باعث شد این ایده به ذهنم بیاید که کاش موزه‌ای از این برنامه‌ها برای تجدید خاطره وجود داشت. حس نوستالژیک که بردن انسان‌ها به دوران شیرین کودکی است و جزء خاطرات و گنجینه‌های احساسی محسوب می‌شود باعث ایجاد آرامش می‌شود. اگر موزه‌ای وجود داشت که عروسک‌ها و آکسسوار برنامه‌ها در آن نگهداری می‌شد علاوه بر اینکه خود گنجینه‌ای ذی قیمت برای دانشجویان و برنامه‌سازان آینده خواهد بود به ممر درآمدی برای تلویزیون نیز بدل خواهد گشت. و نیز از سرگرمی‌های دلنشین جامعه درمی‌آمد و همچنین سبب ایجاد علقه مخاطبین با رسانه مذکور می‌شود. چرا که حس قدرشناسی مخاطب در این موزه‌ها برانگیخته خواهد شد و سبب جلب احترام و اعتماد مجدد به رسانه خواهد گردید.

5-3-2 ساخت شهرک‌های سینمایی و تلویزیونی
وقتی به بهانه کمبود بودجه برای تولید برنامه کودک، شاهد تبلیغات بی‌رویه و مضر کالاها در برنامه‌های کودک بودم. ناخودآگاه صنعت فیلمسازی کره جنوبی در ذهنم مرور شد که چطور یک کشور کوچک با پیشینه ضعیف فیلمسازی اکنون درحال تبدیل شدن به یک قطب فیلمسازی در دنیاست. وقتی خواندم که یک بازیگر در کره جنوبی در یک لوکشین چندین بار لباس عوض می‌کند و در نقش‌های مختلف در همان لوکشین به ایفای نقش می‌پردازد با خود گفتم چرا ما با این تنوع زیستی و نیز فضاهای بکر، شهرک‌هایی با دکورهای متفاوت نسازیم که به جای هدر دادن پول دکور بتوانیم هم با تنوع بخشی به فضای برنامه‌ها و هم با ارزان تمام کردن برنامه‌ها دست به تولید آثار متعدد بزنیم و نیز با تلفیق برنامه‌ها جنبه فانتزی و تخیل کودک را هم ارضاء کنیم.

5-3-3 تأسیس رشته دکترای تهیه‌کنندگی با گرایش کودک
در رشته‌های متعدد چون روانشناسی و روانپزشکی، گرایش فوق تخصص این رشته‌ها در حوزه کودک است. چرا که بخش‌های عمومی این علوم پاسخگوی نیازهای پیچیده کودک نیست. در برنامه‌سازی تلویزیونی نیز نیاز به این رشته احساس می‌شود. با توجه به اینکه قالب‌هایی نظیر انیمیشن در همه انواع آن و عروسکی و نیز ژانرهایی مانند فانتزی-کمدی، موزیکال و اسلپ استیک در بیش از 90 درصد موارد برای مخاطبین کودک استفاده می‌شود. تخصصی شدن و به هنگام شدن ساختارهای فنی و محتوایی برای تولید برنامه کودک برای جذب این مخاطب بسیار ضروری است. چرا که مخاطب کودک از لحاظ سلیقه و ساختار ذهنی کاملا نسل جدیدی محسوب می‌شود و بسیار مخاطب باهوش و سخت‌پسندی است. و اگر برنامه‌ساز با فضای ذهنی این مخاطب و نیازهای روز به روز در حال تغییر این مخاطب آشنا نباشد او را از دست خواهد داد. و از آنجا که همراه کردن این مخاطب که آینده هر کشوری در دستان آنهاست برای رسیدن به اهداف بلند مدت آن کشور ضروری است پس باید به این نکته توجه ویژه نمود. در پژوهشی که در سال 1389 با موضوع بررسی کانال‌های کودک انجام دادم نکته‌ای جالب از خلال آن خودنمایی می‌کرد. و آن نکته این بود که هرچقدر یک کشور در سطح دنیا پیشرفته‌تر محسوب شود کانال‌های مخصوص کودک بیشتری در اختیار دارد. اگر به نمودار شماره یک نگاه کنید کاملا مشهود است که آمریکا با 19 کانال در مقام نخست، فرانسه با 15 کانال در مقام دوم و انگلستان با 11 کانال در مقام سوم دارا بودن کانال‌های ویژه مخاطب کودک هستند. این توجه ویژه کشورهای پیشرفته به مخاطب کودک، حاصل نگاه استراتژیک این کشورها به سرمایه منابع نیروی انسانی است و اینکه اهداف بلندمدت و سند چشم انداز کشورشان را در گرو تربیت نیروهایی با طرز تفکر مقبول آن آرمان‌ها می‌دانند. و حتی به نکته جالب‌تری اشاره می‌کنم که در ترجمه یکی از پروژه‌های تحقیقاتی کودک و رسانه انجام دادم. و در این پروژه، این اولویت به خوبی آشکار می‌شود. در این پروژه -که در سال 2006 توسط Kate Aisbett و Jane Gould از موسسه Entertainment Insights و با گزارش‌های Kate Aisbett انجام گرفت – به این نکته اشاره شده بود که کانال‌های تلویزیونی کودک کشور استرالیا که از زیر مجموعه‌های کشور بزرگ بریتانیاست حق ندارند برنامه‌های کودک برای مخاطبین زیر شش سال که تولید دیگر کشورهاست را پخش نمایند حتی اگر این برنامه‌ها ساخت انگلستان و یا کانادا که همه جزو بریتانیای کبیر هستند باشد. و باید بودجه لازم برای تولید برنامه مطابق فرهنگ بومی استرالیا در اختیار تهیه‌کنندگان برنامه‌های خردسالان قرار داده شود. و برای من بسیار شگفت آور بود که استرالیا که خود یک کشور استعماری است و کمتر از دویست سال قدمت دارد دم از فرهنگ بومی و ملی می‌زند و حتی از کشورهایی که خود تابع پرچم آنهاست و هم مذهب و هم ایدئولوگوک با آنهاست حاضر به خرید و پخش برنامه برای خردسالان کشورش نیست.
حال آیا کشور جمهوری اسلامی ایران که از بن با نظام سرمایه‌داری مخالف ودارای غنای فرهنگی بس عظیم است شایسته است در همه گروه‌های سنی بازپخش کننده برنامه‌های تولید آن کشورها باشد.

