بررسی یک اثر هنری؛ ۵ نکته ظریف در طراحی شلبی کبرا توسط دیوید کیمبل

دیوید کیمبل (David Kimble) نامیه که شاید این به گوشتون آشنا نباشه، اما اگه از خوانندگان همیشگی Motor Trend و یا Road & Track باشین شایدً با آثار چاپ شده ایشون در این مجلات  برخورد کردین. ایشون به واسطه هنر ، در طرحای خود جزئیاتی رو به نمایش میذاره که حتی دوربینا از ثبت اونا عاجزند.

در واقع باورش سخت انگار ذهن و دست خلاق یه مهندس و طراح فوق العاده ماهر بتونه نتیجه ای اینجور دقیق و بی عیب رو بدون کمک گرفتن از نرم افزارهای پیچیده مهندسی رقم بزنه.

در جهان کامپیوترها و پرینترهای سه بعدی، خیلی راحت میشه از یاد برد که آثار دیوید کیمبل با جزئیات بسیار به وسیله دست طراحی شدن. با کمک مداد، رنگ، کاغذ، دستی ثابت و چشمانی تیزبین، این شلبی کبرا ۴۲۷ S/C مدل ۱۹۶۵، در کنار هیولای مکانیکی نهفته در زیر پوسته فلزی اون به تصویر کشیده.

البته نمیشه تموم نمونه کارای ایشون رو فقط محصول نیم کره راست مغز دونست چون که کیمبل در کنار قلم و رنگ از وسیله عادی دنیای مهندسی، مثل گونیا، خط کش و شکلای جور واجور پرگار استفاده می کنه.

علاوه بر این که ایشون در آکادمی هنر پاسادانا دوره دیده، قبل از شروع کارش در طراحی، موقعیتای زیادی رو مربوط به زمینه مهندسی  گذرونده. با در نظر گرفتن موارد گفته شده میشه گفت طرح شلبی کبرایی که بر مقابل چشمون شما نقش بسته س حاصل توانایی هر دو نیم کره مغز دیوید کیمبله.

در ادامه به بعضی از جزئیات این نقاشی، که در اون هنر و علم مهندسی با یه دیگه ترکیب شدن، اشاره می کنم. اما اول لازمه کمی بیشتر با این کبرا آشنا شیم چون که نمادی از صنعت خودروسازیه؛ با این حال افراد کمی خود رو واسه فهمیدن به اسرار نهفته در این خودرو به زحمت میندازن. «شلبی کبرا» خودرویی اسپرت از شرکت AC که قلبی تپنده با ۸ سیلندر از کارول شلبی افسانه ای رو به امانت گرفته.

مدل اولیه MKI کبرا در سال ۱۹۶۲ از اسکلت بندی جد خود AC Ace استفاده می کرد که استواری لازم رو دارا نبود،در کنارش هم موتور خطی ۶ سیلندر به همراه سیستم تعلیق فنر تخت استفاده شده بود. پس در کنار موتوری قوی تر به سیستم تعلیقی مناسب نیاز بود تا شلبی کبرا به خودرویی بدل شه که حالا از اون به عنوان شاهکار خودروسازی یاد می شه؛ پس محبوبیتی که امروزه شلبی کبرا به واسطه موتور بزرگ V8 خود داره بدون شاسی بازنگری شده MKIII به دست نمی اومد.

برگردیم به شلبی کبرای S/C، نیمه مسابقه ای، مورد بحث خودمون، یکی از ۵۱ دستگاه تولید شده در سال ۱۹۶۵ که واسه افزایش راحتی سرنشینان در استفاده روزمره به آفتاب گیر و عایقای صدای بیشتر مجهز شده بود. قبلا در مورد دقت و ظرافت موجود در  آثار کیمبل صحبت کردم، با بررسی عمیق این نقاشی به نکاتی بر می خورین که هر دوست دار خودرویی رو به وجد میارن.

توجه تون رو به بعضی از این موارد جلب می کنم:

نمایش نقاط جوش در بیشتر اتصالات:

اولین موردی که از دید من بسیار به چشم میاد جوشکاریای کمک فنر در سمت راننده س که روی بازوی بالایی هم وجود دارن و در ادامه به رادیاتور می رسن. کیمبل در نقاطی که استرس بار هست هم نقاط جوش رو از یاد نبرده س. اگه توقع دارین در تموم اتصالات قابل مشاهده جوشکاریا مشخص شده باشن، کیمبل اونو برآورده می کنه.

سیم کشیای پشت داشبورد:

به دنبال مشاهدات خود دور میله ها و نگه دارنده ها با چیزی مواجه شدم که اول اتصالی مکانیکی به نظر می اومد اما فهمیدم کابلیه در وسط فایروال و پشت سرعت سنج که به دسته ای سیم رنگی تقسیم می شه. این دسته سیم به روشنی در دور و بر محل قرار گرفتن  موتور دیده می شه.

فیوز بین فنا:

از اونجایی که در مورد الکتریک تخصص خاصی ندارم، نمی تونم با اطمینان بگم این قطعه یه فیوزه اما ً فیوزهای بین راهی در لوازم جانبی خودروها مانند سیستمای صوتی یافت می شن و طبیعت خودرویی مثل شلبی کبرا استفاده زیاد از لوازم یدکی رو لازم میکنه؛ پس وجود فیوز بین راهی میان سیم و اتصالات فنا واسه جلوگیری از ورود جریان برق اضافی لازمه. به هر حال این قطعه هر چی که باشه کیمبل اجباری به رسم اون نداشت، کسی هم کمبودش رو حس نمی کرد.

چرخ دنده های سیستم گیربکس:

در بیشتر آثار دیوید کیمبل سیستمای انتقال نیرو در برابر دیدن، اما این مورد کمی فرق داره، نه نتها چرخ دنده ها بلکه اهرما و اتصالات تعویض دنده این گیربکس ۴ سرعته در کنار نشون ۴۲۷ قابل مشاهده ان.

دستگاه برق رسان شمعا:

دنده ها ساختاری بسیار عجیب دارن؛ درک مفهومشان ساده س! ولی وقتی که بحث از مصرف بهینه سوخت شه پیچیدگیای خاص خود رو دارن. مطمئاناً موتور ۷۰۰۰ سی سی V8 این نقاشی کانون توجهه. اما در زیر دستگاه برق رسان زرد رنگ چرخ دنده ای آروم گرفته که وظیفه اش زمان بندی اشتعال در هر پیستونه. خیلی راحت میشه از اون غافل شد اما اگه پیدایش کنین هر بار که به تصویر نگاه می کنین، نگاه تون رو می دزدد.

در بین آثار کیمبل، این کبرا در بین ۵ اثر محبوب من قرار میگیره. بازم این طرح، تمثیلی بسیار دقیق و تکنیکی از یه خودروه. برشای ترسیمی کیمبل حاصل مراحل سختیه که درکشون واسه بسیاری غیر ممکنه چه برسه به انجامش.

چالشی براتون دارم: تلاش کنین بدون در نطر گرفتن این که این خودرو چیه چند دقیقه به قسمتای جور واجور اون مثل بدنه، ترمزها، موتور و فضای داخلی نگاه کنین. چه تعداد مورد باحال به چشمتون می خوره؟

نوشته های در رابطه:

تزریق هنر به شاهکار تکنولوژی؛ تیونینگ نیسان GT-R KUHL RACING

https://digiato.com/?p=101245

سریع و خشن؛ محصول ۶۰۰ اسب بخاری هنسی بر مبنای فورد F-150

چیجوری کوبا تبدیل به بزرگترین موزه خودروهای سنتی شد؟