آیا می‌دانستید کمی تنبلی می‌تواند شما را خلاق‌تر کند؟

 

اخبار و رویدادهای بازاریابی

می دونستید کمی تنبلی می تونه شما رو خلاق تر کنه؟

بابک خدادوست

۱۱

۱

۴ ۱۰۵۱۰

امشب انجامش می دهم…نه، فردا شب….اصلا از شنبه شروع می کنم! بدون اینکه من چیزی بگم، همتون می دونین که درباره چی چیزی دارم حرف می زنم: دست دست کردن! هیچکی نمی تونه ادعا کنه که تاحالا در هیچ کاری دست دست کردن نکرده! هممون هم بعد از اینکه کلی وقت هدر می بدیم، در آخر خیلی پشیمون می شیم و به خودمون می بگیم که: “کاش همون موقع انجامش داده بودم”.

یه سورپرایز خیلی باحال: دست دست کردن انقدری هم که ما فکر می کنیم بد نیس! بله، از چیزی که گفتم مطمئنم. اگه این موضوع واسه شمام جالبه (واسه من که خیلی باحال بود)، پیشنهاد می کنم حتما تدتاک امروز ما رو ببینین.

سخنران امروز تدتاک ما، آقای آدام گرنت (Adam Grant) است. پس بیایید بدون هیچ تعللی (!) سراغ اصل مطلب بریم.
آدام گرنت یه روانشناس سازمانی و مولف آمریکاییه که تونسته با سخنرانی ها و برنامه ریزی های موفقش، معروفیت و ثروت بسیار زیادی به دست بیاره. چیزی که سخنرانی امروزِ اون رو خیلی باحال می کنه اینه که فقط حرف نمی زند بلکه تجربه های شخصی خودشو هم به اشتراک می گذارد. همین کار به نظر من باعث می شه که حرف هاش موثر تر باشن.

دست دست کردن کردن یا نکردن، مسئله اینه!

آقای گرنت سخنرانی اش رو با یه داستان شروع می کنه. اون می گوید که یه روز دو تا دانشجو پیش من اومدن و گفتن که می خواهند یه فروشگاه عینک آنلاین بزنن و نیاز به سرمایه دارن. آقای گرنت بعد از کمی فکر و بررسی، متوجه می شه که این دو دانشجو کمی در کارشون کنه هستن و خیلی از کاراشون رو به تعویق می اندازند. در نتیجه اون هم درخواست سرمایه گذاری رو رد می کنه اما این کار یکی از بزرگ ترین پشیمونی هاش می شه! چون سایت این دو دانشجو به یه فروشگاه میلیون دلاری تبدیل می شه!

دانشجو

آقای گرنت از این نتیجه کارِ بزرگ خیلی تعجب می کنه چون اصلا باورش نمی شد که کاری که این همه دست دست کردن داشته باشه، به اینجور نتیجه خوبی برسه. پس دست به کار می شه و کلی آزمایش علمی انجام می دهد تا ببینه که اصلا چند نوع دست دست کردن داریم و اینکه چه نوع تعللی می تونه سازنده باشه.

این مطلب را هم بخوانید :
چند قدم تا خرید خانه در تهران

بعد از طراحی و بررسی کلی پرسشنامه و آزمایش های عملی، در آخر گرنت به این نتیجه رسید که کلا سه دسته کلی از آدم ها وجود دارن:

  1. دسته سوم که از نظر آدام گرنت، خلاق ترین و مبتکرترین آدما هستن، آدمایی ان که بعد از شروع کارشون، یه مدت دست دست کردن می کنن اما دوباره به کارشون ادامه میدن. تحقیقات گرنت به ما می گوید که این جوری افراد، ۱۶ درصد نسبت به بقیه خلاق تر هستن.

جالبه، نه؟ آدام گرنت هم مثل ما اول، باورش نشده بود ولی به خاظر اینکه از درستی این تحقیق مطمئن بشه، شروع به نوشتن یه کتاب کرد که موضوع اون، افراد مبتکر و خلاق بود. اون می گوید وقتی نوبت نوشتن فصلِ “دست دست کردن” رسید، کار رو به مدت یه ماه به عقب انداخت! اما وقتی بعد از یه ماه، دوباره نوشتن رو ادامه داد، کلی ایده باحال و خلاقانه به ذهنش اومده بود.

حالا بعد از این همه تلاش و تحقیق، تازه آدام گرنت فهمید که به چه دلیل اون دو دانشجو به اینجور موفقیتی رسیدن. بله، درست حدس زدید، اون ها جزء گروه سوم بودن.

این ها همه فقط خلاصه ای از سخنرانی آقای آدام گرنت بود. اگه تدتاک رو ببینین، اطلاعات بیشتری گیرتون میاد که می تونه روی زندگی شما تاثیر خاصی بزاره. پس منتظر چه هستین؟

چه درسی یاد می گیریم؟

مطمئنا بعد از اینکه ویدیو رو دیدید، فهمیدین که هر نوع تنبلی هم نمی تونه باعث افزایش خلاقیت شما بشه. اما خودِ تنبلی هم اونطور که همه فکر می کنن، بد نیس. و اینکه اگه شمام با گفته های آدام گرنت موافقید، تلاش کنین بعد از اینکه ایده ای به ذهن تون رسید یا کاری به شما محول شد، با عجله شروعش نکنین. بلکه کمی به ذهن تون اجازه بدین که روی این ایده کار بکنه تا راه های بهتری واسه انجامش پیدا کنین. البته این در صورتیه که با گرنت موافق باشین. اگه مخالفید، نظر خودتون رو به ما هم بگید!

خلاقیت

موضوع مرتبطاخبار و رویدادهای بازاریابی

 

Releated

10 تفریح پرطرفدار کیش به رأی گردشگران!

تفریحات پر طرفدار کیش می‌دانید چه چیزی را همه دوست دارند؟ اینکه بدون صرف زمان و هزینه‌ی زیاد، به بهترین نتایج برسند! شک ندارم شما هم از بررسی بیهوده‌ی سایت‌های ایرانی خسته شده‌اید و به دنبال یک جواب واقعی می‌گردید. چیزی که شما به شدت نیاز دارید، یک راهنمای تفریحات کیش است. البته باید بدانید که تمام […]

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری یکی از عوامل مهم و اساسی رونق کسب و کار و جذب مراجعه کننده بیشتر در مراکز تجاری، پاکیزگی و تمیزی محیط می باشد. با فراهم آوردن محیطی درخشان و لوکس می توان تمایل بیشتری به ماندن افراد در یک محیط ایجاد نموده و یا احتمال مراجعه مجدد آنها را […]