بررسی کارکردها و پیامدهای پیامک در میان جـوانان- قسمت ۳۶

ماهواره

 

 

۲۵

 

 

۲/۱۵

 

 

 

موبایل

 

 

۳۱

 

 

۸/۱۸

 

 

 

رادیو

 

 

۱۹

 

 

۵/۱۱

 

 

 

اینترنت

 

 

۳۱

 

 

۸/۱۸

 

 

 

جمع

 

 

۲۹۷

 

 

۱۰۰

 

 

۲-۴-۲- کارکردهای پیامک

 

 

    • کارکرد اقتصادی پیامک

عکس مرتبط با اقتصاد

 

امروزه بازار، تلفن‌همراه را به ابزار پخش آگهی و فروش تبدیل کرده است. شرکت‌های دولتی و خصوصی این روزها برای هر نفر در هر کجا که هستند پیامهای ویژه خود را دارند.
این کارکرد، در ابتدا بیشتر مورد استفاده کارخانه ها، بانک ها، برخی ادارات و مراکز دولتی ، سازمان و نهادهای تجاری قرار می گرفت تا جهت تبلیغ کالاها یا خدمات خود از آن بهره برند. اما امروزه این پیام ها از اطلاعات ترافیکی،‌ هواشناسی و اخبار گرفته تا اطلاع رسانی از حراجها و تخفیف های پوشاک و کیف و حتی کنسروها و نوشابه ها را نیز در بر دارند.گرچه همواره بهره برداری از پیام کوتاه، بحث های حقوقی بیشماری، مبنی بر تجاوز به حریم خصوصی افراد به همراه داشته است، نکته جالب توجه آنکه در ایران به رغم اعلام شرکت ارتباطات سیار برای جلوگیری از فرستادن این گونه پیامک ها برای کسانی که مایل به دریافت آن نباشند، تعداد اندکی از مشترکان درخواست عدم دریافت اینگونه پیامها را داده اند (خلیقی، ۱۳۸۵ : ۲) .
اگر چه امروزه در ایران تعداد پیام‌های رسمی دولتی و تبلیغاتی به نسبت دیگر کشورها ناچیز است، اما به‌زودی شرکت‌های تجاری بیشتری با پرداخت هزینه‌های گزاف به مخابرات به شخصی‌ترین وسیله زندگی ما راه می‌یابند و خلوت ما را تحت شعاع قرار می‌دهند.
در این حالت، انسان در دنیای کنونی در حالیکه تنهایی خود را با تلفن‌همراه در گوشه‌ای می‌گذراند، مدام خواسته یا ناآگاهانه در معرض پیام‌های رسانه‌های جمعی خواهد بود. این انسان مانند ترومن  از این طریق بازیگر نمایشی خواهد بود که نیت هیچ کدام از عوامل آن را جز دوستی (تحت لوای شعار کارکردهای رسانه‌ای اعم از اطلاع‌رسانی، آگاهی و سرگرمی) نمی‌داند. به نظر او تحت کنترل آدم‌هایی است که نخ‌های اندام و افکار او را تکان می‌دهد. به عبارت بهتر چنانکه دیوید تورو می‌گوید: ما خود را آلت دست وسایل خود ساخته  قرار داده‌ایم. شاید اگر دوباره به نظریه مک‌لوهان که رسانه را پیام می‌خواند برگردیم، راه به خطا نبرده‌ باشیم. رسانه‌هایی که به تعبیر او ادامه حواس انسانی‌اند، چشم و گوش انسان می‌شوند، راهبر انسان ‌شده و انسان تحت رهبری رسانه‌های جمعی و از زاویه دید آن در خلوتی تنها به دنیا می‌نگرد؛ یا به قول ویرلیو : «پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی به جایی رسیده که ما با این ابزار ارتباطی می‌بینیم، می‌شنویم و حتی فکر می‌کنیم.» با نگاهی متأثر از پرده‌ای از واقعیت که از رسانه‌های مختلف که حالا همه در تلفن‌همراه جمع شده‌اند، به دنیا می‌نگریم (خیرخواه و علی آبادی، ۱۳۸۸).
در همین رابطه محسن ۲۳ ساله که دانشجوی ارشد اقتصاد است طی مصاحبه ای که با او انجام شد بر این نظر است که : «بازاریاب ها می گویند که باید در دسترس ترین رسانه را انتخاب کنید .یک جایی یک وقتی جامعه فقط روزنامه میخواند، یک وقتی خیلی تلویزیون نگاه می کرد، الان جامعه، پیامکی است. اینترنتی است. خب این را باید دستت بگیری. البته یک جایی هم دیگر مخاطب خسته می شود هی دینگ دینگ! دینگ دینگ!» او در جواب این سوال که خود در واکنش به پیامکهای تبلیغاتی چه می کنی می گوید: «من خودم پاک می کنم این پیامکها را تا آخر می خوانم پاک می کنم. کار دیگری هم می شود با آن کرد ؟ ولی من اگر بخواهم پیامک تجاری بدهم آدم هایی را انتخاب می کنم که هنوز روی دور نیفتاده اند. آن آدمی که خیلی وقت است گوشی دارد میداند چه خبر است اما ۱۰۰ % آن آدمی که تازه خط گرفته همه پیامک هایش برایش مهم است تمام زنگ هایش برایش مهم است …».
روشنک دانشجوی دکتری است ومدرباره دردسرها و مشکلات این قبیل پیامکها می گوید: «از دردسرهای موبایل این پیامکهای تبلیغاتی است که مرتب می آید. خیلی استرس زاست چون آدم در همان لحظه ای که منتظر جواب فرد دیگری هست، یک پیامک تبلیغاتی می آید یا شبهای دیروقت یکهو از خواب می پرد…» حسنا هم دانشجوی ارشد فلسفه اسلامی است و بر همین نظر است : «پیامک های تجاری خیلی آزاردهنده است و معمولا قبل از اینکه بخوانم آنها را پاک می کنم».
لازم به توضیح است از میان ۲۹۷ دانشجویی که میان آنها پرسشنامه توزیع شد ۴۴٫۵ % از آنان پیامکهای تبلیغاتی و تجاری فروشگاهها را اصلا مفید ندانسته اند و تنها ۸ نفر برابر با ۲٫۵ % از پاسخگویان با مفید بودن اینگونه از تبلیغات موافقت بسیار زیادی داشته اند.
اما در خصوص اینکه سرویس پیامک نسبت به مکالمات هزینه کمتری دارد آمارها بیانگر آن است که بیش از ۵۰% از پاسخگویان دسترسی به پیامک را در کاهش مخارج مکالماتشان بطور چشمگیری موثر دانسته و در این میان کمتر از ۲۳ % پاسخگویان با این امر در حد کمی موافق بوده اند. در ادامه بیش از ۶۷ % پاسخگویان پیامکهای تبلیغاتی و تجاری فروشگاهها را مفید ندانسته اند و تنها ۸ نفر (۲٫۸%) با مفید بودن اینگونه از تبلیغات موافقت بسیار زیادی داشته اند.
در همین رابطه بهزاد که دانشجوی ارشد علوم سیاسی است می گوید: «اگر پیامک بیشتر از تلفن هزینه بردار بود هیچ وقت مردم سراغ این سرویس نمیرفتند». حمید که دانشجوی لیسانس ادبیات است با شوخی و کنایه بر این نظر است که: «این مکالمات باعث شده رویه درویشی پیشه کنیم. هرچقدر درمی آوریم باید بدهیم قبض موبایل و دیگر چیزی نتوانیم جمع کنیم. کمک کردیم دیگر به دولت. یه جورایی حکم سرمایه گذاری دارد. باز همین پیامک ها ، حداقل هزینه هایش کمتر است.»
همانگونه که از پرسشنامه نیز بر می آید و در جداول پیش نشان داده شد، از میان ۲۸۲ دان

