آموزش تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی


موضوع جالبی که از مشتریانمان می شنویم اینه که هرکی فکر میکنه ، موضوع اون در گوگل خیلی رقابتیه.در حالی که معمولا اینجور نیس و بعضی وقتا با ما تماس می گیرن و می گن، یه سایت کوچیک یکی دو صفحه ای داریم و فقط هم یه کلید واژه داره و راحته…!غافل از اینکه همون یه کلید واژه اونا از هزاران (بله بدون بزرگ نمایی هزاران!) کلید واژه دیگه رقابت بیشتری داره.و بسیار هم میبینم که می گن از بین چند میلیون نتیجه ، الان در صفحه اول هستیم.پس کار خیلی سختی بوده.در این آموزش مفصلا به همه روشای درست و اشتباهات عادی می پردازم.

در این آموزش می خوام براساس منطق، روش تشخیص درست رقابت هر کلید واژه رو آموزش بدم.قبل از تشخیص باید، واسه خودمون شاخصایی در نظر بگیریم و این شاخصا هستن که همه در انتخاب اونا اشتباه می کنن.وقتی شاخصا به درستی تعیین شن، فقط کمی حوصله و زمان و به کار گیری وسیله هاست که منتهی به حاصل شدن نتیجه و تشخیص درست رقابت کلید واژه مورد توجه می شن.

شاخصای اصلی واسه تشخیص رقابت کلید واژه

شاخص اول – میانگین تعداد جستجوی کلید واژه در ماه و نگاهی به میانگین اون در سال با به کار گیری google keyword planner

با به کار گیری آموزش به کار گیری Google Keyword Planner قبل از هر چیز کلید واژه رو در این وسیله بررسی کنین و ببینین چند بار در ماه جستجو می شه.هر چقدر این عدد بالاتر باشه، رقابت سخت تر میشه.چون مطمئنا رقبای بیشتر و قدیمی تری هم داره.

شاخص دوم – قدرت رقبای فعلی که حالا در صفحه اول گوگل و در کل صفحات اولیه گوگل هستن

قدرت رقبا براساس عمر تاسیس اونا(پیشکسوت بودن رقبا) ، از نظر محتوا ، از نظر On Page Seo  و  از نظر Backlinkاشون.

رقبا رو بررسی کنین، ببینین، چند حریف قدیمی هست؟سایتای قدیمی همیشه استعداد بیشتری واسه بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل دارن و خیلی راحت نمیشه رقبای پیشکسوت قوی رو به پایین کشید.

بررسی کنین رقبای فعلی، چقدر محتوا دارن؟محتوای با کیفیت اونا چقدر س؟

بررسی کنین رقبا، چقدر اصول پایه سئو و on page رو رعایت کردن؟ رقبایی می بینین که on page ضعیفی داشته باشن؟

طبیعتا، با در نظر گرفتن این موارد، میفهمید چقدر کار جدیه و شما چقدر تلاش نیاز دارین تا از نظر on page seo و محتوا بهتر از رقبا شید.

بک لینک رقبا رو بررسی کنین.از اونجا که این مورد خیلی مهمه، به عنوان یه شاخص جداگونه به اونا می پردازیم.

بک لینک

شاخص سوم – تعداد و کیفیت بک لینک رقبا

شاید بشه گفت مهمترین بخش تشخیص اندازه رقابت کلید واژه، این شاخصه.چون ممکنه با بررسی کلید واژه در google keyword planner ، فهمیده باشین، که تعداد کمی در ماه جستجو می شه و یا رقبا از نظر محتوا و on page seo جوری هم قوی نیستن.اما عوضش ۲۰ حریف با بک لینکای قوی داره.طبیعیه، بقیه موارد کم اهمیت می شه و بحث بک لینک مهم می شه.اینجا بحث پیچیده می شه.تشخیص بک لینکای قوی، خود بحث مفصل و پر حاشیه ایه.

