کمپین ۳۶۰ درجه چیست؟

در ابن پست می خوایم به تعریف کمپین ۳۶۰ درجه بپردازیم. شایدً واسه شمام پیش اومده که تبلیغ یه نوشیدنی یا هر محصول دیگه رو در تلویزیون می ببینن. چند ساعت بعد با تبلیغات بنری همون برند با همون پیام تبلیغاتی در برنامه های گوشی موبایل خود و یا در صفحات اینترنت مواجه میشین.
موبایل
تبلیغ مشابه با همون پیام رو در تایم لاین شبکه های اجتماعی می ببینن و یا حتی با خروج از منزل با بنرای فیزیکی در فروشگاه ها یا تبلیغات روی اتوبوس با همون پیام تبلیغ روبرو میشین.

هر جا می رید اون برند رو می ببینن. بازاریابی ۳۶۰ (Marketing Campaign 360) به این معناست که مهم نیس مخاطب کجا باشه. ما اونو پیدا می کنیم و پیام تبلیغاتمان رو به اون می رسانیم.

سرفصل محتوا

  • کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه چیه؟
  • به چه دلیل از کمپین ۳۶۰ درجه استفاده کنیم؟
    • ۱-مشخص کردن و یا تغییر جایگاه برند
    • ۲-روش هدف دار برند سازی دوباره(rebranding)
    • ۳- بهبود کارکرد محصول و معرفی اون به بازار هدف
  • اهمیت داده در بازاریابی ۳۶۰ درجه
  • کمپین ۳۶۰ درجه دایره کامله؟
  • روشای جور واجور مورداستفاده در کمپین ۳۶۰ درجه
    • ۱- سایت
    • ۲- تولید محتوا
    • ۳- ویدیو
    • ۴- رسانه های اجتماعی
    • ۵- پست مستقیم
    • ۶- برنامه های گفتگو زنده در شبکه های اینترنتی
    • ۷- سئو
    • ۸- تبلیغات کلیکی PPC
    • ۹- رابطه با مشتریان و روابط عمومی
    • ۱۰- ایمیل مارکتینگ
    • ۱۱- به کار گیری اپلیکیشنا در کمپین بازاریابی
    • ۱۲- واسط کاربری موبایل
    • ۱۳- کارکنان و اعضای شرکت
    • ۱۴- تبلیغات پرینتی
    • ۱۵- تبلیغات در رسانه های جمعی
  • نمونه کمپین ۳۶۰ درجه ، “دیگه زنگ نزن” اسنپ فود

کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه چیه؟

تجربه کمپین ۳۶۰ درجه واسه مخاطب، باعث ایجاد هم افزایی در انتقال پیام می شه.

در کمپینای بازاریابی و تبلیغاتی ۳۶۰ درجه تلاش می شه پیام تبلیغاتی برند از راه بسترهای جور واجور به دست مخاطبین هدف برسه، مهم نیس مشتری شما کجاس، در فروشگاه، در فضای شبکه های اجتماعی، در حال جست وجو در اینترنت و یا در خیابون. مشتری رابطه با برند رو تجربه می کنه.

پس باید دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه بیشتری به پیام هاتون در تبلیغات داشته باشین و مخاطب رو به درستی در سفر مشتری راهنمایی کنین.

کمپین بازاریابی۳۶۰ درجه کل چرخه خرید رو پوشش میده، از کشف محصول و برند تا خرید و تکرار خرید مشتری.

در این روش بازاریابی تموم رسانه ها از جمله تلویزیون، موبایل، رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی به صورت کامل و براساس روشای هدف دار برند استفاده میشن. برند در تموم نقاط دسترسی و ارتباطی مصرف کننده به نمایش در میاد.

دیجیتال

این کمپین وقتی مورداستفاده قرار میگیره که محصولی جدید به بازار عرضه می شه و یا ورژن جدید و بهتری از محصولی قدیمی به بازار عرضه می شه.