مطلب مرتبط :   موالی، خوارج، مختار، قیام،

نمودار 5-1 : فراوانی کانال کودک در کشورهای مختلف دنیا

فهرست منابع و مأخذ :

کتاب
1. قرآن کریم
2. بحارالانوار
3. غرر الحکم و درر الکلم
4. بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار
5. لغتنامه دهخدا علی اکبر
6. خندان، محسن، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران : مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی 1374.
7. فی لیتزن، سیسیلیافون و کاتارینا بوکت. کودکان و رسانه‌ها دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها: حقوق کودک، گرایش‌ها و روند رسانه‌ها… . ترجمه: معصومه عصام. تهیه کننده: یونسکو، دانشگاه گوتنبرگ، دفتر مبادلات بین‌المللی کودکان و خشونت در رسانه‌ها (نوردیکام)، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‎ ۱۳۸۴.
8. نصراللهی، محمدصادق، اصول برنامه‌سازی دینی کودک، تهران، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی 1389
9. باهنر، ناصر، دین و رسانه، کودک، تهران، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی،تابستان 1390.
10. ادیب حاج باقری، سرور پرویزی، مهوش صلصالی، روش‌های تحقیق کیفی. تهران: نشر و تبلیغ بشری،چاپ پنجم 1392.
11. حکیم‌آرا، محمدعلی، روانشناسی رسانه: با تاکید بر تلویزیون ، کودک و نوجوان‏، تهران، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 1388.
12. درخشانی، شیوا و دیگران. راهنما و آیین برنامه‌سازی برای خردسالان، کودک و نوجوان. تهران: مرکز طرح و برنامه ریزی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‎ ۱۳۸۸.
13. عطاردی، الهه. ویژگی‌های مجری برنامه‌های کودک. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات، گروه هنر و رسانه ‎۱۳۸۹.
14. حسینی، نگین. جنگ تلویزیونی برای کودکان. تهران: اطلاعات‎ ۱۳۸۵.
15. احمد ضابطی جهرمی، ساختارشناسی فیلم مستند خبری در تلویزیون، جزوه درسی، ص35.
16. جزوه خلاصه تعاریف و مفاهیم بازنگری شده برنامه‌سازی تلویزیونی، اداره کل اطلاعات و برنامه‌ریزی سیما.

