جمع‌ آوری داده برای بهینه سازی نرخ تبدیل

جمع بیاری داده واسه بهینه سازی اندازه تبدیل

علی بای

۷

۰

۰ ۰۰۰۰

سرفصلای راهنمای کامل بهینه سازی اندازه تبدیل

بهینه سازی اندازه تبدیل چیه و به چه دلیل واسه کار و کاسبی تون اهمیت داره؟

به کار گیری داده ها واسه بهینه سازی اندازه تبدیل

 

حتماً با مطالعه مقاله بهینه سازی اندازه تبدیل چیه؟ دربارۀ معنی بهینه سازی اندازه تبدیل هیجان زده شده اید. در قسمت قبلی آموختیم که دو برابر کردن اندازه تبدیل، یعنی نصف کردن هزینه های کسب مشتری و هم اینکه، گفتیم که چیجوری پویش ریاست جمهوری اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ از CRO واسه فعال سازی ۲۸۸۰۰۰ داوطلبِ بیشتر استفاده کرد و ۶۰ میلیون دلار، کمک های اهدایی بیشتری واسه پویش جمع بیاری کرد.

با اینجور اعداد و ارقامی حتماً حالا آماده اید که اجرای آزمایش های مربوط به بهینه سازی اندازه تبدیل رو شروع کنین، اما باید بدونین از کجا شروع کنین. خیلی از افراد واسه اجرای CRO خیلی هیجان زده هستن و اولین آزمایشی که به ذهنشون می رسد رو اجرا می کنن. این نکته ی بدی نیس، اما بهترین راه واسه افزایش احتمال کسب موفقیت حساب نمی شه.

جمع آوری داده واسه بهینه سازی نرخل تبدی نکتۀ مهمیه که باید به اون توجه خاصی داشته باشین.

به چه دلیل باید با جمع بیاری داده شروع کنین؟

یکی از مهم ترین درس هایی که پس از هزینه کردن ۲۵۲ هزار دلار بر بهینه سازی اندازه تبدیل گرفتم، اهمیت جمع آوری داده های کمّی و کیفی قبل از شروع آزمایش بود. اگه داده جمع بیاری نکنین مجبورین واسه اینکه تصمیم بگیرین چی رو تغییر بدین، فقطَ براساس شمّ خود حدس بزنین. اما این اصلا فکر خوبی نیس و می تونه منتهی به هدررفت زمان و پول شما شه.

دلار

پس، بهتره یه ماه (یا همین حدود) رو صرف جمع بیاری داده ها کنین تا براساس اطلاعاتِ به دست اومده مبادرت به آزمایش کنین، نه براساس حس داخلی و حدس و فکر هاتون! بدون اجرای این مرحله، در آخر یه عالمه از آزمایش هایی رو اجرا می کنین که به شکست منجر می شن.

هم اینکه، لازمه داده هایی که جمع آوری می کنین هم کمّی باشن و هم کیفی. فقطً به ارقام اکتفا نکنین. داده های کمّی نقطه شروع خوبی جفت و جور می کنن، اما اعداد تصویر کلیِ وضعیت شما رو رنگ آمیزی نمی کنن، بلکه خطوط کلی اون رو مشخص می کنن.

واسه دست پیدا کردن به جزئیات و رنگ های جور واجور این تصویر باید از داده های کیفی استفاده کنین و این یعنی لازمه که از مشتریان فعلی و احتمالی خود، سوالاتی درباره محصول یا سرویس تون سوال کنین. جواب های کیفی، آگاهی بیشتری دربارۀ دلیل خرید یا نبود خرید مشتریان به شما ارائه می دهد و بیشتر منتهی به بزرگ ترین اصلاحات در کسب وکار شما می شه.

ابزارهایی مثل SurveyMonkey به شما کمک می کنن که آگاهی و اطلاعات بسیار خوبی از راه داده های کیفی به دست بیارین.

آخرین نکته هم اینکه بهتره داده هایی زیادتر از اندازه نیاز داشته باشین تا اینکه داده های تون واسه اتخاذ تصمیم درست کافی نباشه. شناسایی الگوهای رفتاری کاربران براساس ۱۰۰ جواب به پرسشنامه، بسیار راحت تر از پیدا کردن اونا از ۱۰ جواب به پرسشنامه س.

بله، می تونید از ۱۰ جواب هم چیزایی بیاموزید، اما هر چی اطلاعات بیشتری داشته باشین، نتیجه گیری شما دقیق تر میشه. هم اینکه، اگه داده های شما زیادتر از اندازه باشه، هر زمان که بخواین می تونید داده های اضافی رو کنار بذارین ولی اتخاد تصمیم بر مبنای داده های کم بسیار خطر آمیزه.

واسه همینه که باید دست کم یه ماه رو صرف جمع آوری و تحلیل داده کنین، و بعد آزمایش کردن رو شروع کنین چون در آخر، اجرای مرحله ی جمع بیاری و تحلیل داده منتهی به صرفه جویی در زمان و هزینه ی شما می شه.

