شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک رفع مشکلات صادرات لوازم خانگی …
مورد تحلیل قرار داده است.
Of
Management Decision
فصل سوم
روششناسی تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
تحقیق عملی منظم، منطقی و دقیق برای دست یازیدن به حقایق و دانش نو، و ارتباط آن با کل زندگی تعریف میشود. همچنین تحقیق عملی منظم، منطقی و دقیق برای حل مسائل و درک روابط بین متغیرها مطرح میگردد.
بر این اساس، پژوهش فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت و نسبت به آنها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرآیند، از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافتهها تحت عنوان «روششناسی» یاد میشود. و روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرآیند جستجوی منظم برای مشخصکردن یک موقعیت نامعین است(مقیمی، ۱۳۸۰، ۱۷).
در این فصل، روششناسی تحقیق حاضر تشریح و تبیین خواهد شد و در زیر به آنها اشاره شده است:
۳-۲٫ روش تحقیق
به طور کلی روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک زیر تقسیم بندی نمود :
الف: هدف تحقیق ب: نحوه گردآوری دادهها
الف: تحقیقات علمی بر حسب هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میشود:
۱-تحقیق بنیادی: هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریهها، تبیین روابط بین پدیدهها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است.
۲-تحقیق کاربردی: هدف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت میشوند.
۳-تحقیق توسعهای: فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده انجام میشود.
ب)دسته بندی تحقیقات بر حسب روش گردآوری دادهها:
۱- تحقیق توصیفی: شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است.
۲- تحقیق آزمایشی: به منظور برقراری رابطه علت – معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده میشود.
با توجه به مطالب گفته شده، تحقیق حاضر از نظرهدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی میباشد. تحقیق کاربردی است زیرا نتایج آن برای گروههای مختلف برنامهریزان و مدیران قابل استفاده است. توصیفی است چون امکان دستکاری متغیرها و مؤلفههای آنها وجود ندارد.
۳-۳٫ جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعهای از افراد، اشیاء و … که حداقل در یک صفت مشترک باشند(کیاکجوری، ۱۳۸۹).
جامعه آماری این پژوهش ۲۰۰ نفر شامل مدیران مسلط به حوزه صادرات لوازم خانگی می باشند.
۳-۴٫ نمونه آماری
نمونه عبارتست از مجموعهای از نشانهها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب میشود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد(همان منبع)
حجم نمونه قید شده با استفاده از جدول مورگان ۱۳۲می باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.
۳-۵ . ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات
۳-۵-۱٫ منابع دادهها
۳-۵-۲٫ ابزار گردآوری دادهها
رایج ترین ابزارگردآوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی پرسشنامه است. داده های مورد نیاز در این پژوهش به وسیله ابزار زیر گردآوری می شود:
جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای: کتب،مقالات،نشریات،رساله های دانشگاهی و نسخه های الکترونیکی و اینترنتی می باشد.
پرسشنامه محقق ساخته swot
در این پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته swot 40 گویه ای استاده می شود که روایی و پایایی آن در ادامه توضیح داده شده است..در جدول ذیل به نمونه ای از پرسشنامه swot اشاره می شود.
دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است. |