کافران روز حساب را در نظر داشتند این گونه رفتار نمی‏کردند.

2.3.2.11. عدم توانایی سجده در روز قیامت
یکی دیگر از آثار اخروی مواجهه‏های منفی در برابر آیات الهی عدم توان آنها بر انجام سجده در روز قیامت است زیرا آنها در برابر خدا، تمرین بندگی و فرمانبرداری نکرده‏اند، به همین دلیل در قیامت از بندگی کردن و سجده کردن عاجز خواهند بود و حتی توان فرمانبرداری در قیامت را نیز نخواهند داشت.
کافران به خاطر اعمال و رفتاری که در دنیا از خود نشان داده‏اند در برابر خدا خواری چشمانشان را فرا می‏گیرد زیرا آنها در حین تندرستی و سلامت، از سجده در برابر خدا خودداری کرده بودند و حال با این وضعیت بدی که در قیامت دارند توان سجده بر خدا را نیز ندارند و از فرمان خدا مبنی برسجده به درگاهش، در قیامت اطاعت نمی‏کنند و در آنجاست که آرزو می‏کنند ای کاش آفریده نشده بودند. فرصت آنها به اتمام رسیده و اختیار آنها برای فرمانبرداری یا نافرمانی از دست رفته است. آنجاست که متوجّه اشتباه خود می‏شوند زیرا انتخاب آنها در دنیا و در زمان سلامتی و تندرستی مهم بود.

2.3.2.12. عدم توان برای رکوع و فرمان برداری در قیامت
یکی دیگر از آثار اخروی مواجهه‏های منفی در برابر آیات الهی عدم توان تکذیب کنندگان بر رکوع و فرمانبرداری از خداوند در قیامت است، زیرا آنها در زندگی، دنیا تمرین بندگی نکرده‏اند و به همین دلیل در قیامت هم قادر به بندگی کردن نیستند و سر انجام بدی در انتظار آنها خواهد بود.
در قیامت به کافران دستور به سجده در برابر خداوند داده می‏شود ولی آنها نمی‏توانند فرمان برداری کنند و در برابر خداوند سجده ‏کنند و همچنین تکذیب کنندگان به انجام رکوع دعوت می‏شوند ولی آنها نیز نمی‏توانند از آن اطاعت کنند و از مضامین آیات در می‏یابیم که هم کافران و هم تکذیب کنندگان همان گونه که در دنیا از انجام سجده و رکوع در برابر خداوند خودداری می‏کردند، در قیامت از فرمان خدا سرپیچی می‏کنند زیرا در زندگی دنیا با داشتن اختیار و حق انتخاب تمرین بندگی و فرمانبرداری نکرده‏اند؛
(وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لَا یَرْکَعُونَ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ )

2.3.2.13. فراموش شدن در قیامت
انکار کنندگان دیدار آخرت را به فراموشی سپردند و به انکار آیات الهی پرداختند. آنها اگر معاد و دیدار آخرت را در نظر داشتند اینگونه برخورد نمی‏کردند و خداوند هم به همین دلیل، آنها را در قیامت از یاد می‏برد؛
(. . . فَالْیَوْمَ نَنسَاهُمْ کَمَا نَسُواْ لِقَاء یَوْمهّم هَذَا وَمَا کَانُواْ بِآیَاتِنَا یَجْحَدُونَ)
آنها همان گونه که نسبت به آیات الهی بی توجّهی کردند و آنها را به فراموشی سپردند خداوند هم در قیامت به سزای برخورد بدی که در برابر آیات از خود نشان دادند، آنها را به فراموشی می‏سپارد. آنها فریادرسی نخواهند داشت و در قیامت تمام امید خود را از دست می‏دهند زیرا همانگونه که نشانه‏های الهی برای آنها آمد و آن را به فراموشی سپردند در قیامت نیز فراموش خواهند شد.
منظور از فراموش شدن در قیامت آن است که خداوند به آنها توجّه و نظر نمی‏کند، در حالی که آنها به نظر و توجّه خداوند بسیار محتاج هستند

2.3.2.14. آتش خواری
کسانی که آیات الهی را پنهان کنند نه تنها در قیامت در آتش افکنده می‏شوند، بلکه با رفتارشان در دنیا به آتش‏خواری دست می زنند. به عنوان نمونه دانشمندان اهل کتاب تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعدۀ آمدن آن حضرت را می‏دادند و نشانه‏هایی را که در تورات و انجیل آمده بود برای مردم می‏گفتند، ولی همین که پیامبر اسلام مبعوث شد حقیقت را کتمان نمودند تا چند روزی بیشتر در مسند خود باقی بمانند، زیرا آنها اقرار به رسالت آن حضرت و پذیرفتن دعوت او را، مساوی با از دست دادن مقام و مال خود دیدند، ، ولی این بهای اندکی بود که در برابر گناه بزرگ خود بدست می‏آوردند و درآمد آن نیز چیزی جز آتشی که می‏خورند، نبود.
(إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ الْکِتَابِ وَیَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ مَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ . . .)

