مانیومنت ولی ۲ و بخشی که خیلی ها به آن توجه نکردند

[اخطار: این متن بخشایی از بازی مانیومنت ولی ۲ رو لو میده]

مشابه قسمت قبلی، آس تو گیمز (Ustwo Games) واسه ساخت مانیومنت ولی ۲ (Monument Valley) هم برنامه داشت  یه پازل چشمی بسازه که در اون بازیکن به شخصیت اصلی کمک می کنه تا در محیطایی با آرایش غیرمنظم به ماجراجویی اش ادامه بده. با این حال اونا یه رقابت بزرگ رو پیش روشون می دیدن. تیم پیشرفت دهنده میخواس تا ادامه مانیومنت ولی بالاتر از چیزی که نسخه اول ارائه داده، باشه.

در واقع اعضای استودیو آس تو گیمز با یه هدف استارت ساخت مانیومنت ولی ۲ رو زدن؛ حفظ ویژگیای کلیدی در عین پیشرفت اونا. از دید دیداری تیم انگلیسی میخواس تا هر لحظه از بازی مثل قطعه ای از اثر هنری باشه و واسه بخش گیم پلی هم پازلا دوباره براساس محیطای الهام گرفته از نقاشیای موریس اشر فقید و محاسبات ریاضی طراحی شن.

مثل کاری که این استودیو با مانیومنت ولی ۱ انجام داد. اما واسه بخش داستانی اونا به دنبال چیزای بیشتری بودن. در حالی که مانیومنت ولی اول یه داستان الهام بخش از عشق و محبت رو به تصویر می کشید، آس تو گیمز خواهان داستانی عمیق تر واسه مانیومنت ولی ۲ بود. پس اعضای تیم تحقیق می کنن تا به سوالی که ذهن شون رو درگیر کرده جواب بدن: « داستان عمیق تر چی می تونه باشه؟»

در اول تیم عناصری مثل بخشش (Forgiveness)، آزادی (Freedom)، پذیرش (Acceptance)، غرور (Pride) و اعتماد (Trust) رو در نظر میگیره اما همین که اونا گزینه ها رو سبک سنگین می کنن، می فهمن که تموم این ویژگیا می تونن در داستانی واحد قرار بگیرن: «چه می شد اگه این عناصر بخشایی از یه رابطه باشن؟» و این جوری بود که داستان رابطه بین مادر و بچه تو ذهن اعضا شکل میگیره.

البته انتخاب داستان تنها شروع راه بود و بخش سخت تر به روایت مانیومنت ولی ۲ باز می گشت. کارکنان یوتزو گیمز علاقه ای به به کار گیری دیالوگ یا متن نداشتن و به جای اون می خواستن تا از رنگ، چگونگی طراحی و تغییرات مکانیکا واسه نمایش رشد دو کاراکتر و کش مکشای داخلی کمک بگیرن؛ اونا روی روشای عادی داستان گویی خط کشیده بودن: «هدف این بود تا بازیکن از راه مکانیکا بازی رو احساس کنه.»

یوتزو گیمز چیجوری به هدفش رسید؟ در اوایل مانیومنت ولی ۲، مادر و دختر کنار همدیگه حرکت می کنن و بعد از چند مرحله شخصیتا از همدیگه جدا می شن. در این نقطه از بازی بازم کنترل مادر رو دارین ولی بچه تلاش می کنه پا به پای مادرش تو یه فاصله دورتر پیش بیاد و خودشو به اون نزدیک تر کنه. این تغییر یهویی نمونه ای از چگونگی روایت مانیومنت ولی ۲ه.

سازنده با این کار نه فقط به صورت ظاهری تغییرات شخصیتا رو به تصویر میکشه بلکه بدون اینکه از متن یا توضیحی استفاده کنه به بازیکن نشون میده که چیجوری بچه از مادرش پیروی می کنه. بخاطر این با وجود اینکه بعضی مراحل مادر و دختر در مسیرهای جور واجور محیط حرکت می کنن ولی بازیکن بازم می دونه که این دو قبل از پایان مرحله باز به همدیگه می رسن.

اونم به خاطر احساسی که در قسمتای اولیه و به لطف مکانیزمای حرکت شخصیتا دیدیم. با این حال بعد از چند مرحله، بچه ساختار حرکت جدیدتر یاد میگیره و حتی بعد از دیدار دوباره مادرش، اونو بازم حفظ می کنه. ویژگی که نشون میده دختر کم کم رشد کرده و به شخصیتی جداگونه تر تبدیل شده. در آخر هم هر دو کاراکتر به مسیرشون از همدیگه جدا می شه و دیگه دختر تنها دنباله رو مادرش نیس.

در این نقطه از بازی داستان مانیومنت ولی ۲ به دو شاخه تقسیم می شه؛ مادر که ماجراجویی اون حالا خودشناسانه تره و می خواد با «بالاتر از مادر بودن» آشنا شه و دختر که همه چیز واسه اون متفاوت بوده و به سفری روشن تر به سمت بزرگ سالی قدم میذاره. واسه هر دو کاراکتر، سازنده با تغییرات و تفاوتای بین محیطا تلاش کرده این تغییر رو به بازیکن حالی کنه.

جهان مادر مشکی و سفیده اما واسه کودک تماشاگر محیطای رنگارنگ تر هستیم. مادر و دختر تغییر می کنن، از نقشای قدیمی به یه استقلال می رسن و سازنده با استعارهای هنری تلاش کرده این معنی رو نشون بده. همون قدر که پیش می رید، بازی با رنگا، صداها و طراحیای مراحلش تلاش می کنه تا بازیکنا رو با وضعیت الان که دارن آشنا کنه.

مثلا سفر دختر از محیطای روشن و رنگارنگ به یه ماجراجویی بی صداتر می رسه که نشون دهنده مشکلات اون واسه رویایی با زندگی جداگونه هستن. در آخر سفر هم اون از یه گل بیرون میاد که به معنی شکوفایی (بزرگسالی) است. البته بازی بازم در بخشایی واسه روایت خود از متنا استفاده می کنه و این تصمیم به خاطر کاهش پیچیدگی روایت مانیومنت ولی ۲ بود.

با این وجود بازم قسمت بزرگی از داستان بازی روی استعارها و دیگه بخشا استواره. بازیا می تونن از راه های داستان گویی متفاوت تری از دیگر رسانه ها استفاده کنن، اونا حتما احتیاجی به نوشته ها ندارن و این اعتقادی بود که اعضای تیم یوتزو گیمز داشتن. با اینکه مانیومنت ولی ۲ به اندازه داداش بزرگترش خوب نبود اما روایت متفاوت بازی یه نتیجه کار بزرگ واسه یوتزو گیمز هستش. بازی الان واسه سیستم عامل iOS و اندروید در دسترسه.

در بخش اپلیکیشنای سایت ما بخونین:

بررسی بازی Monument Valley 2؛ نسخه هالیوودی

با بهترین بازیای موبایل که مثل Monument Valley هستن آشنا شید

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *