زنان، ، اجتماعی ، وزارت، ۱ـ

اسکان موقت و حمایت اجتماعی از زنان فاقد سرپناه
7- پرداخت وام خود اشتغالی از محل تبصره های مصوب
8- اجرای طرح بهبود تغذیه و توزیع مواد غذایی مناسب در خانواده تحت حمایت
9- ساماندهی موسسات خیریه و غیر دولتی جهت اجرای اهداف و برنامه سازمان بهزیستی
10- تامین بیمه خدمات درمانی خانواده های تحت پوشش
11- سواد آموزی اعضای خانواده خدمت گیرنده
12- توزیع شیرخشک به فرزندان خانواده های نیازمند
13- ارائه خدمات اجتماعی به چند قلوها
14- پرداخت شهریه دانشجویان خانواده های تحت پوشش
15- صدور موافقت اصولی و پروانه فعالیت کلینیک مددکاری اجتماعی
16- پرداخت ودیعه مسکن
17- پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر
18- طرح کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست
19- توانمند سازی مددجویان قابل بازتوان از طریق کلینیک های مددکاری
20- گسترش خدمات اجتماعی توسط کلینیک های مددکاری با اولویت مناطق محروم
اجرای طرح خدمات مالی خرد125
14- قانون افزایش پوشش توانبخشی و حمایتی معلولان و زنان سرپرست خانوار توسط سازمان بهزیستی کشور
متن این قانون به این شکل است:
در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم(123) قانون اساسی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران قانون افزایش پوشش توانبخشی و حمایتی معلولان و زنان سرپرست خانوار توسط سازمان بهزیستی کشور که با عنوان طرح دوفوریتی تخصیص اعتبار لازم جهت برخورداری معلولان و زنان سرپرست خانوار منتظر نوبت از خدمات سازمان بهزیستی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ‌5/4/1387 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.
قانون افزایش پوشش توانبخشی و حمایتی معلولان و زنان سرپرست خانوار توسط سازمان بهزیستی کشور
ماده واحده- به‌منظور گسترش پوشش خدمات توانبخشی و حمایتی از یکصدهزارنفر از معلولان و سی‌هزار نفر از زنان سرپرست خانوار دولت مجاز است با جابه‌جایی اعتبارات از محل صرفه‌جویی حداکثر تا مبلغ سیصد میلیارد ریال(300.000.000.000) دراختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد.
قانون ‌فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ پنجم تیر‌ماه یکهزار وسیصد هشتادوهفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ‌12/4/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید.126
15- حمایت فراکسیون زنان مجلس از لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل
به دلیل رفع مشکلات زنانی که فرزند معلول، صعب العلاج یا زیر 7 سال دارند، فراکسیون با این لایحه موافقت کرد. این نماینده مردم در مجلس نهم، ‌با بیان اینکه بحث کاهش ساعت کاری زنان از دیگر مواردی بود که درجلسه مذکور بررسی شد، افزود: این بحث نیز مورد بررسی قرار گرفت و بر این اساس با لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل موافقت شد.
سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، درباره دلیل موافقت فراکسیون از لایحه ساعت کاری زنان شاغل، تأکید کرد: به دلیل رفع مشکلات زنانی که که فرزند معلول،‌ صعب‌العلاج یا زیر 7 سال دارند واینکه بار مالی این لایحه از سوی دولت دیده شده لذا فراکسیون با آن موافقت کرد.127
16- تدوین سند ملی امنیت زنان در معاونت ریاست جمهوری
عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال تهیه و تدوین سند ملی امنیت زنان است.
سکینه عمرانی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حالت تهیه و تدوین سندی با عنوان سند ملی امنیت زنان است که این سند در یک کارگروه ویژه در حال بررسی و تدوین است.
وی افزود: در جلسه مشترک فراکسیون زنان و خانواده مجلس با معاونت امور زنان ریاست جمهوری این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که این معاونت کار بررسی این طرح را در قالب یک کارگروه آغاز کرده است128.
17- آیین نامه ارائه خدمات فوریت های اجتماعی
شماره۸۴۶۰۲/ت۴۸۰۵۵هـ ۱۰/۴/۱۳۹۲
آیین نامه ارائه خدمات فوریت های اجتماعی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۲/۳/۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد شماره ۶۸۹ مورخ ۸/۱/۱۳۹۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه ارائه خدمات فوریت های اجتماعی را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه ارائه خدمات فوریت های اجتماعی
فصل اول ـ کلیات و تعاریف:
ماده۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند
الف ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ب ـ سازمان: سازمان بهزیستی کشور
پ ـ مرکز: مرکز فوریت های اجتماعی سازمان در مرکز و شهرستانها
ت ـ فوریت های اجتماعی: خدمات تخصصی به موقع و در دسترس که به صورت شبانه روزی و رایگان در سطوح زیر ارائه می شود:
۱ـ مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی
۲ـ پاسخگویی تلفنی فوریت های اجتماعی (۱۲۳
۳ـ خدمات سیار فوریت های اجتماعی
۴ـ پایگاه خدمات اجتماعی
ث ـ دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی: خشونت دیدگان خانگی از قبیل کودک آزاردیده، همسر آزاردیده، سالمند آزاردیده، معلول آزار دیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند و خانواده آنان، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، زوجین متقاضی طلاق و افراد در معرض طلاق، کودکان خیابانی و مبتلایان به اختلال هویت جنسی در معرض آسیب.
