نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک فریلنسر در زمینه طراحی سایت با وردپرس

فریلنسر چه کسیه و یا فریلنسینگ به چه نوع کاری می گن ؟ 
فریلنسینگ یا کار کردن فریلنسری به گونه از همکاری فرد با یه فرد دیگه یا یه شرکت می گن که در اون فرد هیچ تعهدی به فرد مقابل و یا شرکت نداره و فقط واسه انجام یه پروژه مشخص با دو طرف قرار داد خود کار می کنه. در واقع فریلنسر کسیه که سرویسا یا خدمات خود رو بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می کنه.

کار کردن به عنوان یه فریلنسر همونقدر که می تونه لذت بخش باشه، سختیای بسیاری هم داره که شما باید قبل اینکه به این میدون قدم بذارین با این سختیا آشنا شید.
فریلنسرا در هر زمینه ای که فعالیت کنن، باید راه مشابهی رو واسه تبدیل شدن به یه فرد حرفه ای در شاخه خود، طی کنن. اگه شما می خواین امروز شروع به انجام یه کار به عنوان یه فریلنسر کنین، خواه این کار طراحی سایت با وردپرس باشه و یا هر پلتفرم دیگه، خواه بازاریابی دیجیتال باشه و سئو و یا حتی اگه کار مورد توجه شما برنامه نویسی با زبانای جور واجور باشه و یا هر کار دیگری، باید بدونین که قبل از شما بسیار افراد همین راه رو پیموده ان، اشتباهات بسیاری کردن و دوباره پس از هر اشتباه با تجربیات بیشتری به راه خود ادامه دادن و شما می تونین با خوندن این مطلب از اشتباهات احتمالی خود پیشگیری کنین و راه تبدیل شدن به یه فریلنسر رو راحت تر طی کنین.

دیجیتال

رازهایی واسه کسب موفقیت روز افزون به عنوان یه فریلنسر در مورد وردپرس
واسه خود اهداف کوتاه مدت و دراز مدت تعریف کنین
مهم نیس که شما چه اهدافی واسه خود تعیین میکنین، شما باید بتونین اهدافی مشخص کنین و اونا رو در دو گروه مجزای اهداف کوتاه مدت و اهداف دراز مدت تقسیم بندی کنین. مثلا یه هدف کوتاه مدت می تونه چیزی مثل ” اتمام روند طراحی یه سایت مشخص در اواخر هفته” باشه و اهداف دراز مدت می تونه چیزی مثل ” افزایش ۲۰% درآمد تا انتهای سال” باشه. در هر صورت مهم نیس که اهداف دراز مدت و اهداف کوتاه مدت شما چه هستن، مهم اینه که شما به اهداف خود فکر کنین و در واسه رسیدن به اونا تلاش کنین. شما باید خود رو موظف کنین که در زمان مقرر شده به هر روش ممکن به هدف خود برسین.
شما باید روند آزمایش کارکرد واسه خود داشته باشین و این روند رو دست کم ماهی یه بار انجام بدین. شما باید بررسی کنین که کارکرد شما تو یه ماه گذشته خوب بوده یا خیر و بعد دلایلی که مانع موفقیت شما شدن رو مورد بررسی بذارین.
شاخه کاری مشخصی واسه خود مشخص کنین
