بعضی مهارت¬های تخصصی خود را در نمونه¬های سه‌بعدی که به شکلی نزدیک به واقع بازسازی کنند. امروزه دانش از طریق تجربه به¬دست می¬آید و پرورش پیدا می¬کند. دوره¬ی ¬کنونی دوره¬ی گذار از جامعه¬ی مهارتی به جامعه¬ی دانشی است.

آموزش سرگرمی: Edutainment

آموزش و سرگرمی باهم تلفیق شده و اجوتینمنت را می¬سازد. این دو یک مجموعه¬ی مخلوطی از نوشته، تصاویر، صدا و فیلم دانشی را فراهم می¬سازند که از طریق یک سرگرمی و بازی¬گونه انتقال می¬یابد. آموزش-سرگرمی به‌طور خاص از طریق سرگرمی¬های رسانه¬ای ارائه می¬شود. آزمایش¬های بسیار نشان داده که عمده¬ی دانشی که به دیگران انتقال یافته به شکل تفریحی بوده است. آموزش-سرگرمی بیشتر از طریق وارد کردن المان¬های بازی کار می¬کند و یادگرفتن با یک سرگرمی شادی¬محور به بهترین شکل محقق می-شود.

جستجوی هوشمند: Intelligent search or Smart search

جستجو برای اطلاعات، محصولات و سرویس¬ها، با فیلترهای شخصی، برچسب زدن شخصی، و استفاده از نشانه¬گذاری¬های اجتماعی به سطح بلندمرتبه¬تر و هوشمندتری ارتقاء یافته است. کمک جستجوی هوشمند در بهتر استفاده کردن از وقت و به دست آوردن بهترین نتایج مرتبط با هدف، رخ می¬نمایاند.

اینفولاست (اعتیاد اطلاعاتی اینترنتی): Infolust

اینفولاست به وابستگی روزافزونی اشاره می¬کند که بعضی مردم نسبت به دانش اینترنت¬پایه دارند. چه در مقایسه¬ی قیمت¬ها، خواندن نظرات راجع¬ به رستوران¬ها یا چک کردن اطلاعات هتل¬ها، مشتری باتجربه نمی-تواند بدون مشورت آنلاین تصمیم¬گیری کند و آن‌ها را به «مشتریان آگاه» تبدیل کند. تلفن¬های هوشمند می-توانند برای گرفتن اطلاعات آنی که شفافیت و آگاهی را بیمه می¬کند، مورد استفاده قرار گیرند. میزان اینفولاست بودنِ مردم عصر مدرن، مدام درحال فزونی است: در ورزش، سیاست، انتخابات یا حتی در ارائه¬ی محصولات.

وبلاگ: Weblog
محتوای تولید کاربر(User generated content) برای دموکرات کردن فضای محصولات اینترنتی مندرج شده است. همه¬ی محتوای رسانه و محصولات (نوشته، صوت، ویدئو) به‌وسیله¬ی خودِ مصرف¬کننده¬ها تولید شده است. مردم معمولاً با این ترغیب می¬شوند که بتوانند مهارت خلاقانه¬شان را در محصولات خود و یا بیان عقاید خود، عرضه کنند. نمونه¬های روزنامه¬نگاری شهروندی و وبلاگ¬های نیمه¬حرفه¬ای وجود دارند و به‌طور جدی با کمپانی¬های رسانه¬ای سنتی به رقابت می¬پردازند.

تجارت جمعی : Social Commerce

تجارت جمعی بر بستر وب به این صورت است که مشتریان از قالب¬های اینترنتی خاص، برای ایجاد جماعت¬های خرید مجازی استفاده می¬کنند تا بتوانند از تخفیفات خرید گروهی استفاده کنند. تکنولوژی¬های دیگر به کاربران این امکان را می¬دهد که به‌طور هم¬زمان از یک مغازه¬ی آنلاین دیدن کنند و برای خرید مجازی، تشکیل تیم دهند.

