حیّ، الله»، خلوت، مسؤول، نماز

دانلود پایان نامه
ی العالم حضره السید الشیخ الغوث محمد الکسنزانی الحسینی
و قَبِلْتُه شیخی و مرشدی و استاذی فی الدنیا و الآخره والله علی ما اقول شهید»
آنگاه خلیفه می‌گوید «اعطیتُک هذه البیعهَ وکالهً من حضره السید الشیخ الغوث محمد الکسنزانی، أقبَلْتَ؟ »
مرید جواب می‌دهد لنعم قبلتُ» آنگاه سوره فاتحه قرائت و ثواب آن هدیه می‌شود.
9.خلوت در طریقت کسنزانی
مرید به این دلیل خلوت می‌گزیند که ذکر خدا و همراهی با حق جل و علا را پیشه کند و به مناجات بپردازد چنانکه در حدیث قدسی آمده «اناجلیس من ذکرنی»
مرید در خلوت باید از شیخ خود کمک خواهد که بدون دستور و مراعات و مراقبت او خلوت برایش خطری جدی دارد زیرا شیطان، شادمانی و خوشحالی و غرور برایش فراهم کند و آن کس تحت راهنمایی شیخ و استاد نباشد از شرّ دام شیطان در امان نخواهد بود آنجا که بیخودی دست دهد، او را راهنمایی کند در جوش و خروش آگاهش سازد، در غفلت بیدارش کند و راه صحیح را برایش ارائه دهد.
طعام غذا در چهار مرحله ده روزه تعیین می‌شود: دهه اول، مرید با یک گرده نان در روز و کمی میوه و سبزی و چای دهه دوم، نصف گرده نان و کمی میوه و سبزی و چای دهه سوم یک ربع نان و کمی میوه و سبزی و چای و در دهه چهارم هفت روز اول روزی سه عدد خرما بدون نان و در سه روز آخر فقط آب و چای.
9-1.عبادات در خلوت:
الف ـ اذکار: اضافه بر اوراد روزانه که به آن مکلف است (ورد صبح و عصر و عشاء) مرید به اوراد دائمی به تعداد صد هزار بار در هر مورد و اگر قبل از رسیدن ایام خلوت اوراد به پایان رسید، مجددا شروع کند و به پایان برساند.
ب ـ نماز: علاوه بر نمازهای پنجگانه به ادای سنتهای زیر بپردازد
سنه الوضو (دو رکعت بعد از وضو قبل از خشک شدن اعضای وضو) دو رکعت قبل از نماز صبح
سنه الضحی، وقت بالا رفتن خورشید در آسمان به مقدار یک نیزه، اقلش چهار رکعت قبل از نماز ظهر و چهار رکعت بعد از آن.
دو رکعت پس از نماز مغرب و بین نماز مغرب و عشاء.
توجه: مرید هر روز پس از نماز مغرب ورد «یا خبیر» را صد بار ادا کند در حال ایستاده و بعد بنشیند و به اوراد بپردازد باید صد گام راه برود و این تسبیحات را نیز صد بار در آن حالت بخواند: «صلی الله سبحانه و تعالی علیک و سلّم یا رسول الله»
جلوس: مرید در دوران خلوت بمانند قعود نماز بنشیند، اگر خسته شد می‌تواند مدتی به تربّع (ساقها را زیر ران قرار دهد، رو به جانب قبله، در حالیکه چشمایش را بسته باشد و به چیزی تکیه نزند، با خیالی فارغ از مشغله دنیایی به اوراد بپردازد.
9-2.خلوت خاص
خلوتی است که شیخ غوث اسماعیل ولیانی برای تصفیه درون مریدان و اعتلای روح و حالشان توصیه کرده، اجباری نیست و برای تقرب به خدای تعالی انجام می‌گیرد مدت ‌آن صد و بیست روز است در سه مرحله و هر مرحله چهل روز با همان روش طعام و عبادت خلوت طریقه کسنزانی به استثنای اورادی که ذکر می‌شود خلوت با ورد «لا اله الا الله» در مدت چهل روز آن هم به تعداد هفتاد هزار بار در روز
در چهله دوم سالک روزانه «الله» را به تعداد هفتاد هزار بار خواهد گفت
در چهله سوم سالک روزانه کلمه «هو» را به تعداد هفتاد هزار بار تکرا رمی‌کند
در پرتو این اعمال، قلب سالک طوری می‌شود که جز خدا را نمی‌بیند، حالت معمولی مادی او تبدیل به دنیایی از روحانیت می‌گردد جز از خدا نخواهد گفت اهل یقین می‌شود، علائق و وابستگیهای دنیایی را نخواهد داشت و به خواست الهی به فوز بزرگی خواهد رسید.