مطلب مرتبط :   حکمرانی، بانک، حکومت، سیاستگذاری، سیاست

2.3.2.15. حسرت در قیامت
یکی دیگر از آثار مواجهه‏های منفی در برابر آیات الهی آن است که آنها در قیامت دچار حسرت می‏شوند زیرا در آنجا عاقبت رفتارهای خویش را مشاهده می‏کنند مانند کسانی که پیامبر و مؤمنان را در دنیا به استهزا بگیرند، در آخرت به شدت از کار خود پشیمان می‏شوند و از اینکه از رفتار خود دست برنداشتند، حسرت خواهند خورد.
کوتاهی این گروه در انجام کارهای خیر و ترک اعمال ناروا به قدری است که حتی خداوند نیز واژه حسرت را درباره آنان به‌کار برده، می‏‌گوید:
(یَا حَسْرَهً عَلَی الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون)
ولی البته جمله” حسرت” به معنی ناراحتی درونی در برابر حوادثی که کاری از دست انسان در مورد آن ساخته نیست دربارۀ خداوند معنی ندارد، همان گونه که” خشم” و” غضب” و مانند آن نیز به مفهوم حقیقی در مورد او وجود ندارد، بلکه منظور این است که حال این تیره روزان چنان بود که هر انسانی از وضع آنها آگاه می‏‏‏شد متأسف و متأثر می‏‏‏گشت که چرا با این همه وسائل نجات در این‏گرداب هولناک غرق شوند؟!
تعبیر به” عباد” (بندگان خدا) اشاره به این است که تعجّب از این است که بندگان خدا که غرق نعمتهای او هستند دست به چنین جنایاتی زدند. یعنی حسرت و پشیمانی بر چنین بندگانی باد که زمینۀ هدایت برای آنان فراهم بوده، ولی به جای آن، به استهزا و تمسخر پرداختند. در این که اهل حسرت در این آیه و مانند آن چه کسانی هستند، اقوال متعدّدی در بین مفسران مطرح است.

2.3.2.16. عدم تکلّم خداوند با کتمان کنندگان
یکی دیگر از آثار مواجهه‏های منفی در برابر آیات الهی عدم تکلّم خداوند با آنها در روز قیامت است از جمله مجازاتی که برای کتمان کنندگان تعیین شده آن است و خداوند در روز رستاخیز با آنها سخن نمی‏گوید و از پاک کردن آنها خودداری می‏کند.
از آنجا که سخن گفتن، ابزار ایجاد ارتباط می‏باشد، لذا عدم تکلّم به معنی نبود زمینۀ ارتباط است و انتخاب این مجازات به این علّت است که افرادی که کتمان “ما أنزل اللّه” می‏کنند، در حقیقت با اظهار مقاصد خداوند، مخالفت کرده، و از نشر آنها جلوگیری می‏کنند و لذا خداوند متعال از تکلّم با آنان در روز قیامت خودداری می‏فرماید و هیچ ارتباطی بین آنها و خدا ایجاد نمی‏شود.

2.3.2.17. داوری خداوند در روز قیامت در مورد اختلاف آنها
یکی دیگر از آثار برخوردهای منفی در برابر آیات الهی داوری خداوند در روز قیامت در مورد آنهاست. کسانی که در آیات الهی به اختلاف می‏پردازند، کسی غیر از خدا نمی تواند اختلاف آنها را برطرف کند. خداوند روز رستاخیز در آن چه آنها با هم اختلاف می‏‏کردند در میان آنان داوری خواهد کرد. آنها دنبال حقیقت نبودند بلکه به دنبال اثبات برتری خود بر دیگران بودند و به دلیل حسادتی که در سینه داشتند، نمی‏توانستند قدرت را در دست دیگری ببینند.