متناسب با بازار هدفی که واسه این محصول جدید در روش هدف دار بازاریابی در نظر گرفته شده، کمپین ۳۶۰ درجه با پیام خاص اون محصول و جامعه مخاطبین طراحی و اجرا می شه.

تبلیغات ۳۶۰ درجه باید از دید چشمی و گرافیکی با طراحی بسته بندی محصول، هماهنگ باشه. همه تبلیغات باید دارای ترکیب رنگ مشخص و پیامی برابر و یا در رابطه باشن.

کالاهایی که با کمپین ۳۶۰ درجه معرفی می شن، ً نباید قیمتای برابر داشته باشن. ممکنه سه محصول با ویژگیایی متفاوت واسه افراد متفاوتی ارائه شده باشه و واسه هرکدوم میشه قیمت گذاری منحصربه فردی انجام داد.

یکی از مثالای موفق در اجرای کمپین تبلیغاتی ۳۶۰ درجه، برند کوکاکولا هستش که در سال ۲۰۱۳ به صورت گسترده مبادرت به تبلیغات در بسترهای جورواجور کرد.

حضور در رخدادها و ایونتای در رابطه، تبلیغات ویدئویی در تلویزیون و شبکه های اجتماعی، ایجاد نرم افزار در گوشی موبایل و ایجاد مسابقه از راه اون از جمله بسترهای مورد استفاده به وسیله این برند بود که خوب تونست مخاطبان هدف خود رو به تعامل با برند تشویق کنه.

کمپینای بازاریابی ۳۶۰ درجه موفق، پیام اصلی که مخاطبان به اون علاقه مند هستن رو در نظر می گیرن و بررسی می کنن و مخاطبان بهتر می دونن این پیام رو به چه شکل دریافت کنن، بعد تموم ارتباطات و روشای هدف دار بازاریابی براساس ایجاد رابطه موثر با مخاطبان دید می شه.

به چه دلیل از کمپین ۳۶۰ درجه استفاده کنیم؟

الان کار و کاسبی های زیادی به روشای جور واجور تبلیغات انجام میدن و تبلیغات در دوره های وقتی کوتاه و اونم فقط تو یه رسانه و یا تبلیغات در رسانه های جور واجور که کامل نیستن، اثر مناسبی در یادآوری برند شما نداره. واسه بالا بردن ROI در تبلیغات، برنامه بازاریابی منظم می تونه خیلی اثر داشته باشه.

دلایل مهم دیگری واسه به کار گیری کمپین ۳۶۰ درجه هست.

۱-مشخص کردن و یا تغییر جایگاه برند

مشخص کردن جایگاه و یا جایگاه یابی (positioning) درواقع پیدا کردن فضایی تو ذهن مخاطبه که یه برند با تموم ویژگی هاش تو ذهن مشتری به خود اختصاص میده. این جایگاه کم کم و براساس ارتباطات و تعامل با مشتریان شکل میگیره.

واسه مشخص کردن این جایگاه و یا تغییر اون، به کار گیری یه وسیله بازاریابی مثلاً تبلیغات تلویزیون و یا بنرهای فیزیکی در بزرگراه ها کافی نیس. نمونه بازاریابی ۳۶۰ درجه با این هدف، کمپین Old Spiceه.

این برند تو ذهن مردم طوری جاافتاده بود که محصولاتش رو واسه افراد میان سال و با سن و سال بالا مناسب می دونستن و افراد جوون تر کمتر از محصولاتش استفاده می کردن.

Old Spice با اجرای کمپین ۳۶۰ درجه، دید تازه ای درباره محصولاتش در جامعه درست کرد و جایگاه برند خود رو عوض کرد.

۲-روش هدف دار برند سازی دوباره(rebranding)

برندسازی دوباره یکی از بزرگ ترین وظایف هر برندیه . برندسازی دوباره ممکنه به خاطر ورود به بازار یه منطقه جغرافیایی دیگه باشه و یا دلایل دیگری داشته باشه. هم اینکه ممکنه برندسازی دوباره با تغییر لوگو همراه باشه و نمونه اون تغییر لوگوی اپل در طول زمونه.