10.ذکر کسنزانی
ذکر یعنی بزرگداشت خداوند سبحان و والا و تکرار نام مبارکش با تمرکز کامل و ایجاد ارتباط قلبی و زبانی. از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم است که فرمودند «من قال لا اله الا الله دخل الجنه» هر کس لا اله الا الله گوید به بهشت می‌رود، یعنی کسیکه به زبان بیان کند و به دل تصدیق نماید که جز «الله» خدا، معبود، موجود، خالق، حاکمی نیست و رقیب و منازعی ندارد، و مؤمن باشد و اعمال او طبق آنچه در قرآن کریم آمده است باشد از ایمان به خدای تعالی و به کتابهایش، پیامبرانش و آنچه که حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم آورده و آن پیامبر نور جهانیان، سرور انبیاء رسل و رحمه للعالمین به ما ارائه فرموده‌اند و براساس راه و برنامه او و روش اهل بیت پاکش استقامت ورزد محبّ و فدائی در محبت حق تعالی و حبیب گرانقدرش حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم و آل پاکش باشد تا زمانی که مرگ او را درمی‌یابد، بدون تردید اهل سعادت و بهشت و نعمت در مقام والای نزد پروردگار بزرگ خواهد بود.
حلقه‌های ذکر (مجالس ذکر) رسمی روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته پس از نماز عشا تشکیل و دایر می‌شود، مریدان دایره‌وار می‌ایستند، مسئول حلقه در وسط و مرکز آن دایره و جمیع را به تمرکز و مرابطه با شیخ می‌رساند. آنگاه همه به اشاره و راهنمایی مسئول حلقه، تکرار وردهای ذیل را آغاز می‌کند و از وردی به ورد دیگر می‌پردازند.
1. الله ـ استغفر الله دائم استغفر الله
2. لک الحمد یا قدوس ال اله الا الله
3. یا الله یا دائم
4. یا دائم الله دائم
5. یا حیّ انت الحی لیس الباقی الا الحیّ
6. یا باقی انت الباقی لیس الباقی الا الله
7. یا هادی انت الهادی لیس الهادی الا الله
ذکر این اوراد، حد و مرزی خاص ندارد و میزان آن به نظر مسئول حلقه است.
سپس مسئول حلقه این دعا را می‌خواند «اللهم یا حی یا قیوم، یا بدیع السموات و الارض یا مالک الملک و یا مَلِک الملوک یاذالجلال و الاکرام نسألک یا ربنا أن تحیی قلوبنا و سَمْعَنا وأبصارَنا و ارواحَنا بنور معرفتک ابداً دائماً باقیاً هادیاً یالله»
در طول این دعا که بوسیله مسئول خوانده می‌شود جمع ذکر «یا الله» را تکرار می‌کنند و در نهایت بزرگداشت و تنظیم حق سبحان خم و راست می‌شوند تا آنجا که مسئول حلقه ذکر را به موارد زیر تغییر می‌دهد.
یا الله دائم الله
یا دائم الله دائم
الله الله، الله هو هو، هو الله هو، تلفظ کلمه هو در بند آخر و ‌آخر من کلمه با صدای بلند خواهد بود.
الله، الله، الله هو هو، هو الله تلفظ کلمه الله به صوت بلند بعد جمعاً
ورد «یا کریم» به صدایی که در گلو پیچیده باشد و در حالت خم و راست شدن در نهایت خشوع در نزد حضرت حق ادا می‌کنند.
آنگاه مسؤول حلقه می‌گوید: یا الله یا دائم یا کریم یا ستار یا رحمن یا رحیم یالله و همه تکرار می‌کنند حی الله الله (البته به دنبال هرنامی از نامهای خدا این جمله تکرار می‌شود) وقتی مسئول به کلمه جلاله «الله» رسید جماعت حی الله الله را ادامه می‌دهند تازمانی که مسؤول به ذکر دیگری برسد، و سپس قرائت سوره اخلاق سه بار دسته‌جمعی و بصورت جهری انجام می‌گیرد. بعد از اینها جماعت آرامش یافته، سکوت و تسکین حکومت می‌کند. در این الت خاص، مسؤول حلقه جلو آمده برای طلب امراد ومی‌گوید:
بسم الله الرحمن الرحیم مدد یا الله
«مدد یا سیدنا و نبینا و شفیع ذنوبنا یا صاحب الآیات والمعجزات و یاصاحب دلائل الخیرات وخوارق العادات و یا سید السادات حبیب رب العالمین و خاتم النبیین و سید المرسلین سیدنا محمد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم»
جماعت به صدای بلند و هماهنگ و مداوم کلمه «مدد» را تکرار می‌کنند «مدد یا سیدی و سندی و مرشدی و تاج رأسی و نور عینی فارس المشارق والمغارب صاحب مظهر العجائب و الغرائب اسدالله الغالب سیدنا الامام سیدنا علی بن ابی طالب کرّم الله وجهه… مدد سپس مسؤول حلقه در دل خود می‌گوید: و منه مدد عن طریق الجناحین آل البیت علیهم السلام و المشایخ الکرام»
«مدد یا سیدی و سندی و مرشدی و تاج رأسی و نور عینی العارف بالله حق العرفان و خادم القرآن من نسل عدنان صاحب مراتب الکمال حضره السید الغوث اسماعیل الولیانی مدد».
