تفاوت اصلی روابط عمومی و تبلیغات

همونجوریکه در مقاله های «» و «» اشاره کردیم، قدرت و نفوذ روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است. امروزه باتوجه به راه و روش مشتری محور بازاریابی، تبلیغات مثل یه CD یه بار مصرف کهنه می مونه و روابط عمومی مثل وسیله ای مدرن، مانند یه هارد دیسک. فرق اصلی روابط عمومی و تبلیغات در اینه که:

شما در تبلیغات فقط بیان کننده هستین و هیچ جواب و بازخوردی از مخاطبان خود دریافت نمی کنین. اما روابط عمومی (PR) در واقع تقابل بین شما و مخاطبه؛ تقابلی دو طرفه!

فرق تبلیغات و روابط عمومی در درک مشتریان

    • تبلیغات: در برنامه ریزی تبلیغات، چند نفر از سرمایه داران و مدیران یه شرکت گرد هم میان و بیشتر به قصد افزایش فروش، برنامه ریزی و بودجه بندی می کنن. در آخر اینجور جلساتی، در بهترین حالت میشه ایده و نظری نزدیک به خواسته مشتریان تولید کرد!
    • برنامه ریزی

  • روابط عمومی: اما مبنای کار روابط عمومی (PR) گوش دادن به مشتریاس. روابط عمومی گویی با فهم خواسته های مشتریان پیمان بسته س. روابط عمومی فرآیندیه که با توجه مستقیم به نظرات مشتریان، به دنبال پیدا کردن جوابایی واسه سوالات اساسی برنامه های تبلیغی یه شرکته.

Crosby Noricks نویسنده مجله Independent Fashion Bloggers میگه که:

تاثیری که روابط عمومی بر خریداران میذاره قابل مقایسه با تبلیغات نیس! چیجوری می شه فردی اون چیزی رو که خودش دقیقا می خواد و خودش دستور به ساختنش رو داده، نخره؟

در ادامه مثالی می زنه که:

فرض کنین خانمی می خواد واسه فصل پاییز لباس جفت و جور کنه. می تونه به مجله های مد سر بزنه و پس از یه مدت سر و کله زدن با تبلیغات جور واجور، از دیدن اونا کلافه شه، چون نمی دونه کدامشون راست میگه و کدامشون فقط زرق و برق تبلیغاتیه؟!!
اون بهتر می دونه که خودشو تو یه لباس پاییزی ببینه و درک کنه که با اون لباس، در پاییز به چه شکلی درخواهد اومد؟
این جاست که یه متخصص مد می تونه با در نظر گرفتن ویژگیای شخص اون خانوم، بهترین لباسا، سِتا، ترکیب رنگا و… رو به اون پیشنهاد بده؛ و حالا اون خانوم با چشمانی بازتر به انتخاب لباس مورد علاقه اش بپردازه.

بعضی عقیده دارن که دوران تبلیغات، یواش یواش رو به پایانه و جای اونو مطمئنا روابط عمومی می گیره.

خبر پیش مردمه!

خیلی از روزنامه نگارها وقت خود رو صرف این می کنن که برن و با مدیران و روسای شرکتای بزرگ صحبت کنن و گزارشی جفت و جور کنن.

وقتشه که حرف مردم رو بشنویم، به خواسته شون گوش بدیم. سری به گروه های مردمی جور واجور بزنین! انجمنا، گردهم آییا، صحبتایی که در مترو و اتوبوس و… در جریانه و…
خبر واقعی رو این جاست که می تونین پیدا کنین! این جاست که می تونین با خواسته مردم بیشتر آشنا بشوید.

این مطلب را هم بخوانید :
راهنمای خرید باتری اصلی تلفن همراه

شعار نمی دم! واسه به دست آوردن خبرهای دسته اول، بهترین روش کمک گرفتن از مردمه! اونایی که در صحنه ها و اتفاقات جور واجور حاضر هستن براتون فیلم بگیرن و بفرستن، یا صحبت اونا رو بشنوین و بنویسین… روابط عمومی یعنی این! (این مورد به خصوص واسه کسائی که به دنبال به کار گیری راه هستن، خیلی مهمه.)

روابط عمومی، دو سیبل رو هدف میگیره!

روابط عمومی مانند پولوتونیمه! میشه اونو غنی کرد و واسه تولید انرژی استفاده کرد؛ یا میشه از اون بمب هسته ای ساخت. از یه طرف می تونین از روابط عمومی واسه برجسته کردن نقاط قوت خودتون یا محصول تون استفاده کنین، و از طرفی دیگه می تونین نقاط ضعف رقیبان تون رو در بوق و کرنا کنین!

هسته ای

درباره روش بیان و صحبت کردن در بخش روابط عمومی به نکات زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. نکاتی که مبنای روان شناسی و رفتارشناسی به دست اومده:

      • از نظرات کارشناسان، پزشکان، پروفسورها، استادان دانشگاه و بقیه افراد موفق، هم جهت با تایید نظرات تون استفاده کنین. در این صورت حرف شما مقبولیت بیشتری داره.
      • از مشکلات اجتماعی می تونین استفاده کردن کنین! مثلا در آمریکا وقتی که زنان واسه حق سیگار کشیدن راهپیمایی کردن، شرکت تولید سیگار از نوشته «مشعلای آزادی» واسه سیگارهای خود استفاده کرد!
      • سیگار

  • محققان و متخصصانی رو واسه کشف عادات رفتاری مردم استخدام کنین.
  • با زندگی روزمره مخاطبان تون انس بگیرین.

هزینه، فرقی دیگه از تبلیغات و روابط عمومی

تبلیغات هزینه بسیار زیادی داره! اجاره رسانه های تبلیغاتی جزو هزینه بهترین کارای یه شرکت حساب می شه. از طرفی دیگه یه تبلیغات واسه تاثیر به تکرار نیاز داره! و این تکرار یعنی هزینه دوباره!

اما روابط عمومی بر مبنای تحقیق و شنیدن و تحلیله، نه چیزی دیگه…!
شما کافیه بازار هدف خود رو به طور کامل بشناسین و نیازها و خواسته های اونا رو بدونین، این تموم هزینه شماس!

این وسط هم می تونین از متخصصین جامعه شناسی بهره مند شید، یا حتی کم خرج تر از اون! از بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کنین. نظرات و عقاید و رفتار مردم رو مورد تحلیل و بررسی بذارین تا بهتر از قبل فهمیده باشه که چی رو چیجوری و چیجوری باید تولید و پخش کنین.

در آخر، شما رو به بازدید از مقاله «» دعوت می کنیم.

Releated

10 تفریح پرطرفدار کیش به رأی گردشگران!

تفریحات پر طرفدار کیش می‌دانید چه چیزی را همه دوست دارند؟ اینکه بدون صرف زمان و هزینه‌ی زیاد، به بهترین نتایج برسند! شک ندارم شما هم از بررسی بیهوده‌ی سایت‌های ایرانی خسته شده‌اید و به دنبال یک جواب واقعی می‌گردید. چیزی که شما به شدت نیاز دارید، یک راهنمای تفریحات کیش است. البته باید بدانید که تمام […]

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری یکی از عوامل مهم و اساسی رونق کسب و کار و جذب مراجعه کننده بیشتر در مراکز تجاری، پاکیزگی و تمیزی محیط می باشد. با فراهم آوردن محیطی درخشان و لوکس می توان تمایل بیشتری به ماندن افراد در یک محیط ایجاد نموده و یا احتمال مراجعه مجدد آنها را […]