4-7-3-2 جامعه¬ مجازی
جامعه مجازی، سومین جامعه¬ای است که جامعه¬ی بورژوایی غرب پس از جامعه¬ی صنعتی، به آن می¬رسد. بر اساس تحقیقاتی که مرکز تحقیقات ترندوان در حوزه¬ی آینده¬شناسی رسانه صورت داده¬ است؛ جامعه مجازی شامل مؤلفه‌هایی ازجمله وب2.0 ، پادکست ، وبلاگ ، ویکی ، تجارت اجتماعی و جامعه همراه می¬گردد که در انتهای مبحث جامعه مجازی، برخی از این مؤلفه‌ها و مؤلفه‌های دیگری که مربوط به جامعه مجازی است، توضیح داده می¬شود. این عبارت از دو واژه¬ی جامعه(Society) و مجازی (Virtual) تشکیل شده است.
واژه¬ی Virtual مربوط به اواخر قرن چهاردهم میلادی است. در فرهنگ ریشه¬شناسی واژگان (Etymoonline) این واژه به این معنی آمده است: «تأثیرپذیر از خاصیت¬ها یا ظرفیت¬های فیزیکی» برگرفته از لاتین قرون وسطایی Virtualis، Virtus [به معنی] «تعالی، نیرومندی، سودمندی» ، و در ادبیات «شجاعت و مردانگی» است. واژه¬ی مجاز را مسامحتا معادل همان ویرچوال (Virtual) می¬دانند. مَجاز به شرایطی گفته می¬شود که بدل از حقیقت و برای نیل به آن باشد. فضای مجازی، روگرفت و مجــازی برساخته از واقعیت است که امروزه بر بستر فضای سایبر شکل گرفته است.
به لحاظ اینکه در تعاریف، عموماً فضای سایبر را با فضای مجازی، همسان می¬پندارند؛ ناگزیر از تعریف فضای سایبر می¬باشیم. سایبر از لغت یونانی(Kybernetes) سایبرنتیک به معنای سکان¬دار یا راهنما مشتق شده است. «فضای سایبر» به سیستم جهانی کامپیوترهای متصل به اینترنت، زیرساخت‌های مخابراتی (ارتباطاتی)، نهادهای برگزارکننده‌ی کنفرانس‌های آنلاین، پایگاه‌های داده¬ها، و خدمات اطلاعاتی، که عموماً به «شبکه» (the Net) معروف‌اند، اطلاق می‌شود. (Arquilla & Ronfeldt, 2003)در تمایز وب و سایبر می‌توان گفت که «وب» بیشتر بر بافت ساختار شبکه¬ای و بافته شده از اطلاعات اطلاق می¬گردد؛ که شبکه¬ی اینترنت، مصداقی کامل برای آن می¬باشد. (Simpson & Weiner, 1989)در مواجهه¬ی انسان‌ها با فضای سایبرنتیک چهار رویکرد وجود دارد:
1. ایجاد ارتباط فضای سایبرنتیک به‌منظور جبران آنچه در فضای واقعی وجود ندارد؛
2. ایجاد ارتباط در فضای سایبرنتیک به‌عنوان فضای مکملی برای آن¬چه در فضای واقعی وجود دارد؛
3. برقراری ارتباط در فضای سایبرنتیک بر اساس تجارب پیشین در فضای واقعی؛
4. برقراری ارتباط در فضای سایبرنتیک برای خلق تجارب جدید. (فکوهی & میردامادی, پاییز و زمستان 1381،, ص. 101)
از نظر آلوین تافلر ، سه موج تمدنی در تاریخ تمدن بشر رخ داده است. موج اول، موج کشاورزی بود که جامعه¬ی آن¬روز در عصر کشاورزی به سر می¬برد. عصر کشاورزی با هدف تهیه و تأمین غذا و نیازهای روزمره انسان به¬وقوع پیوست و تقریباً سه هزار سال دوام داشت. پس از آن موج دوم با عصر صنعت شکل گرفت و مشکل ابزار و مواد را که نیاز آن زمان بشر بوده؛ برطرف نمود. این عصر در پی اختراع ماشین بخار در سال 1764 میلادی شروع شده است. آن موج تقریباً 300 سال دوام داشته و در بعضی کشورها همچنان حاکمیت دارد. موج سوم مربوط به عصر اطلاعات یا انقلاب انفورماتیک است، که همراه با ساخت رایانه از سال 1946 میلادی آغاز شد. عصر اطلاعات به سرعت در حال گسترش و توسعه بوده و به‌پیش می¬رود و اینترنت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بارزترین نماد این عصر است.
اگرچه عصر اطلاعات هنوز تمام نشده و همچنان مسیر خود را می¬پیماید، اما به‌موازات آن موج دیگری آغاز شده که برخی، از آن به موج چهارم یا عصر مجازی تعبیر می¬کنند. موج چهارم یا عصر مجازی در حقیقت، شکل توسعه و تکامل یافته عصر اطلاعات و دانش است که در شرف تکوین و بروز است.