مقاله
1. مقاله تردید درگراندد تئوری/ نوشته: لارس سلدن، گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه بوراس و گوتبورگ، سوئدترجمه: یزدان منصوریان، عضو هیئت علمی‌دانشگاه تربیت معلم تهران توسط یزدان منصوریان در نشریه اینترنتی عطف به تاریخ فروردین ۱۳۹۱
2. ساروخانی، باقر (1388). گفتگو با دکتر باقر ساروخانی (کودکان، اثرپذیرترین مخاطبان تلویزیون)، پیام پژوهش، 92، 14-17.
3. در جستجوی ویژگی‌های سینمای کودک و نوجوان، مجموعه میزگرد مجله سروش.
پایان نامه
1. قمری، محمود رضا. خرداد 1390. شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی به کودکان” تأکید بر شیوه آموزش مفهوم خدا در تلویزیون. پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد، دانشکده صدا و سیما، گروه هنرهای رسانه‌ای، رشته تولید سیما گرایش مستند، قم.
2. نجفی ایوانلو ، جبرئیل. خرداد 1385. دین، کودک و تلویزیون. پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد، دانشکده صدا و سیما، گروه هنرهای رسانه‌ای، رشته تولید سیما گرایش مستند، قم.
3. ربانی، محسن. خرداد 1382. شیوه های بیان مفاهیم قرآنی برای کودکان و نوجوانان. پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد، دانشکده صدا و سیما، گروه هنرهای رسانه‌ای، رشته تولید سیما گرایش مستند، قم.
خارجی
1. احمد غلوش، الدعوه الاسلامیه، اصولها و وسائلها.
کتاب

مطلب مرتبط :  

1. Dick, B. (2005). Grounded theory: a thumbnail sketch. [On line] Available at http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/grounded.html
2. Holton, J. A. (2009). Qualitative Tussles in Undertaking a Grounded Theory Study The Grounded Theory Review, 8(3), 37-49.
3. Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (1st ed.). Newbury Park, CA: Sage.
4. Burns,n: Grove. S.k understanding nursing reaserch. Philadelphia saunders.

پروژه تحقیقاتی

1. Kate Aisbett ,Jane Gould /2006/ Childrens tv production project.

ضمائم : متن مصاحبه با شرکت کنندگان در مصاحبه

مهناز آذین
فوق لیسانس روانشناسی تربیتی
فوق لیسانس تهیه‌کنندگی دانشکده صدا و سیما
از سال 72 وارد عرصه تهیه‌کنندگی در شبکه یک شدند و تاسال 88 تهیه‌کنندگی برنامه کودک و خردسال را بر عهده داشتند. از جمله کارهای ایشان می‌توان به آثار زیر اشاره کرد :
– حسنی
پسر بابا
– آقای رایا
– بچه‌ها بچه‌ها
– یک لقمه فیل
– از غنچه تا گل
قصه‌های پدر و پسر
صبح بخیر کوچولو شب بخیر کوچولو (معروف به شهر بستنی‌ها)
– مسابقه نه بر یک
– تله فیلم تماس
مصاحبه با سرکار خانم مهناز آذین :
من : برنامه موفق چه برنامه‌ای می‌باشد؟
من به عنوان یک برنامه‌ساز وقتی یک برنامه را طراحی‌ می‌کنم، اهدافی را برای آن در نظر می‌گیرم اهداف اصلی و اهداف فرعی. و فکر می‌کنم برنامه‌ای که بتواند به این اهداف و اهداف فرعی خود دست پیدا کند برنامه‌ای موفق خواهد بود. هدفی که انتخاب می‌کنیم اگر نگوییم باعث تغییر رفتار در مخاطب می‌شود و همین که فقط تأثیر بر روی مخاطب بگذارد و مخاطب اهدافی را که پیش بینی شده است دریافت بکند فکر می‌کنم که برنامه، برنامه موفقی بوده است که در حقیقت به نقطه پایانی که برایش درنظر گرفته شده است رسیده است. و این برنامه موفق هم به اهدافش رسیده است و هم مخاطبش را جذب کرده است.
من : جذب مخاطب به چه صورت شکل می‌پذیرد؟
خوب ببینید مخاطب منفعل نیست و مخاطب خودش قدرت تجزیه و تحلیل دارد و وقتی یک برنامه را دریافت می‌کند براساس تفاوت‌های فردی خودش و براساس بینش و دیدگاه‌هایش و خلاصه خیلی از ویژگی‌های دیگری که این شخص دارد اطلاعات را پالایش می‌کند و تصمیم می‌گیرد.
من : به نظر شما د

  • 2
دسته بندی : علمی