ممکنه یه حریف دارای پنج هزار بک لینک باشه اما همه بک لینک هاش بی کیفیت و مصنوعیه.پس باید با ابزارای بررسی بک لینک مثل Ahrefs.com   و  opensiteexplorer و … که بیشتر اونا دارای محدودیت و پولی هستن، به بررسی بک لینک رقبا بپردازید.اگه می خواید به صورت رایگان بررسی کنین باید از چندین سایت بررسی بک لینک استفاده کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید تعداد و کیفیت بک لینکا رو به ازای دامنه  های یکتا بررسی کنین.نه صفحه ها.واقعا باید Reffering domainا رو بررسی کنین.نه backlinkا رو.اگه لینک حریف، در همه صفحات یه سایت هست(sitewide link) ، فقط به چشم یه بک لینک به اون نگاه کنین و قدرت بک لینکای سایت حریف رو هم بررسی کنین.واقعا شما، هم باید قدرت بک لینکای رقبا بررسی کنین و هم کیفیت و تعداد بک لینکای بک لینکای رقبا.(backlinks of backlink).

شاخصای کمکی

به کار گیری google trends با آگاهی کامل از نسبی بودن اون – فقط و فقط واسه اینکه ببینین، کلید واژه شما رو به رشده یا افت.همین و بس! در آموزش google trends مفصلا درباره اینکه نباید به طور مطلق از گوگل ترن واسه تشخیص رقابت استفاده کنیم گفتم.فقط به عنوان ابزاری کمکی از گوگل ترن بهره ببرین تا از آینده و گذشته کلید واژه مورد توجه به صورت نسبی (تاکید می کنم به صورت نسبی.نه مطلق)، اگاهی پیدا کنین.

اندازه رقابت اعلام شده به وسیله google keyword planner و تبلیغات کلیکی که با چشم مشاهده می کنین.

همونطور که در آموزش به کار گیری google keyword planner گفتم، اندازه Competition کلمات کلیدی که گوگل اعلام می کنه براساس تعداد تبلیغات کلیکی adwordsه.معمولا کلمات کلیدی که رقابتی می شن، تعداد استفاده کنندگان اون از تبلیغات کلیکی گوگل هم بیشتر می شه که در ایران به خاطر فیلتر بودن google keyword planner و تحریم از سمت گوگل، این موضوع کمتر صدق می کنه.هم اینکه ممکنه یه کلید واژه واقعا رقابت خیلی از نظر سئو داشته باشه اما تعداد تبلیغات  adwords اون کم باشه.مثلا واسه یه فروشگاه موبایل و یا جنسای خرد ، به صرفه نیس که از google adwords استفاده کنن.ولی ممکنه از نظر سئو بسیار قوی باشن.پس این شاخص رو فقط در گوشه ذهن خود در نظر بگیرین و به طور کامل به عنوان عامل اصلی تشخیص رقابت به اون نگاه نکنین.

موبایل

شاخصای هوشمندانه!

– رقبای زنده و همیشه در صحنه!

اینجا دیگه شما نمی تونین با ابزارای بررسی بک لینک یا ابزارای گوگل، همت رقبای فعلی رو فهمیده باشین. شما باید حس کنین که رقبای شما چقدر پایه کار هستن.امیدوارم تصور نکنین وقتی موفق شدید، وب سایتی رو در کلید واژه مورد توجه، به صفحه اول و یافته های اولیه گوگل رساندید، رقبا هم بیکار می شینن و شما راتماشا می کنن! وقتی شما سایتی رو به صفحه اول رساندید، یعنی یه سایت، از صفحه اول حذف شده و بقیه سایتا هم حدود یه رتبه، پایین تر رفته ان.اون سایتا که رقیبان شمان، صاحب دارن! و بیکار به تماشای ظهور حریف جدید نمی شینن.

موضوعاتی که بیشتر با بخش IT گره خورده، معمولا رقبای بیدار تری داره.مثلا، سایتایی که در مورد لوازم شبکه فعالیت می کنن، به سئو بیشتر اهمیت میدن تا سایتایی که مثلا در مورد فروش گل، فعالیت می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :
یوتیوب (بخش اول)

هم اینکه این وسط، صاحبان وب سایتایی وجود دارن که یه رتبه واسه اونا خیلی مهمه.و به محض اینکه ببینن وب سایتشان یه رتبه پایین رفته، تقلا می کنن تا به جای قبلی خود برگردن.اینجاس که شما باید بتونین دورادور به شناخت نسبی نسبت به صاحب سایت(های) حریف یا سئوکار اون، برسین که بیشتر این شناخت، بعد از رسیدن سایت مورد نظر شما به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل، بدست میاد.