فروشگاه های اینترنتی زیادی در دنیا هست اما هیچ کدوم از اونا نمی تونن مانند آمازون در کار خود موفق شن. شما باید شاخه کاری مشخصی داشته باشین تا در اون بتونین به یه فرد حرفه ای مبدل شید. یه شاخه مشخص رو انتخاب کنین و در اون شاخه اونقدر تجربه به دست بیارین که از بقیه رقبای خود موفق تر و بهتر عمل کنین.
همه آدمایی که به موفقیت دست پیدا کردن، از اول کارکرد متمرکزی داشتن و کارای پراکنده انجام نداده ان. حتی اونایی که امروزه پهنه بزرگی از فعالیتا رو انجام میدن و در تموم اونا موفقن در اول از یه شاخه مشخص شروع به کار کردن و پس از کسب موفقیت در اون زمینه، دامنه کاری خود رو وسیع تر کردن. مثلا لارید ساپیر که یکی از صاحبان Memphis McKayه که فقط در مورد طراحی دیزاین سایت واسه فروشگاه های اینترنتی فروش لباس فعالیت می کنه دلیل موفقیت اون انتخاب شاخه کاری مشخص و به طور کامل جزییه. شما باید یادتون باشه که انتخاب یه شاخه کاری بسیار جزیی و دقیق ممکنه در اول دامنه کاری شما رو محدود کنه، اما موجب می شه که شما روی کار مشخصی متمرکز باشین و تموم جزییات و ریزه کاریا اونو بدونین. این کار موجب می شه که شما مشتریائی داشته باشین که تموم اونا درخواست مشابهی از شما داشته باشن و شما همه جنبه های خواسته های مشتریان خود رو درک کنین و بتونین خوب اونا رو انجام بدین و در آخر به یه فرد حرفه ای در اون زمینه مبدل گردید.
روی نقاط قوت خود تکیه کنین
اگه شما ازم سوال کنین که در مورد طراحی یه پلاگین واسه وردپرس میتونم فعالیت کنم یا خیر، با وجود اینکه من اطلاعات پایه ای درباره اون دارم و حتی شاید بتونم اون کار رو انجام دهم، در جواب به شما می گم خیر! شما نباید هیچ وقت خودنمایی به توانایی در انجام کارایی بکنین که در انجام اونا تخصص خاصی ندارین. من امروز در مورد طراحی سایت با وردپرس بسیار متخصص هستم و این موضوع فقط به دلیل اون هستش که من فقط و فقط روی کار خودم متمرکز شده ام و هر بار که فرصت کافی واسه یادگیری داشتم شاخه دیگری رو هم آموخته ام. اما هیچ وقت کاری رو از مشتری نپذیرفته ام که در اون تخصص خاصی ندارم. وقتی که مشتریان به شما می گن که سفارش کار دیگری هم دارن و سفارش اونا با شاخه کاری شما خیلی در رابطه نیس و شما در اون تخصص ندارین کافیه به اونا بگید که در این مورد تخصص کافی ندارین و یا افراد متخصصی رو که در اون زمینه می شناسین به اونا معرفی کنین. در این صورت اون افراد هم مشتریائی رو به شما معرفی می کنن. فقط یادتون باشه که خودنمایی به توانایی در انجام کاری که در اون مهارت ندارین نکنین.
به طراحی سایت واسه مشتریان علاقه ای ندارین؟!