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

شجوی پاسخ داده به سوال متوسط هزینه ماهانه مکالماتشان، نتیجه آن بود که دانشجویان حداقل ماهانه ۵۰۰ و تا حداکثر ۳۵۰ هزار تومان در ماه بابت مکالماتشان هزینه متحمل شده اند که بصورت میانگین هزینه ماهانه مکالمات پاسخگویان در حدود ۲۲ هزار تومان براورد شده است.
متوسط هزینه ماهانه پیامک های این دانشجویان نیز ۹۸۰۴ تومان برآورد شد که در این میان بودند افرادی که بدلیل استفاده اندکشان از این سرویس هزینه ای در ماه جهت استفاده پرداخت نکرده بودند و البته دانشجویانی نیز بودند که تا ۹۰هزار تومان در ماه جهت استفاده مداوم از این سرویس، هزینه پرداخت کرده بودند. دانشجویان بطور میانگین تعداد ۲۰ پیامک در روز دریافتی داشته اند که طبق آمارهای بدست آمده این تعداد از حداقل ۱ و حداکثر ۵۰۰ پیامک در روز در میان دانشجویان متغیر بوده است و البته بطور میانگین تعداد ۱۹ پیامک در روز ارسالی داشته اند که طبق نتایج این تعداد از صفر تا حداکثر ۶۰۰ پیامک در روز بوده است. از میان این ۲۹۷ دانشجو ۱۷۰ نفر از آنان (معادل ۵۷ %) مهمترین دلیل استفاده از پیامک را همین مقرون به صرفه بودن آن دانسته اند. بنابراین می توان گفت کارکرد اقتصادی سرویس پیامک بیشتر از جهات منافع شخصی و کاهش مخارج ارتباطات ، بارز بوده است .
جدول ۳۰ : توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی آنها از کارکرد اقتصادی پیامک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Releated

بررسی رابطه بین شایستگی ‌های عاطفی اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارس- قسمت ۲۶

در این فصل، ابتدا نتایج و یافتههای پژوهش به طور مختصر بیان میشود و سپس به بحث و تفسیر در باب چرایی نتایج به دست آمده، پرداخته میشود. نتایج هرکدام از سؤالات به ترتیب مطرح و توضیح داده میشود.۵-۱- بحث و نتیجهگیریارزیابی میزان شایستگی عاطفی- اجتماعی مدیران ادارات آموزش و پرورش استان فارس نشان داد […]

بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار- قسمت ۵

– اولویت استخدام فرزندان زنان سرپرست خانوار– انتقال حقوق زنان سرپرست خانوار به بازماندگان پس از فوت– ساماندهی بیمه‌های مختلف نظیر تأمین آتیه، بیمه عمر و غیره جهت تضمین زندگی آینده و تسهیل استفاده زنان سرپرست خانوار از بیمه‌های فوقحمایت‌های اقتصادی– توجه به نرخ تورم در مستمری و کمک‌های اقتصادی به خانواده‌های زن سرپرست– پیش‌بینی […]