-رقبای قوی که خیز ورداشته ان!

ممکنه رقیبی حالا در صفحه ۵ گوگل باشه، اما رقیبی قویه که به احتمال زیاد، به زودی حتی بالاتر از رقبای فعلی در صفحه اول گوگل راه پیدا می کنه.شما باید اندازه قدرت این رقبا و حتی تعداد اونا رو پیش بینی کنین که واسه تشخیص این مورد باید وقت و انرژی و حوصله کافی رو به خرج بدین و البته باید در تشخیص قدرت رقبا از نظر سئو شدیدا حرفه ای باشین و براساس فاکتورهای اشتباه، پیش بینی نکنین.

رقبای ضعیفی که بازم دست و پا میزنن

بررسی کنین چه تعداد رقبا هستن که مدتهاس در حال دست و پا زدن هستن ولی به صفحه اول نمی رسن.هر چقدر رقابت یه کلید واژه بیشتر باشه، تعداد این جور رقبا بیشتر می شه.چون سئوکاران یا صاحبان سایت رقبا، تا قبل اینکه دست و پا بزنن، تصور می کردن کار راحتی رو انجام میدن.اما پس از گذشت زمان و تلاش و هزینه فهمیدن که نه! اون طورا هم که فکر میکردن راحت نبوده.بسیار از این رقبا، قبلا سایتای دیگری با موضوعات کم رقابت تر رو به بالاترین جایگاه یافته های رسونده ان و با خود تصور کردن که این کلید واژه هم می تونن.شما باید حواستون باشه خودتون، این جور فکر نکنین و به سرنوشت اونا دچار نشید.

موضوع و محدوده رقابت کلید واژه

واسه پیش بینی این مورد شما باید موضوع کلید واژه رو بررسی کنین.مثلا دکوراسیون داخلی، موضوعیه که هم سایتای تفریحی و سرگرمی حریف اون هستن.هم سایتای نیازمندی هم انجمنا، هم شرکتای در رابطه و بعضی وقتا وب سایتای خبری.هم اینکه بدون توجه به سایتایی که این کلید واژه رو پوشش میدن، خود این کلید واژه، دارای زیرمجموعه و حواشی زیادیه.مثلا  لوازم دکوراسیون خونه و اداره، روشای چیدمان منزل، تصاویر دکوراسیون قشنگتر و … . موضوعات زیر مجموعه خود دارای رقبایی هستن که موجب می شه، وسعت میدون رقابت شما زیاد شه.

کلمات کلیدی تک کلمه ای

همیشه  رسوندن یه کلید واژه تک کلمه ای کار سختی نیس.کلمات کلیدی تک کلمه ای که خاص هستن خیلی ساده س!.مثلا، کلمه الکتروفیوژن، تک کلمه ایه.اما خاصه و خیلی کم در سطح وب به کار رفته.عوضش، کلمه خرید یا دانلود خیلی سخته و تقریبا سئوی این کلمات محاله و اصلا نباید روی این کلمات سرمایه گذاری شه.خرید یا دانلود چی؟مثال ساده تر، مثلا کلمه “طراحی” .طراحی چی؟سایت؟کاتالوگ؟نما؟الگوریتم؟ .این کلمه هم شدیدا سخته و سئوی اینجور کلمه هایی کار احمقانه ایست.چون کسی که این کلمه رو جستجو می کنه معلوم نیس به دنبال چه چیزیه و ممکنه ترافیک حاصل از این کلمه که به سختی و هزینه فراوون از راه گوگل حاصل شده، بدون کاربرد باشه.
احمق
کلمات کلیدی تک کلمه ای اگه کلی هستن، بهتره از یاد ببرین.چرایی اون مفصله که از انجا که قصد من ازاین آموزش، تشخیص رقابته به اون نمی پردازم.اما حتما کلی بودن یا نبودن کلید واژه رو در تشخیص رقابت و پیش بینی اندازه سختی کار، حتما دید کنین.

شاخصای اشتباه و راه گم کن!

نگاه مطلق به آمار google trends . آمار گوگل ترندز نسبیه.نباید مطلق به اون نگاه شه.طبیعتا اگه به چیزی که مطلق نیس، مطلق نگاه کنین، کل محاسبات شما بهم می ریزه!