۳- بهبود کارکرد محصول و معرفی اون به بازار هدف

برنده هایی که کالاهایی با کارکرد ضعیف داشتن بعضی وقتا بعد از اصلاح محصول از کمپینای ۳۶۰ درجه واسه معرفی ورژن جدید محصول استفاده می کنن. معمولا این برنده ها قبل از این تبلیغات چندانی واسه محصول خود نداشتن و تلاش می کنن با این کمپین، محصول رو بیشتر به جامعه معرفی کنن.

اهمیت داده در بازاریابی ۳۶۰ درجه

پیامی که به دقت طراحی شده باشه منتهی به رضایت مشتری و وفاداری به برند میشه. به کار گیری کلان داده (Big Data) می تونه بازاریابان رو در شناسایی پیام مناسب کمک دهد.

تحلیل گفتگوها در رسانه های اجتماعی، اتاقای گفتگو در سایتای در رابطه و سوالاتی که مخاطبان از برند دارن تنها تعدادی از روشای جمع آوری داده واسه پیدا کردن فرصتای مخفی. مصرف کنندگان در مورد برند شما چه می گن؟ به چه چیزای دیگری علاقه مند هستن؟ وقتی وارد سایت تون می شن چیکار می کنن؟

داده به شرکتا قدرت می ده تا به علاقه مندیای مشتریان عکس العمل درست نشون بدن. با به کار گیری داده پیامای مناسب شناسایی می شن و حتی در بسترها و رسانه های جور واجور به شکلی مناسب طراحی می شن، به این صورت کمپین ۳۶۰ درجه مفیدتر اجرا می شه.

این مطلب را هم بخوانید :
چند قدم تا خرید خانه در تهران

کمپین ۳۶۰ درجه دایره کامله؟

مثال کامل و کاملی از کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه وجود نداره که مشخص کنه چه مواردی باید تو یه کمپین دید شن. اما با در نظر گرفتن توضیحات و نمونه های اجرایی هرچه رسانه های مورد استفاده بیشتر باشه قاعدتا بازخورد بهتری هم داره.

مهمترین جنبه تبلیغات ۳۶۰ درجه اون هستش که کمپینای اجرایی اون در هر دو بستر آنلاین و آفلاین شکل میگیره. تبلیغات ۳۶۰ درجه همه بسترهای اطلاع رسانی ممکن رو پوشش می ده.

هم اینکه دلیل دیگه اتحاد و دسترسی بیشتر به مخاطبانه. در طراحی کمپینای بازاریابی ۳۶۰ درجه، پیام رسانی در تموم رسانه ها و به موازات هم شکل میگیره در نتیجه دسترسی به مخاطبان در سطح قابل قبولی میشه و از اون جایی که کمپین به صورت کلی طراحی می شه، سازگاری و اتحاد طرح اجرایی هم زیاد می شه.

روشای جور واجور مورداستفاده در کمپین ۳۶۰ درجه

۱- سایت

اهمیت داشتن سایت واسه کار و کاسبی های امروز تقریبا واسه هممون روشنه. تصور کنین که بعد از راه اندازی کمپین، مخاطبین نام برند شما رو در وب سرچ کنن و سایتی از شما پیدا نکنن. این موضوع تبلیغات شما رو بی نتیجه می کنه.

معمولاً سایت اولین تصویریه که مخاطب از شما دریافت می کنه و اولین تصویر بیشترین تاثیرگذاری رو داره. در واقع سایت محلیه که با اون می تونین خوب با مخاطب رابطه برقرار کنین.

۲- تولید محتوا

تولید محتوا علاوه بر اینکه روی افزایش ترافیک و سئو مؤثره، درواقع به برند شما هویت میده و با این هویت می تونین با جامعه مخاطبین رابطه برقرار کنین.

