جدول 3-1
نمونه سوالات پژوهش
ارتباط مددجویان با محیط کانون چگونه است ؟ ( سوال اصلی پایان نامه )
سوال اول
از دید شما ( مددجویان ) محیط و امکانات کانون چه طور است ؟ ( منظور من از محیط کلیه اماکنی است که شما از آن ها استفاده می کنید مانند خوابگاه ها ، سالن غذاخوری ، کارگاه ها ، کلاس های درس ، حیاط ، سالن ورزش و … و منظور از امکانات ،غذا و سایر وسایل عمومی و همگانی است . )
probe سوال اول
1 . موارد مطلوب محیط و امکانات کانون از نظر شما چیست ؟ توضیح دهید
2. موارد آزار دهنده محیط و امکانات کانون از نظر شما چیست ؟ توضیح دهید
3 . اگر بخواهید محیط کانون را با یک محیط کاملا مطلوب مقایسه کنید شباهت ها و تفاوت های آن را بگویید .
4 . احساس شما در روزهای اول و شب های اول ورودتان به کانون ، از محیط اینجا چی بود ؟ بعد این احساس تغییری کرد؟ چه تغییری؟ چرا؟
5 . اگر بخواهید یک اسم برای محیط اینجا انتخاب کنید ، چه اسمی می گذارید ؟ ( توضیح دهید )
سوال دوم
فکر می کنید اگر محیط و امکانات کانون چه طور بود شما بیشتر احساس رضایت می کردید ؟ توضیح دهید .
probe سوال دوم
1 . دوست داری محیط ملاقات با خانواده ات چگونه باشد ؟
2. دوستداری محیط مشاوره با مددکاران و مشاوران چگونه باشد ؟
3. عین سوالات بالا در مورد سایر محیطهای کانون
سوال سوم
اگر روزی مدیر کانون شوید ( با تمام اختیارات یک مدیر ) برای محیط و امکانات کانون چه کارهایی انجام می دادید ؟ توضیح دهید .
سوال چهارم
برنامه روزانه و تمام فعالیت های خود را از صبح که بیدار می شوید تا ساعت خاموشی شب و پس از آن توضیح دهید .
جمع بندی

جدول 3-2
نمونه سوالات پژوهش
نوع تعاملات میان مددجویان و خانواده هایشان چگونه است ؟ ( سوال اصلی پایان نامه )

سوال اول
آیا خانواده هایتان به ملاقات شما می آیند ؟ (اگر آری یا خیر) چرا؟
سوال دوم
ملاقاتها چه طور است؟ چه حرفهایی ردوبدل میشود؟ چه کسانی به ملاقات تان می آیند؟ و چه کسانی نمی آیند؟ چرا؟ ملاقاتی ها چه رفتاری با شما دارند؟ ملاقات ها چه اثری روی شما میگذارد؟ بچه هایی که ملاقاتی ندارند یا کم دارند، در باره این وضع خود چه فکر می کنند؟ در روزهای ملاقات در برابر بچه های دیگر چه احساسی دارند؟
سوال سوم
معمولا خانواده هایتان به هنگام ملاقات چه رفتاری با شما دارند ؟ ( به تفکیک اولین ملاقات و ملاقات های بعدی توضیح دهید .)
سوال چهارم
دوست داری یا انتظار داری که خانواده چه رفتاری با تو داشته باشد ؟ ( به هنگام ملاقات )
سوال پنجم
پس از ملاقات خانواده چه حسی پیدا می کنید ؟ توضیح دهید
probe سوال پنجم
1 . احساست راپس از یک ملاقات خوب با خانواده توضیح بده . ( می خواهم بدانم پس یک ملاقات خوب مددجو چه رفتارهایی در کانون دارد )
2 . احساست را پس از یک ملاقات ناراحت کننده با خانواده توضیح بده . ( پس از یک ملاقات بد چه رفتارهایی در کانون دارد )
جمع بندی