تکیه به تعداد یافته های جستجوی گوگل – بدیش اینه یکی از اشتباهات عادی حتی شرکتهای بزرگ فعال در بخش طراحی سایت و سئو، تکیه به تعداد یافته های جستجوی گوگل واسه تشخیص رقابته.

تعداد یافته های هیچ ربطی به اندازه رقابت نداره.بعضی کلمات کلی هستن و خیلی زیاد در سطح وب به کار رفته ان.در نتیجه واسه جستجو کلمه درب ممکنه گوگل بیشتر از ۲۰ میلیون نتیجه اعلام کنه(About 20,000,000 results ).هم اینکه همیشه از صفحه های اول که بگذرید و به صفحه ۱۱ برسین(یافته های صدم و بالاتر) دیگه خبری از سایتای حریف نیس و مشاهده می کنین که سایتای خبری و حتی سایتای بی ربطی که طوری کلید واژه شما در اونا نام برده شده هستن.پس شما وقتی شروع به سئوی سایت مورد نظر با کلید واژه مورد نظر کنین، خیلی زود به صفحه ۵ می رسید(عدد ۵ مثاله).مثال روشن تر اینکه اگه کلید واژه شما، درب اتوماتیکه، با کارای ساده به صفحه ۱۰ گوگل می رسید.چون شما سایت تخصصی درب خودکار هستین ولی صفحات ۱۰ به بعد گوگل، دیگه بی ربط هستن.مثلا ممکنه سایتی درباره درب ماشینای تموم خودکار مطلبی نوشته باشه.این سایت حریف شما نیس.فقط صفحه ای از اون، با کلید واژه شما، از نظر موضوع، نزدیکی داره.پس بخش رقابت شما همون صفحاتی هستن، که در رابطه و هم موضوع شمان نه سایتهایی که اتفاقی، صفحه ای از اونا، با سایت شما، تناسب موضوعی پیدا کرده.

نکته مهم تر این هست که این تعداد یافته ها در زمانای جور واجور فرق داره و همیشه یه عدد ثابت نشون نمی ده.ممکنه در طول هفته بارها این تعداد عوض شه.اونم با تغییرات خیلی زیاد.مثلا یه روز چند میلیونه یه روز چند صد هزار.و نکته دیگه اینه، که تعداد صفحات گوگل با تعداد نتاج همخوانی نداره.گوگل وقتی واسه یه عبارت، مثلا ۵۰۰ هزار نتیجه اعلام می کنه، یعنی باید ۵۰ هزار صفحه وجود داشته باشه.در حالی که وقتی شما صفحه ۲۰ و بیشترین حد صفحه ۱۰۰ رو رد کنین، دیگه نتیجه ای وجود نداره و صفحات گوگل به همینجا ختم می شه.

مثال روشن تر، کلمه “خرید شارژ ایرانسل” دارای حدود ۷۰۰ هزار نتیجه س(تعداد یافته های همیشه تغییر می کنه).و کلید واژه “لوله گاز” حدود یه میلیون و دویست هزار نتیجه داره.با توضیحاتی که در بالا درباره تعداد یافته های جستجوی گوگل داده شد و با تکیه بر عقل و منطق، مسخره نیس تصور کنیم لوله گاز به خاطر عددی که گوگل نشون میده، دارای رقابت بیشتریه؟!!!

Releated

10 تفریح پرطرفدار کیش به رأی گردشگران!

تفریحات پر طرفدار کیش می‌دانید چه چیزی را همه دوست دارند؟ اینکه بدون صرف زمان و هزینه‌ی زیاد، به بهترین نتایج برسند! شک ندارم شما هم از بررسی بیهوده‌ی سایت‌های ایرانی خسته شده‌اید و به دنبال یک جواب واقعی می‌گردید. چیزی که شما به شدت نیاز دارید، یک راهنمای تفریحات کیش است. البته باید بدانید که تمام […]

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری یکی از عوامل مهم و اساسی رونق کسب و کار و جذب مراجعه کننده بیشتر در مراکز تجاری، پاکیزگی و تمیزی محیط می باشد. با فراهم آوردن محیطی درخشان و لوکس می توان تمایل بیشتری به ماندن افراد در یک محیط ایجاد نموده و یا احتمال مراجعه مجدد آنها را […]