۳- ویدیو

بازاریابی ویدئویی یکی از موثرترین روشای تبلیغاته چون که درصد به اشتراک گذاری اون بالا هستش، در وقتی کوتاه اطلاعات زیادی رو انتقال میده و هم اینکه منتهی به سرگرمی مخاطبان شده و اگه درست طراحی و ساخته شه توجه مخاطبان رو به خود جلب می کنه.

۴- رسانه های اجتماعی

۵- پست مستقیم

پست مستقیم خیلی وقته که مورد استفاده قرار نمی گیره، به خاطر همین ممکنه با در نظر گرفتن روش هدف دار برند شما قابل استفاده باشه و حتی تجربه س خوبی رو واسه مخاطباتون جفت و جور کنه.

۶- برنامه های گفتگو زنده در شبکه های اینترنتی

کنفرانس اینترنتی، اتاقای گفتگو در وبسایتای تخصصی و مواردی مثل این منتهی به ایجاد رابطه مستقیم با مصرف کنندگان می شه که بازخورد بسیار خوبی داره.

۷- سئو

هممون از اهمیت سئو و راهکارهای اون باخبر هستیم. بیشتر از ۹۳%  فعالیتای آنلاین کاربران با جست وجو شروع می شه. درنتیجه واسه تاثیر کمپینای ۳۶۰ درجه بهبود سئو موضوعی لازمه.

کمپین ۳۶۰ درجه شامل بهینه سازی سایت و هم اینکه سئو می شه تا در صورت روبرو شدن مشتریان و سرچ کلمات کلیدی مربوط به محصول، مشتری بتونه خیلی راحت سایت شما رو پیدا کنه.

طراحی مناسب صفحه فرود هم در کمپینای آنلاین در نوع نگاه مشتری به برند و هم اینکه اندازه تبدیل اهمیت خاصی داره.

۸- تبلیغات کلیکی PPC

براساس آمار اندازه کلیک سه کمپین کلیکی برتر دنیا (در موتورهای جست وجو مانند تبلیغ در گوگل) حدود ۴۱% است.

با یه کمپین تبلیغات کلیکی خوب و حساب شده می تونین تعداد خیلی از مخاطبین رو به لندینگ پیج خود هدایت کنین. این امکان رو تبلیغات دیگه در کمپین ۳۶۰ درجه مانند تبلیغات تلویزیونی یا بنر فیزیکی به شما نمی ده.

۹- رابطه با مشتریان و روابط عمومی

میدونیم رابطه با مشتریان نباید با فروش محصول تموم شه. رابطه با مشتریان پس از فروش محصول بر چهره برند شما اثر مثبتی داره.

در صورت دریافت پیام انتقادی از مشتریان درباره محصول، با برخورد مناسب و رسیدگی به مسئله می تونین اثر منفی که به خاطر مشکل محصول، ایجادشده رو برطرف کنین.

بعضی برنده های مشهور اطلاعات مشتریان رو هنگام خرید دریافت می کنن و تا چند سال روز تولد و یا مناسبتای دیگه رو به مشتریان شادباش میگن.

۱۰- ایمیل مارکتینگ

براساس تحقیقات ۹۱% از مشتریان ایمیل خود رو به صورت روزانه چک می کنن. ایمیل مارکتینگ از وسایل عادی دیجیتال مارکتینگه که معمولا هزینه ای هم نداره و به کار گیری اونو واسه یه کمپین ۳۶۰ درجه پیشنهاد می شه.

از جمله ویژگیای خوب ایمیل مارکتینگ، امکان فرستادن ایمیل به صورت شخصی سازی شده واسه هر مخاطبه.

۱۱- به کار گیری اپلیکیشنا در کمپین بازاریابی

اگه اپلیکیشن موبایل دارین، می تونین بنرهایی و یا از راه پوش اخطار در اپلیکیشن هم جهت با کمپین خود بذارین. این، روش کم هزینه ای واسه معرفی بیشتر کمپین شما میشه.

هم اینکه از راه های مؤثر دیگه در دنیای آنلاین امروز، به کار گیری تبلیغات درون اپلیکیشنیه. با در نظر گرفتن رشد سریع ساخت اپلیکیشن و کار و کاسبیای براساس اپلیکشن در دنیای امروز، تبلیغات درون اپلیکیشنی بسیار روش زوم شده و تاثیر بالایی نسبت به هر کدوم از راه های دیجیتال مارکتینگ داره.