مشکلی نیس شما می تونین وارد شاخه دیگری از کار با ورد پرس شید!

مشکلی

اگه شما به طراحی سایت علاقه ای ندارین و نمی خواین واسه مشتریان سایت طراحی کنین بازم می تونین با ورد پرس کار کنین. ورد پرس دنیای زیادی داره و کارای متنوعی میشه با به کار گیری اون و یا واسه اون انجام داد که از جمله اون میشه به طراحی قالبای ورد پرس، طراحی آیکونا و کلیدا، طراحی فونتا و هم اینکه طراحی پلاگینا و بسیاری کارای جور واجور دیگه اشاره کرد.
همیشه به دنبال فرصتای جدید باشین
اگه فکر می کنین که برنامه کاری شما به طور کامل بسته شده و شما هیچ فرصتی واسه گرفتن کار بیشتر از مشتریان جدید ندارین باید به شما بگم که ممکنه شرایط عوض شه و این شرایط همیشه همینجوری نیس. وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر کار می کنین ممکنه امروز برنامه کاری شما به طور کامل پر باشه و شما قرار دادای کاری خود رو بسته باشین اما فردا بنا به دلایلی مختلفی یکی از قرار دادهاتون فسخ شه. این موضوع بیشتر از ۱۰ بار واسه من در موقعیتای جور واجور اتفاق افتاده پس احتمال وقوع اون خیلی هم ضعیف نیس. واسه اینکه از اینجور مسائلی پیشگیری کنین شما باید ساعتی از روز رو به بررسی فرصتای کاری جدید و پیدا کردن مشتریان تازه اختصاص بدین. یادتون باشه که کار کردن به عنوان یه فریلنسر موجب می شه که اتفاقات غیر منتظره ای واسه شما بیفته، اینکه شما بدونین چیجوری این مسائل رو مدیریت کنین و خود رو از این شرایط نجات بدین میشه واسه شما بسیار به درد بخور باشه.
مهارتای جذب مشتری خود رو بهتر کنین
وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر شروع به کار می کنین باید یادتون باشه که شما تنها یه نفر هستین و باید تموم مسئولیتای مدیریت، بازاریابی، حسابداری و … رو در شرکت تک نفره خود انجام بدین. از این رو هیچ بازاریاب و مدیر فروشی وجود نداره که واسه شما مشتریائی جذب کنه و یا کار شما رو به بقیه بفروشه. اگه شما نتونین رابطه خوبی با مشتریان خود برقرار کنین و نتونین اونا رو راضی کنین که با شما کار کنن، دچار مشکلات زیادی میشین. شما باید مهارتای برخورد با مشتریان رو بیاموزید تا بتونین با مشتریان بالقوه به شکلی رفتار کنین که اونا نتونن به شما نه بگن و در واقع به مشتریان بالفعل مبدل شن.