2.3.2.18. غبار نشستن بر چهره ها در روز قیامت
یکی دیگر از آثار مواجهه‏های نامناسب در برابر آیات آن است در روز قیامت بر روی چهره‏های کافران غبار می‏نشیند و شادابی و لبخند از صورتشان محو می‏شود زیرا آنها در قیامت با واقیعت هایی روبرو می‏شوند که به آنها هشدار داده شده بود و آنها تنها از روی شک و تردید در زندگی، مسیر کفر و نافرمانی را انتخاب کرده بودند و از نور و روشنایی که از سوی خدا برای آنها آمده بود فاصله گرفتند. آنجا‏ خبری از نور و روشنایی نیست زیرا آنها تنها تاریکی را به همراه خود آورده‏اند و در قیامت توسط تاریکی پوشانده می‏شوند. ‌

مطلب مرتبط :   هویت، رضاشاه، نوسازی، ناسیونالیستی، ترویج

2.3.2.19. هراسان در قیامت
یکی دیگر از آثار اخروی مواجهه‏های نامناسب در برابر آیات الهی آن است که در قیامت، ترس و هراس با آنها همراهی خواهد کرد، زیرا آنها از چگونگی اعمالی که مرتکب شده‏اند، آگاهی کامل دارند. ستمگران می‏دانند کارهایی که انجام داده‏اند کارهای بدی بوده است، به همین دلیل تمام وجودشان را ترس و هراس فرا می‏گیرد و در آنجا جزا و سزای اعمالشان به آنها خواهد رسید.

2.3.2.20. گواهی دادن اعضای بدن بر اعمال آنها
کسانی که در برابر آیات الهی برخوردهای ناشایستی از خود بروز دهند در قیامت اعضای بدنشان بر اعمال آنها شهادت خواهند داد. آنها در قیامت نمی‏توانند هیچ عملی از اعمال خود را پنهان کنند و در برابر خدا فریاد رسی نخواهند داشت زیرا حتی اعضای بدنشان بر ضد آنها گواهی می‏دهند.

2.3.2.21. رسیدگی سریع به حساب آنها
کسانی که مواجهه‏ی مناسب در برابر آیات الهی از خود نشان ندهند به حسابشان در روز قیامت به سرعت رسیدگی خواهد شد مانند کافران، آنها یکی از اوّلین گروه‏هایی هستند که در قیامت به حسابشان، سریع رسیدگی خواهد شد.

2.3.2.22. ذلیل شدن
کسانی که به برخوردی ناشایست در برابر آیات الهی اقدام کنند، به دلیل مخالفت با خدا و فرستاده‏ی او ذلیل خواهند شد همانگونه که آنان که پیش از ایشان بودند نیز ذلیل شدند.

2.3.2.23. کشیدن بار گناه در روز قیامت
کسانی که در برابر آیات الهی به درستی رفتار نکنند گناه بزرگی را مرتکب شده‏‏اند و در قیامت در حالی که آن بار گناه را بر دوش می‏کشند، محشور می‏شوند مانند اعراض کنندگان در برابر آیات الهی، که بار گناهان خویش را در روز قیامت بر دوش خواهند کشید. بار گناهی که پیوسته در حال کشیدن آن خواهند بود.

2.3.2.24. نداشتن راه فرار در قیامت
یکی دیگر از آثار اخروی برخوردهای ناشایست در برابر آیات الهی آن است که آنها در قیامت هیچ راه فراری نخواهند داشت از جمله کسانی که در آیات الهی به جدال می‏پردازند و سعی می کنند به وسیلۀ جدال و مجادله به مقاصد خویش دست یابند در قیامت، از جایی که نمی‏دانند گرفتار خواهند شد.

2.3.2.25. هیزم جهنم گشتن
یک دیگر از آثار اخروی مواجهه‏های منفی در برابر آیات آن است که منحرفان نه تنها در آتش جهنم افکنده خواهند شد بلکه از آن بالاتر، آنها خود هیزم جهنم خواهند بود و آتش از خود آنها شعله ور خواهد شد.

2.3.3. آثار” اخروی دنیوی” مواجهه‏های منفی
مواجهه و برخوردهای منفی آثاری را از خود بر جای می گذارند که هم در زندگی دنیا و هم در زندگی اخروی انسان، همراه همیشگی او خواهد بود که در عبارات ذیل به معرفی و بررسی آنها پرداخته خواهد شد.

2.3.3.1. مورد لعن ونفرین قرار گرفتن
یکی از آثار زیان بار کفر که راه ایمان و هدایت را برای همیشه بر روی انسان می‏بندد، لعنت شدن توسط خداوند است و کسی که از سوی ذات باری تعالی مورد

  • 5
دسته بندی : علمی