ماده۲ـ وظایف و اختیارات مرکز در اجرای این آیین نامه به شرح زیر تعیین می شود:
۱ـ شناسایی مناطق و کانون های آسیب زا و آسیب های شایع و در حال شیوع در سطح کشوری، منطقه ای و محلی
۲ـ تقویت مداخله های اجتماعی و روانی قبل از مداخله های قضایی ـ انتظامی
۳ـ مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی موضوع این آیین نامه
۴ـ تسهیل دسترسی دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی به خدمات تخصصی مورد نیاز از طریق سطوح فوریت های اجتماعی
۵ـ توانمندسازی دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی به صورت بازگشت به خانواده، فراهم کردن زمینه زندگی مستقل یا ارجاع به مراکز مرتبط
۶ـ انجام پیگیری های لازم پس از ترخیص از طریق خدمات مددکاری اجتماعی
۷ـ اطلاع رسانی مناسب به مردم به روش های مختلف از جمله راه اندازی پایگاه تلفنی (۱۲۳)، صدا و سیما و معرفی به دستگاه های مرتبط
۸ـ ارائه نظرات کارشناسی و مشاوره ای به مراجع قضایی حسب درخواست
۹ـ ارائه خدمات به گروه های هدف ارجاعی از سازمان های همکار
۱۰ـ تبادل اطلاعات و آمار مربوط با سازمان های ذیربط با رعایت قوانین و مقررات مربوط
ماده۳ـ نحوه پذیرش دریافت کنندگان خدمات به صورت خود معرف یا ارجاعی (معرفی از مراجع قضایی و انتظامی و سایر سازمانها و نهادها و گزارش های مردمی) می باشد.
تبصره ـ افرادی که بدون معرفی نامه از سوی مراجع قضایی و انتظامی یا سایر نهادها مراجعه می کنند، تحت عنوان خود معرف پذیرفته می شوند.
ماده۴ـ به منظور کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق ارائه خدمات به دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی، دستگاه های اجرایی زیر مکلفند ضمن هماهنگی با سازمان حسب مورد اقدامات لازم را به عمل آورند:
الف ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱ـ تجهیز شبکه فوریت های اجتماعی در کل کشور به تجهیزات مخابراتی از جمله راه اندازی خط تلفن فوریت های اجتماعی (۱۲۳) و فرکانس خط بی سیم به صورت مکالمه رایگان
۲ـ ایجاد زیرساخت لازم (نرم افزاری و سخت افزاری) خط تلفن فوریت های اجتماعی (۱۲۳) در مناطق شهری و روستایی
ب ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۱ـ ارائه خدمات درمانی فوری به دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی ارجاع شده از مرکز
۲ـ معرفی دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی که برای دریافت سایر خدمات (غیر از خدمات موضوع این آیین نامه) به مراکز درمانی مراجعه می کنند به مرکز
پ ـ وزارت دادگستری
هماهنگی با قوه قضاییه به منظور انجام موارد زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط:
۱ـ صدور احکام قضایی لازم
۲ـ حضـور مددکاران اجتـماعی مرکز در جلـسات رسیدگی های قضایی مـربوط به دریافت کنندگان خدمات فوریت های اجتماعی
۳ـ تعیین شعبه های ویژه در کلان شهرها و مراکز استانها یا قاضی مشخص برای رسیدگی به پرونده های ارجاعی از مرکز
۴ـ حمایت از کارکنان مرکز در اقامه دعاوی ناشی از انجام وظایف قانونی در مقابل شاکیان
ت ـ وزارت کشور
۱ـ تعیین تکلیف افراد خارجی فاقد مجوز اقامت، ارجاع شده از مرکز با قید فوریت و پذیرش آنها در مراکز مرتبط با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی
۲ـ تسهیل صدور شناسنامه و مدارک هویتی برای گروههای هدف فاقد مدارک با معرفی مرکز طبق قوانین و مقررات مربوط از طریق سازمان ثبت احوال کشور
۳ـ هماهنگی با استانداریها جهت اولویت دادن به طرح های مرتبط با آسیب های اجتماعی در کارگروه فرهنگی، اجتماعی و خانواده شورای برنامه ریزی و توسعه استان
۴ـ تأمین اعتبار مورد نیاز استانی از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان
۵ـ اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد هماهنگی بین خدمات فوریتی فعال در کشور از جمله خطوط تلفن ۱۲۳ـ ۱۱۵ـ ۱۲۵ـ ۱۱۰
۶ـ بررسی عملکرد دستگاه های استانی مسئول از طریق کارگروه فرهنگی، اجتماعی و خانواده شورای برنامه ریزی و توسعه استان و ارائه نتایج آن به شورای یادشده است.
ث ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱ـ توسعه خدمات فوریت های اجتماعی در شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت تا پایان سال ۱۳۹۲
۲ـ تشکیل جلسات با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی همکار با هدف ایجاد هماهنگی، سیاستگذاری و اقدامات راهبردی برای ارائه خدمات فوریت های اجتماعی
ج ـ وزارت راه و شهرسازی
تأمین زمین مورد نیاز مراکز تابع به صورت رایگان با رعایت قوانین و مقررات مربوط
چ ـ سازمان
۱ـ تدوین برنامه توسعه کیفی و کمی خدمات
۲ـ پیش بینی اعتبار مورد نیاز در لایحه بودجه سالانه
۳ـ پایش و ارزشیابی فعالیت مراکز تابع
۴ـ تهیه گزارش عملکرد دستگاه های مسئول و ارسال به وزارت هر شش ماه یکبار
۵ـ استانداردسازی خدمات و تجهیزات مراکز تابع
۶ـ استفاده از ظرفیت های شوراهای شهر و شهرداریها جهت اجرای این آیین نامه.
ماده۵ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین و مقررات مربوط همکاری های لازم را در خصوص موارد زیر به عمل آورد:
۱ـ حمایت از کارکنان