مشکلات

واسه انجام کارای اضافه از یه همکار کمک بگیرین و یا کسی رو استخدام کنین
از اونجایی که شما به عنوان یه فریلنسر مجبورین مسئولیتای بسیاری مثل مدیریت و حسابداری شرکت تک نفره خود رو هم به دوش بگیرین، مسئولیت شما بسیار سنگین می شه و در بعضی مواقع ممکنه که مسئولیتاتون از حد توان شما خارج شه و شما وقت و انرژی کافی واسه انجام اونا نداشته باشین شما باید بتونین اینجور شرایطی رو از پیش تشخیص داده و واسه مدیریت شرایط تو یه همچین موقعیتی از یه فرد دیگه کمک بگیرین. شما می تونین از یه فریلنسر دیگه کمک بگیرین و شروع به کار کردن تو یه تیم دو نفره کنین. وقتی که شما در کار خود به موفقیت برسین و به عنوان یه فرد سر شناس در کار خود شناخته شید ممکنه نیاز داشته باشین که علاوه بر کارای عادی مثل مدیریت وظایف و حسابداری به مدیریت شبکه های اجتماعی هم نیاز داشته باشین، در اینجور شرایطی وجود داشتن یه تیم دو نفره می تونه کارکرد بسیار بهتری نسبت به یه فرد تنها داشته باشه.
داشتن درک درست از فراز و نشیبا
وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر کار می کنین دیگه به یه شرکت وابسته نیستین که بتونین همیشه حقوق ثابتی واسه خودتون دریافت کنین. بعضی مواقع شما مشتریان بسیاری دارین و کارای شما خوب پیش میره و شما می تونین درآمد خیلی بالایی داشته باشین، اما بعضی مواقع ممکنه شما شاید حتی چند ماه هیچ مشتری ثابتی نداشته باشین و درآمد شما یهویی شدیدا افت کنه. پس این نوسان درآمد در کار کردن به عنوان یه فریلنسر یه امر طبیعیه و شما نباید از اون بترسید. واسه اینکه بتونین کار خود رو به عنوان یه فریلنسر ادامه بدین و سختیای راه به شما فشار نیاورد باید یادتون باشه که وقتی که شما درآمد بالایی دارین باید بخشی از اونو پس انداز کنین و فقط و فقط در زمان ضرورت (وقتی که هیچ درآمدی ندارین) ازش استفاده کنین. وقتی که شما یادبگیرید که چیجوری درآمد خود رو مدیریت کنین و پول اضافی خود رو پس انداز کنین یا در واقع شما یاد بگیرین که به روز نکنه فکر کنین، می تونی در فراز و نشیبای کار کردن به عنوان یه فریلنسر امید خود رو به ادامه راه از دست ندین.
تموم سرمایه خود رو تو یه جا متمرکز نکنین
شما نباید تنها یه نقشه و روش هدف دار واسه کسب درآمد داشته باشین و باید یه برنامه ثانویه هم داشته باشین. واسه اینکه شما به عنوان یه فریلنسر بتونین کارکرد موفقی داشته باشین نیازه که یه لیست جدا از هم از مشتریان بالقوه واسه خود داشته باشین که اگه بنا به هر دلیلی یکی از مشتریان خود رو از دست دادین بتواندی کار خود رو با مشتریان بالقوه از سر بگیرین.
اگه شما می خواین یه فریلنسر باشین و به شکلی کار کنین که هیچ مافوقی بالای سر شما نباشه و شما مستقیما فقط با مشتریان طرف حساب باشین باید سختیا و مشکلات این کار رو هم بدونین و واسه اونا راه چاره ای از پیش فکر کنین.
کار شما یه کار فصلیه؟ شما فصول جور واجور رو در کار خود می شناسین؟
شما میدونید که در چه فصولی از سال تجارت شما پر درآمد تره و شما مشتریان بیشتری دارین؟ و در چه فصولی از سال تعداد مشتریان شما یا اندازه سفارشات اونا کم میشه؟ این موضوع پس از یه یا دو سال کار کردن تو یه زمینه مشخص واسه شما معلوم خواهد گردید. شما می تونین الگوی اندازه مشتریان خود رو مشخص کنین و فصلای پردرآمد و کم درآمد خود رو مشخص کنین. بعد می تونین راه کاری واسه افزایش درآمد خود در فصول کم کاری پیدا کنین، مثلا اگه شما در فصولی که کار شما بیشتر مورد توجه مشتریاس تموم وقت خود رو واسه جفت و جور سفارشات ۳ مشتری صرف میکنین باید در فصول کم در اومد واسه خود ۵ یا ۶ مشتری جفت و جور کنین تا بتونین در اومد خود رو اثبات کنین.
به زمان توجه کنین
در همه کارای جور واجور زمان یه عامل مهم و تاثیر گذاره اما وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر کار می کنین زمان مهم ترین عامل هست. چون وقتی که شما به عنوان کارمند واسه بقیه کار می کنین اونا موظف هستن که در انتهای ماه حقوق شما رو بپردازند و شما همیشه حقوق ثابتی دارین که اندازه اون وابسته به اندازه کاری که شما تحویل می دید نیس اما وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر کار می کنین هر چقدر که کار کنین از مشتریان خود پول می گیرین، پس وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر کار می کنین مهم ترین و اصلی ترین پارامتری که در کار شما تاثیر گذاره، زمونه. شما می تونین واسه اینکه بررسی کنین که زمان شما چیجوری و به چه شکلی صرف می شه از یه Time Tracker استفاده کنین تا بتونین محاسبه کنین که هر پروژه چه مقدار از شما زمان میگیره و بعد براساس مقدار وقتی که انجام یه پروژه از شما زمان میگیره واسه اون قیمت گذاری کنین.