جدول 3- 3
نمونه سوالات پژوهش
نوع تعاملات میان مددجویان و کارکنان حرفه ای کانون چگونه است ؟ ( سوال اصلی پایان نامه)
سوال اول
در کل از رفتار کارکنان اینجا با خودتان چه احساس و برداشتی دارید ؟ توضیح دهید .
( منظور از کارکنان تمام کسانی هستند که به نوعی با شما در ارتباط هستند مانند : شخص مدیر ، معاونان ، مددکاران ، مربیان ، معلمان ، مشاوران ، پزشکان ، مراقبین ، سربازان و … )
Probe سوال
اول
1 . نوع برخورد و رفتار کارکنان در روزهای اول ورود شما به کانون چگونه بود ؟ توضیح دهید . چه احساسی در شما ایجاد کرد؟ + عین همین دو سوال برای الان
2 . کدام رفتارها ( از سوی کارکنان ) را دوست دارید ؟ توضیح دهید .
3 . چه رفتارهایی ( از سوی کارکنان ) آزارتان می دهد ؟ توضیح دهید .
4. آیا تا کنون مرتکب خطایی در کانون شده اید ؟ ( بله یا خیر ) در این صورت کارکنان چه برخوردی با شما داشته اند ؟ توضیح دهید . ( در صورت تشویق شدن از سوی کارکنان هم توضیح دهید )
5 . فکر می کنید کارکنان چه نقشی در حل مشکلات شما دارند ؟ ( یعنی توضیح دهید آیا کارکنان در حل مشکلات به شما کمک می کنند ؟ چگونه و چه قدر کارکنان برای حل مشکلاتتان به شما کمک می کنند ؟) توضیح دهید .
سوال دوم
انتظار دارید کارکنان چه رفتاری با شما داشته باشند ؟ توضیح دهید .
سوال سوم
اگر روزی به عنوان یکی از کارکنان اینجا مشغول به کار شوید چه رفتاری با مددجویان خواهید داشت ؟ توضیح دهید
جمع بندی
جدول 3- 4
نمونه سوالات پژوهش
نوع تعاملات مددجویان با یکدیگر چگونه است ؟ ( سوال اصلی پایان نامه )
سوال اول
در کل بچه های اینجا راجع به هم چه فکر میکنند؟ هم را دوست دارند؟ به هم کمک میکنند؟ یا با هم دشمن اند؟ برای هم میزنند؟ از هر مورد مثالهایی بزنید. کلا با هم چه رفتاری دارند ؟ توضیح دهید .
Probe سوال اول
1 . اوقاتتون را باهم چگونه می گذرانید ؟ توضیح دهید .
سوال دوم
برای من بگویید که آیا از همدیگر حمایت می کنید؟ ( بله یا خیر ) ، چگونه از یکدیگر حمایت می کنید ؟ (یا چگونه باهم رفتار می کنید )
Probe سوال دوم
1. بچه های بزرگتر و کوچکتر ، چگونه با یکدیگر رفتار می کنند ؟
2 . تهرانی ها و شهرستانی ها ، چگونه با یکدیگر رفتار می کنند ؟
3 . مددجویان ایرانی ها و افغان ها ، چگونه با یکدیگر رفتار می کنند ؟
4 . زمانی که یکی از دوستانتون آزاد می شود چه احساسی دارید ؟ توضیح دهید . ( برای کشف نوع حمایت بچه ها از یکدیگر ) + عین همین برای وقتی که یکی از مددجویان زیرتیغ است.
سوال سوم
دوست دارید دوستانتون با شما چگونه رفتار کنند ؟ توضیح دهید .
سوال چهارم
آیا میان مددجویان در کانون رابطه جنسی هم برقرار می شود ؟
Probe سوال
چهارم
1 . چی باعث گرایش بچه ها به برقراری رابطه جنسی می شود ؟ توضیح دهید .
2 .در ازای چه چیزی این رابطه برقرار می شود ؟ توضیح دهید .
3 . در کدام مکان ها برقرار می شود ؟ توضیح دهید .
4 . میان چه افرادی بیشتر برقرار می شود ؟ توضیح دهید .
جمع بندی