«مدد یا سیدی و سندی و مرشدی و تاج رأسی و نور عینی جامع الاسرار و المعانی شیخ الانس و الجان و مرشد الزمان منبع العلم و العرفان حضره السید الشیخ الغوث عبدالکریم الشاه الکسنزانی مدد»
«مدد یا سیدی و سندی و مرشدی و تاج رأسی و نور عینی شیخ الکسنزانی شیخ الاصاغر و الاکابر فی دین الله مهاجر حضره السید الشیخ الغوث عبد القادر الکسنزانی مدد»
مدد یا سیدی و سندی و مرشدی و تاج رأسی و نور عینی شیخ الکسنزان غوث الثقلین مربّی المرید بن قدوه السالکین حضره السید الشیخ الغوث حسین الکسنزانی مدد»
«مدد یا سیدی و سندی و مرشدی و تاج رأسی و نور عینی العارف بالله حق العرفان صاحب مراتب الکمال حضره‌السید الشیخ الغوث عبد الکریم الکسنزانی مدد»
بعد مسؤل حلقه از استاد حاضر طریقت استمداد می‌کند و می‌گوید «کُلُّکم عونٌ و غوثٌ و مددٌ» انگاه به طبل زن دستور می‌دهد که با حرکتی متوسط و سریع و نه کند طبل را به صدا درآورد و جماعت هماهنگ تکرار می‌کنند وحی الله… حی الله» با صدای بلند و گرداندن سر به طرف راست و چپ، تا مسؤول حلقه به ذکر بعد اشاره کند «حی الله… حی الله» مخفی که ذکر حضرت شیخ عبدالقادر گیلانی است.
اجرای آن مانند اجرای ذکر اول با خم شدن طولانی به جلو، بعد به ذکر بعدی «حیّ، حیّ، حیّ الله ـ حیّ حیّ حیّ الله» جهری به این ترتیب «حیّ» اولی همراه با گرداندن سر به طرف راست «حیّ» دوم با گرداندن به طرف چپ «حی الله» همراه با گردش سر به طرف راست با مدّ صدای لفظ جلاله «الله» و تکرار ذکر در مرحله دوم به این صورت: حیّ اولی همراه با گرداندن سر به طرف چپ، حیّ دوم. سر به طرف راست و حیّ الله همراه با حرکت سر به طرف چپ.
جماعت این ذکر را ادامه می‌دهند تا به ذکر بعدی «دائم، دائم» می‌رسد، در آن حالت از ذاکرین صدای نعره و غرشی شبیه به ارّه کردن چوپ شنیده می‌شود، در این جا ضربه‌های طبل سریعتر و حرکت سر به چپ و راست تداوم می‌یابد.
آنگاه مسؤول حلقه اشاره به ذکر بعدی می‌نماید: «حیّ حیّ، حیّ الله» و کم کم ضربه‌های طبل سبکتر می‌شود و ذکر بلندتر: دائم، دائم و سپس مسؤول به نشستن ذاکرین دستور می‌دهد همراه با تکرار ذکر، پس از اتمام آن، طبلها را برمی‌دارند و جماعت با ذکر یا الله یا حی یا قیوم به تعداد پنجاه بار خاتمه می‌دهند و سوره فاتحه خوانده می‌شود.
جنبش و تحرک در ذکر، از نظر طریقه کس نزانی، واجب است، خدای تعالی می‌فرماید: اولم یروا الی ما خلق الله من شیء یتفیّؤا ظلالُه عن الیمین و الشمائل سجّداً الله و هم داخرون
آیا در آنچه خداوند آفریده است نمی‌نگرند که سایه‌هایشان از راست و چپ می‌گسترد و فروتنانه به درگاه خداوند سجده می‌کنند.
اما حرکت به سمت راست و چپ سنّت است زیرا حافظ ابونعیم بن عبدالله اصفهانی با اسناد به امام علی بن ابیطالب علیه السلام نقل کند از صحابه که ذکر می‌کردند و بمانند درخت (شاخه‌های درخت) در برابر باد خم می‌شدند و اشکهایشان بر لباسهایشان جاری

  • 3