قیمت

واسه خود زمان استراحت مشخص کنین

وقتی که شما به عنوان یه فریلنسر کار می کنین هر چقدر که بیشتر کار کنین درآمد بیشتری دارین و این موضوع ممکنه موجب شه که شما از یاد ببرین که نیاز به استراحت دارین. (مثل خودم که از ارتروز شدید گردن و کمر رنج میبرم) شما باید واسه خودتون یه زمان کاری مشخصی مشخص کنین و تلاش کنین بیشتر و یا کمتر از اون کار نکنین و به طور کامل منظم و با برنامه کار کنین. یادتون باشه که استراحت نکردن می تونه واسه شما به اندازه از دست دادن مشتری مضر باشه چون با استراحت نکردن شما انرژی و توان خود رو کلا از کفتون میره و بازده شما افت می کنه. علاوه بر استراحتای روزانه شما باید تعطیلات مشخصی هم واسه خود داشته باشین، مثل کارکنانی که واسه کمپانیای جور واجور کار می کنن شما نیاز به مهمانی رفتن، ورزش کردن، بیرون رفتن با دوستان، دوچرخه سواری و بقیه تفریحات دارین پس واسه خود تعطیلات آخر هفته و هم اینکه تعطیلات فصلی مشخص کنین.

دوچرخه سواری

همیشه معلومات خود رو به روز کنین و به علم خود اضافه کنین
ورد پرس همیشه در حالآپدیت و ارتقاع یافتنه و همیشه علوم مربوط به طراحی سایت مثل سئو و دیگه علوم مشابه در حال تغییر هستن. شما واسه اینکه بتونین در کار خود بهترین باشین و بهترین باقی بمونین باید بتونین همیشه سطح علم خود روآپدیت کنین و علوم جدید رو بیاموزید. شما باید کلی تحقیقات کاری خود رو معطوف به یادگیری علوم جدید در شاخه خود کنین و پس از اون اگه زمان اضافه ای داشتین می تونین بقیه علوم مشابه رو بیاموزید اما یادتون باشه که اگه تموم وقت خود رو صرف یادگیری دیگه علوم کنین علم شما درباره شاخه کاریتون قدیمی و از مد افتاده می شه و شما کم کم از لیست بهترینای شاخه کاری خود خارج میشین.
در دنیای وردپرس نام خود رو به بقیه بشناسانید
بیشتر کسائی که در مورد طراحی سایت، سئو، طراحی قالبای ورد پرس و طراحی پلاگینا کار می کنن، همدیگه رو می شناسن یا دست کم نام رقبای خود رو می دونن حتی اگه اونا رو از نزدیک نشناسن. شما واسه اینکه نام خود رو به دیگر کسائی که در این مورد کار می کنن بشناسانید باید هم در کار خود کارکرد خوبی داشته باشین و یه فرد حرفه ای باشین و هم بقیه رقبا رو بشناسین تا اونا شما رو بشناسن. نیاز نیس واسه شناخت رقبا با اونا دوستی صمیمی و نزدیک برقرار کنین، کافیه تنها شناخت محدودی از اونا داشته باشین و مثلا می تونین در شبکه های اجتماعی فعالیتاشون رو دنبال کنین و به کار اونا توجه و علاقه نشون بدین و در صورت نیاز با اونا همکاری کرده و یا به اونا کمک کنین، به این روش اونا هم کم کم با نام شما آشنا می شن.
در شبکه های اجتماعی فعال باقی بمونین
مردم و مشتریان واسه سپردن کارای خود به کسائی اعتماد می کنن که خودشون در اون زمینه کارکرد خوبی داشته باشن یا یعنی اگه شما یه فریلنسر در مورد طراحی سایت و کارای مشابه هستین باید بتونین خودتون سایت خوبی داشته باشین و در اون از بهترین ترفندهای موجود استفاده کرده باشین تا مشتریان با دیدن اون به شما اعتماد کنه. علاوه بر این حضور شما در دیگه مجامع اجتماعی هم باید پررنگ باشه و فعالیت قوی و منظمی داشته باشین تا بتونین نظر مشتریان رو جلب کنین. شما باید بهترین ترفندایی رو که در وردپرس می شناسین و می تونین اونا رو به مشتریان ارائه کنین، اول در سایت خودتون اجرا کنین.
از وب سایتایی که پیشنهادات کاری واسه فریلنسرها جفت و جور می کنن شدیدا دوری کنین

با وجود اینکه در اوایل کار که شما تازه به عنوان یه فریلنسر شروع به کار کردین به کار گیری این سایتا ممکنه واسه پیدا کردن مشتریان اولیه واسه شما به درد بخور باشه چون شما در اول راه نمی دونین که مشتریان اولیه خود رو چیجوری پیدا کنین اما در دراز مدت این وب سایتا نمی تونن واسه شما امتیازات چندانی داشته باشن، چون مشتریائی که از راه این وب سایتا می تونین پیدا کنین حقوق زیادی به شما نمی دن و فرصتای کاری که شما می تونین از این وب سایتا بدست بیارین فرصتای خیلی سود بیاری نمی باشن، علاوه بر این وب سایتای نام برده هزینه هایی رو از شما واسه معرفی شما به مشتریان دریافت می کنن که این مسایل موجب می شه که درآمد کار بیشتر از قبل واسه شما صرفه اقتصادی نداشته باشه و پس شما در اول کار که تجربه چندانی ندارین شاید بتونین مشتریایی اولیه خود رو از این وب سایتا پیدا کنین اما در ادامه کار که حرفه ای تر میشین، کار کردن با درآمدهای پایین واسه شما منطقی نیس. اگه شما بخواین از این وب سایتا استفاده کنین در دراز مدت به دلیل اینکه هیچ سودی نصیب شما نمی شه کم کم از کار خود خسته و نا امید میشین و فشارای عصبی به شما روی میارن و ممکنه شما کلا از ادامه راه بیخیال شین. پس قبل اینکه دچار اینجور مشکلاتی شید بهتره از این وب سایتا دوری کنین. وقتی که شما به قدر کافی تجربه بدست آوردین و مهارتاتون در کار خودتون در حد عادی زیاد شد باید به دنبال مشتریان واقعی بگردین، مشتریائی که کار کردن واسه اونا از دید اقتصادی واسه شما صرفه داشته باشه.