مطلب مرتبط :   مددجویان، اقامت، "، "مددجو، بزه

3 – 8 ) روش اجرای پژوهش:
پس از اخذ مجوزهای لازم و دریافت معرفی نامه از دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ، پژوهشگر مجوز ورود به محیط پژوهش ( کانون اصلاح و تربیت استان تهران ) را دریافت نمود و با هماهنگی مدیر و سایر مسوولین کانون اصلاح و تربیت ، کار پژوهش آغاز و آزمودنی های واجد شرایط انتخاب شدند . پیش تر پژوهشگر با توجه به اهداف و سوالات پژوهش و مشاوره ی اساتید راهنما و مشاور ، محور های اصلی مصاحبه عمیق و بحث گروهی متمرکز را مشخص ، ابزار های مصاحبه و مشاهده را تعیین کرد و راهنمای سوالات را تدوین نمود . که البته با توجه به روند پژوهش قابل انعطاف بود و برخی سوالات از لیست راهنمای سوالات حذف و یا با توجه به روند مصاحبه و پژوهش اضافه می گردید . پژوهش ، با ورود محقق به محیط نگهداری دختران معارض با قانون شروع شد . پژوهشگر توسط مسوول تربیت بدنی که طبق مشاهدات اولیه ی پژوهشگر ارتباط صمیمانه ای با مددجویان داشت به آن ها معرفی شد . علاوه بر معرفی خود ، در مورد پژوهش توضیحات کافی را به مددجویان ارایه نمود و نیز در مورد محرمانه بودن اطلاعات و هویت اشخاص و کاربرد پژوهشی صرف از آن ، به ایشان اطمینان داده شد . پژوهش در محیط نگهداری دختران به مدت 7 ماه به طول انجامید . از آنجایی که تعامل با گروه مورد مطالعه ، بر دقت تحلیل می افزاید ( 97 ) ، محقق سعی کرد با گروه مورد مطالعه ( مددجویان دختر ) تعامل نزدیکی برقرار کند . پژوهشگر به طور متوسط هفته ای 4 الی5 روز و هر روز به مدت 7 ساعت ( از 9 صبح تا 4 بعد از ظهر ) در کانون اصلاح و تربیت ( بخش نگهداری دختران ) حضور می یافت و توانست با جلب اعتماد مددجویان ، حدودا پس از گذشت 12 روز به عنوان عضوی از گروه های دوستی آنها پذیرفته شود . محقق در فعالیت های گروهی گوناگونی همراه با مددجویان شرکت می کرد . از جمله ی این فعالیت ها می توان ، شرکت در کارگاه های فنی حرفه ای و ساخت مصنوعات مختلف ( مانند سفال گری ) در کنار مددجویان ، همکاری در تزیین فضای داخلی خوابگاه دختران در آستانه ی عید نوروز 1393، شرکت در فعالیت های گلکاری در حیاط و گلخانه کانون ( مانند بیل زدن باغچه ها ، کاشت و آبیاری گلها و گیاهان مختلف با همراهی مددجویان ) ، شرکت در باشگاه ورزشی ، بازی و ورزش به همراه مددجویان ( حضور به عنوان یکی از اعضا ، در تیم های بدمینتون ، والیبال و بسکتبال مددجویان ) ، حضور در خوابگاه و سالن غذاخوری و صرف ناهار به همراه مددجویان ، شرکت در نماز جماعت ظهر و … نام برد . محقق پس از ساعت 4 بعد از ظهر به دستور مسوولین داخلی کانون دختران ، مجبور به ترک محیط پژوهش می گردید . پژوهشگر با شرکت در فعالیت های گروهی با همراهی مددجویان با مشاهده ی تعامل های آنان و کارکنان و نیز یادداشت برداری در عرصه به گرد آوری بخشی از داده های خود می پرداخت . در این اثنا پس از برقراری ارتباط نزدیک با مددجویان در زمینه سوالات پژوهش نیز گفتگو می کرد . بخش قابل توجهی از داده ها در قسمت نگهداری دختران ، از طریق گفتگوهای غیر رسمی خارج از مصاحبه جمع آوری شد . روند دریافت اطلاعات در محیط دختران به صورت پلکانی بود به طوری که در ابتدای آشنایی با مددجویان دختر ، اطلاعات بسیار کمی به پژوهشگر داده می شد و با گذشت زمان و تعامل هرچه بیشتر محقق با مددجویان ، اطلاعات بیشتری در اختیار محقق قرار می گرفت به طوری که اهم اطلاعات تحقیق در ماه های آخر حضور پژوهشگر در کانون در گفتگو با مددجویان به وی داده شد . ( شایان ذکر است که رابطه ی مددجویان و پژوهشگر تا اندازه ای عمیق شده بود که برخی از مددجویان به خواست خود، در مورد خصوصی ترین مسایل زندگیشان با پژوهشگر گفتگو و درددل می کردند و حتی دفتر خاطرات خود را در اختیار پژوهشگر قرار دادند ) علاوه بر موارد فوق ذکر ، پژوهشگر یک ماه پس از شروع پژوهش اقدام به مصاحبه ی عمیق و برپایی جلسات بحث گروهی متمرکز با رضایت مددجویان کرد در تمام مصاحبه ها حفظ گمنامی ، محرمانه بودن اطلاعات ، حق کناره گیری در زمان دلخواه و کلیه تعهدات اخلاقی در نظر گرفته شد . به دلیل ازدیاد سوالات تحقیق و نیز بی اعتمادی مددجویان به یکدیگر ، پژوهشگر تصمیم گرفت با مصاحبه فردی ، کار جمع آوری داده ها را ادامه دهد . هر مصاحبه حدود 1.30 تا 2 ساعت به طول انجامید و در محیط نمازخانه ی کانون دختران بدون حضور سایر افراد صورت گرفت . راهنمای پرسش گری شامل

مطلب مرتبط :   تسلیحات، متعارف، حقوق، بشردوستانه، غیرضروریمقاله دربارهمقاله ای با کلمات کلیدی:

دسته بندی : علمی