برخی موج چهارم تحول بشریت را جهان مجازی یا عصر مجازی می¬دانند. جهان مجازی به لحاظ نظری، جهانی کاملاً صنعتی است؛ به¬گونه¬ای که اعضای این جهان به‌طور کامل از جهان طبیعی جدا می¬شوند؛ به تعبیر پستمن «فضای مجازی … محلی است که خودآگاهی آدمی در چنین محلی قرار می¬گیرد (مثلاً به هنگام استفاده از اینترنت). … در اینترنت فرد با فرد دیگر تعامل و تأثیرگذاری متقابل دارد. در چنین شرایطی آدم بر این باور است که می¬تواند هرآن کس که می¬خواهد باشد و این فضا چیزی متفاوت از رویارویی طبیعی و چهره به چهره با فرد است.». (خان محمدی, زمستان 85, ص. 11)
عصر مجازی هرکس را در هر زمان و هرجا زیر پوشش خواهد گرفت و محدودیت¬های زمانی، جغرافیایی و فضایی که بشر امروز با آن درگیر است را از بین خواهد برد (جلالی ع. , عصر مجازی، چهارمین موج تغییر،, بهمن 87, ص. 48) و باعث تغییرات زیادی در حوزه¬های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی به شکلی کاملاً متفاوت با وضعیت فعلی جهان خواهد بود.
از منظر جامعه¬شناختی به نظر می¬رسد در آینده¬ی نزدیک ما دو جهان خواهیم داشت، که همواره در حال رقابت هستند: جهان مجازی که با «خصیصه¬هایی مثل بی¬مکانی، فرا زمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت-ملت¬ها، قابل‌دسترس بودن همزمان، روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی جدید» ، در یک‌سو قرار می¬گیرد و جهان واقعی که با «خصیصه¬ی جغرافیا داشتن، از نظام سیاسی مبتنی بر دولت-ملت برخوردار بودن، طبیعی – صنعتی بودن، محسوس بودن» از جهان اول متمایز می¬گردد؛ در سوی دیگر قرار می‌گیرد. (خان محمدی, زمستان 85, ص. 12)
اما پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود این است که، جامعه مجازی، جامعه تشکیل شده در فضای مجازی است؛ یا جامعه¬ای است که ویرچوالایز شده؟ ابتدا باید منظور از مفهوم «مَجاز» مشخص شود. مجاز به شرایطی گفته می‌شود که بدل از حقیقت و برای نیل به آن باشد. مثل عشق زمینی میان انسان‌ها، که بدل از عشق حقیقی به خدا، گرفته شده است و برای آن است که انسان در استمرار عشق مجازیِ خود، به عشق حقیقی نائل آید.
مجاز نقطه مقابل حقیقت نیست؛ بلکه باطل در تقابل با آن است. چراکه مجاز در تداوم و استمرار حرکت خود، می¬تواند هم به باطل و هم به حق منجر شود و «مجاز» می¬تواند هم در راستای حق باشد و هم می¬تواند در راستای باطل قرار بگیرد. یعنی مجازِ باطل، نیل به باطل می¬کند و مجاز حق، نیل به حق. بنابراین رابطه¬ی مجاز و حقیقت از جنس تقابل و تضاد نیست، بلکه «حق» یا «باطل» در امتداد حرکت «مجاز» واقع می¬شوند.
از سویی دیگر نسبت میان مجاز و حقیقت، متناظر با شک و یقین است. همواره گفته¬اند که، شک معبر خوبی است برای وصول به یقین، اما منزلگاه بدی است. ماندن در شک، ماندن در مجاز و ماندن در عشق مجازی، به معنای عدم نیل به حقیقت است.
نکته¬ای دیگری که باید در این میان مد نظر قرار داد این است که نباید مفهوم «جامعه مجازی» را روبروی مفهوم «فضای سایبر» قرار داد. چراکه مفهوم سایبر، به نظام شبکه¬ایِ متشکل از اطلاعات دلالت دارد که بر مبنای دانش سایبرنتیک محقق شده است و این مفهوم ارتباط معنایی با مفهوم مجاز ندارد. مجاز در راستای حقیقت است. بنابراین ساخت جامعه مجازی باید در راستای نیل به یک حقیقت باشد و روگرفتی از حقیقتی باشد که ریشه در آن داشته و هویت از آن گرفته و منشأ و مبدأ و معاد اوست.

مطلب مرتبط :   زن، باشه، ، شوهرش، مثلاً

مؤلفه‌های جامعه¬ی مجازی
بر اساس تحقیقاتی که مرکز تحقیقات ترندوان در حوزه¬ی آینده¬شناسی صورت داده¬ است؛ جامعه مجازی شامل مؤلفه‌هایی ازجمله وب2.0 ، پادکست ، وبلاگ ، ویکی ، تجارت اجتماعی و جامعه همراه می¬گردد که برخی از این مؤلفه‌ها و مؤلفه‌های دیگر مربوط به آن، توضیح داده می¬شود.
دنیاهای مجازی : Virtual Worlds

بازی¬های دیجیتال به دنیاهای مجازی پیچیده¬ای ارتقاء پیدا کرده¬اند. مردم می¬توانند از یک آواتار

  • 4
دسته بندی : علمی