اقتصادی

از اینکه واسه مشتریان خود حد و مرز مشخصی مشخص کنین اصلا نترسین
مشتریائی که همیشه وقت شما رو تلف می کنن، مشتریائی که همیشه دستورات جدیدی میدن و مرتبا نظرات خود رو تغییر میدن، مشتریائی که سفارشات خود رو دیر ارسال می کنن و در پرداخت هزینه ها و دستمزد شما کاهلی می کنن، گزینه های بدی هستن که کار کردن با اونا انرژی شما رو تلف می کنه پس بهتره با اونا مشارکت نکنین و سفارشات اونا رو قبول نکنین، فرقی نمی کنه که شما تازه کار باشین و یا در مورد کاری خود تجربه بسیاری داشته باشین، کار کردن با اینجور مشتریائی واسه شما بی فایده میشه. شما باید با مشتریائی کار کنین که به کار شما، وقت شما و زحمتی که شما واسه انجام کار اونا می کشید احترام بذارن. یادتون باشه که کار کردن با مشتریان بد حساب و کسائی که واسه شما ارزشی قائل نمی شن نشونه دست کم گرفتن خودتون و بی ارزش نشون دادن کار خودتونه.
قیمتا و خدماتی خود رو هرساله تغییر بدین
شما در اول کار تصور می کردین که کار شما بسیار سود آوره اما با مرور زمان فهمیدین که از این کار سود چندانی واسه شما باقی نمی مونه؟ شاید این بدون دلیل باشه که شما از یاد بردین مثل همه کمپانیا و شرکتایی که هرساله بر قیمت خدمات و اجناس خود ۳۰% اضافه می کنن، قیمت خدمات خود رو واسه مشتریان زیاد کنین. اگه شما این نکته رو از یاد ببرین، چیزی در حدود دو سال بعد از شروع کار، هزینه های درخواستی شما از مشتریان به نصف اون چیزی که حق شماس دریافت کنین کم میشه و کار شما دیگه واسه شما سود رسون نیس.
اعتماد به نفس خود رو از دست ندین

اعتماد به نفس

ممکنه شما چند سال وقت خود رو صرف یادگیری یه شاخه از علم کنین و بازم موضوعی واسه شما مطرح شه که درباره اون اطمینان نداشته باشین و نیاز به مطالعه بیشتر داشته باشین. اما حتی اگه مشتریان از شما سوالی پرسیدن که شما رد جواب دادن به اون دچار دودلی بودین اعتماد به نفس خود رو از دست ندین و در همه شرایط مانند یه فرد با اعتماد به نفس رفتار کنین. اعتماد به نفس شما هستش که موجب می شه مشتریان به شما اعتماد کنن و کار خود رو به شما بسپارن. هیچ وقت هیچکی کار خود رو به کسی که حتی خودش هم به کار خودش ایمان نداره نمی سپارد پس شما باید یادتون باشه که در وحله اول این شمائید که باید به خودتون اعتماد داشته باشین تا بتونین اعتماد مشتریان رو جلب کنین. شاید فکر کنین داشتن اعتماد به نفس بیجا مانع یادگیری و پیشرفته اما باید به شما بگم که اینطوری نیس، شما باید جایی به معلومات خود شک کنین و واسه بهبود اونا تلاش کنین که تنها باشین و در جایگاه جلب نظر مشتری قرار نداشته باشین.
اگه شما به کار خود ایمان داشته باشین و در مقابل مشتریان از خود اعتماد به نفس کافی نشون بدین، مشتریان چاره ای ندارن جز اعتماد کردن به شما.
نکته اخر

همون مقدار که حق شماس از مشتریان دستمزد بخواین
شما باید کار خود رو سبک سنگین کنین و قیمت مناسبی که با سرویسای داده شده به وسیله شما به مشتری سازگاری داشته باشه واسه اون مشخص کنین. اگه شما دستمزد بیشتر از حقتون از مشتری در خواست کنین کم کم مشتریان خود از کفتون میره و نمی تونین حجم کاری مناسبی واسه خود جفت و جور کنین و اگه شما قیمتی کمتر از حق خودتون روی کارای و خدماتتون بذارین شما هیچ سودی از کار خود نمیبرین و مجبور میشین واسه افزایش سود خودتون زیادتر از اندازه عادی کار کنین و تموم زمان خودتون رو صرف کار کردن کنین، پس از یه مدت به دلیل اینکه زمان کافی واسه استراحت خودتون در نظر نگرفته اید خسته و بی انرژی میشین و دیگه نمی تونین حتی حجم کار عادی رو انجام بدین و پس هیچ درآمدی دارین. پس باید بتونین دستمزدی مناسب کار خودتون واسه مشتریان مشخص کنین که هم رضایت مشتریان جلب شه و هم رضایت خود شما.

این نکات رو از تجارب به دست امده خود مطرح کردم و گفتم به اشتراک بذارم تا شما با خوندن این مقاله تجربه زودتری به دست بیارین