار داره، اما در بازار داخلی قیمت اون رقمی اعجاب انگیز در حدود ۵٫۵ میلیارد تومنه.


رتبه اول فراری ۴۵۸ ایتالیا

حضور یکی از اجناس روز فراری در سطح خیابونای ایران چیزی مثل یه رویا بود، اما با حرف و حدیثای فراوون آخرسر این اتفاق افتاد. از روز اولی که این خودروی استثنایی وارد کشور شد، تصاویر اون در فضای مجازی شدیدا سر و صدا کرد.

این خودروی اسپورت ایتالیایی به یه موتور ۴٫۵ لیتری هشت سیلندر V شکل مجهز شده که قادر به تولید ۵۶۲ اسب بخار قدرته. با شتاب ۳ ثانیه ای میشه لقب پرشتاب ترین خودروی خیابانی کشور رو به این فراری داد، در صورت جفت و جور بودن راه مستقیم هم ۴۵۸ ایتالیا تا ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می گیره که از این واسه هم سرآمده.

فراری ۴۵۸ ایتالیا با قیمت حدود ۸٫۵ میلیارد تومن گرون ترین خودروی موجود در کشوره.این در حالیه که در بازارهای بین المللی خریداران این خودرو باید رقمی در حدود ۲۵۰ هزار دلار پرداخت کنن.


مقایسه قیمت دلاری و ریالی خودروهای موجود در این لیست نشون میده که قانون و اصول ثابتی در قیمت گذاری این نوع از اتومبیلا موثر نیس.

ذکر این نکته ضروریست که به دلیل نبود امکان دسترسی به همه خودروهای گرون موجود در کشور و هم اینکه وجود مجراهای جور واجور واسه ورود خودروهای خاص، شاید اشکالاتی به این لیست وارد باشه؛ اشکالاتی مثل قیمت دقیق و حضور خودروهایی گرون تر از موارد اشاره شده در اون.

مثلا خودروهایی مانند هامر H3، فورد ماستنگ، نمونه معمولی مرسدس بنز SLS و ب ام و ۷۶۰ LI یا بعضی مدلای رنجرور در تعداد معدود در ایران شماره گذاری شدن اما قیمت دقیق اونا مشخص نیس و بعضی وقتا ممکنه بیشتر از ۱٫۵ میلیارد تومن معامله شن.

به هرحال شکی نیس که خودروهای حاضر در این لیست بسیار گران تر از ارزش واقعی خود در ایران قیمت خورده ان. دلیل اصلی این رو میشه در انحصار ایجاد شده، نبود حضور رسمی خودروسازان بین المللی در ایران، نبود نظارت بر قیمت خودروهای وارداتی و البته خریدارائی دونست که چشم بسته هر رقمی رو فقط با هدف متفاوت بودن، پرداخت می کنن!