۱۲- واسط کاربری موبایل

همونقدر که ظاهر و واسط کاربری سایت مهمه، طراحی و ظاهر سایت روی موبایل هم مهمه چراکه کاربران امروزه بیشتر از گوشیای موبایل خود استفاده می کنن.

۱۳- کارکنان و اعضای شرکت

هیچکی یه کار و کاسبی رو بهتر از اعضایی که خوب آموزش دیده باشن معرفی نمی کنه. هیچ رسانه ای نمی تونه جانشین تجربه ای شه که مشتریان در تعامل مستقیم با اعضای شرکت دارن.

۱۴- تبلیغات پرینتی

تبلیغات پرینتی می تونه شامل بیلبورد، آگهی، پوستر و هر نوع تبلیغ دیگری باشه. در این موارد هم اتحاد و پیام مناسب رو مورد توجه بذارین.

۱۵- تبلیغات در رسانه های جمعی

رسانه های جمعی از نظر دسترسی به مخاطبان وضعیت بسیار خوبی داره و تبلیغات در اون بازخورد مناسبی داره.

این لیست، فهرست تکمیل شده کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه نیس، طبق اهداف، بودجه، روش هدف دار بازاریابی و یه جور پیامی که می خواین به مخاطبان خود برسونین ممکنه مواردی به این لیست اضافه یا از اون حذف شه.

نمونه کمپین ۳۶۰ درجه ، “دیگه زنگ نزن” اسنپ فود

شروع این کمپین با تیزینگ همراه بود و بعد از اون بنرهای محیطی و بنرهایی در تبلیغات دیجیتال با همین شعار و توضیح روشن تر اجرا شد. هم اینکه تبلیغاتی روی وسایل نقلیه هم جهت با این کمپین در سطح شهر قابل مشاهده بود.

هم اینکه بروشورهایی واسه این کمپین جفت و جور شده و پخش شد. هرچند در ادامه کپیایی به وسیله کار و کاسبی های دیگه از ایده پیام این تبلیغ اتفاق افتاد، ولی کمپینی خلاقانه بود که همه جنبه های تبلیغات رو متناسب با بودجه و روش هدف دار خود اجرا کرده بود.

در فضای شبکه های اجتماعی ویدئویی هم واسه این کمپین وایرال شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. در جفت و جور این ویدیو از اینفلوئنسرها استفاده شده که به کار گیری اینفلوئنسر انتخاب خوبی واسه تبلیغات ویدئوییه.

کمپینای ۳۶۰ درجه بسیاری به وسیله برنده ها انجام می شه که روزانه با تعدادی از اونا مواجه میشیم. شمام اگه با کمپین ۳۶۰ درجه جالبی روبرو شدید، در قسمت نظرات می تونین با ما درمیون بذارین.

منبع: beloved.marketing – college.tapsell.ir

Releated

10 تفریح پرطرفدار کیش به رأی گردشگران!

تفریحات پر طرفدار کیش می‌دانید چه چیزی را همه دوست دارند؟ اینکه بدون صرف زمان و هزینه‌ی زیاد، به بهترین نتایج برسند! شک ندارم شما هم از بررسی بیهوده‌ی سایت‌های ایرانی خسته شده‌اید و به دنبال یک جواب واقعی می‌گردید. چیزی که شما به شدت نیاز دارید، یک راهنمای تفریحات کیش است. البته باید بدانید که تمام […]

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری یکی از عوامل مهم و اساسی رونق کسب و کار و جذب مراجعه کننده بیشتر در مراکز تجاری، پاکیزگی و تمیزی محیط می باشد. با فراهم آوردن محیطی درخشان و لوکس می توان تمایل بیشتری به ماندن افراد در یک محیط ایجاد نموده و یا احتمال مراجعه مجدد آنها را […]