روش های جمع بیاری داده واسه بهینه سازی اندازه تبدیل

روش اول: گوگل آنالیتیکس

یکی از بهترین ابزارهایی که می تونید با اون پروسه جمع بیاری داده رو شروع کنین، گوگل آنالیتیکسه. این وسیله، داده هایی کمّی دربارۀ رفتار کاربران و نحوۀ استفاده اونا از محصول یا سرویس شما در طول قیف فروش رو ارائه می دهد.

گوگل آنالیتیکس نقطه شروع بسیار خوبی واسه جمع بیاری داده های تحلیلیه که به شما کمک می کنه سایت خود و نحوۀ استفاده کاربران از اون رو بهتر بشناسین.

این مطلب را هم بخوانید :  چگونگی نظافت مجتمع های تجاری

بازاریابی چابک چیه و چه نقشی در موفقیت کار و کاسبی شما داره؟

واسه شروع می تونید در گوگل آنالیتیکس روی گزینه Conversions و بعد Funnel Visualization کلیک کنین تا اندازه تبدیل قیف وب سایت خود رو ببینین. البته اگه از قبل این تنظیمات رو انجام نداده اید، لازمه اول اهداف تبدیل (Conversion Goals) رو مشخص کنین و بعد، قیف تبدیل رو بسازین. اهداف تبدیل نشون میدن که چند درصد از بازدیدکننده هاتون به مشتری یا کاربر تبدیل می شن. قیف تبدیل هم نشون می دهد بیشتر بازدیدکنندگان چیجوری از یه مرحله به مرحله ی بعدی این روند حرکت می کنن.

اگه با قیف تبدیل (که با اسم قیف فروش یا قیف هک رشد هم شناخته می شه) آشنایی ندارین، پیشنهاد می کنم مقاله ی قیف هک رشد چیه و چه ساختاری داره؟ رو در وبلاگ نوین بخونین.

اگه بازدیدکنندگان شما تو یه قیف تبدیل استاندارد حرکت کنن می تونید از آزمایش اطلاعات حرکتشان در گوگل آنالیتیکس، سود های زیادی به دست بیارین. مثلا اگه یه سایت نرم افزار با سرویس (SaaS) دارین که بازدیدکنندگان رو از صفحه خونگی به صفحه ی قیمت بندی محصول و بعد به صفحه ثبت نام و استفاده ی آزمایشی رایگان هدایت می کنه و در آخر، اونا رو به یه صفحه ی تایید پرداخت می برَد، اون وقت قیف تبدیل شما در گوگل آنالیتیکس نشون میده که چه درصدی از این بازدیدکنندگان، از صفحه اصلی به صفحه قیمت ها و چه درصدی از این ادما از صفحه ی قیمت ها به صفحه ثبت نام و چیزای دیگه ای به جز اینا می روند.

باخبر شدن از این درصد ها به شما امکان می دهد سبک سنگین کنین که هر مرحله از قیف شما چه عملکردی داره و دریابید که در کجای این قیف، مانع یا مشکلی واسه رسیدن به آخرین مرحله (یعنی ثبت نام) هست. اگه ۵۰% از بازدیدکنندگان شما از صفحه اصلی به صفحه قیمت ها می روند، اما فقط ۵% از این افراد در آخر به صفحه ثبت نام می روند، به این معنیه که باید بفهمین چیجوری می توان افراد بیشتری رو به صفحه ثبت نام رساند تا اندازه تبدیل کلی رو بالا برد.

مشکلی

اهداف قیف تبدیل در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کنه که این آمار مهم رو همیشهً پایش کنین و تحت نظر داشته باشین. اگه از چگونگی ی کار با گوگل آنالیتیکس اطلاع ندارین، پیشنهاد می کنم مقاله ی راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس واسه افراد تازه کار رو در وبلاگ نوین بخونین. هم اینکه می تونید سری هم به مقاله آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس واسه بررسی سایت بزنین.

وقتی که قیف تبدیل (همون قیف رشد/قیف فروش) خود رو ساختین، کمی به اون فرصت بدین و بعد از اون داده جمع آوری کنین. پس از هر بار بهینه سازی اندازه تبدیل، باید دوباره به این قیف مراجعه کنین و نتیجه آزمایش و بهینه سازی خود رو در آمار این قیف ببینین.

چیزی که باید در قیف پیدا کنین، محلیه که قیف دچار ریزش شدید کاربر می شه. بیشتر افراد در بین گذر از مرحله اول قیف به مرحله دوم دچار ریزش می شن یا در مرحله ی آخر که ثبت نامه؟ یادداشت ورداری کنین و ببینین انجام چه تغییراتی می تونه اندازه تبدیل در اون نقطه ی خاص از قیف رو بهتر کنه.

حالا که محل های ریزش کاربر رو شناسایی کرده اید می تونید با به کار گیری اطلاعاتی که به دست آورده اید، فرضیه ای واسه آزمایش کردن هر مرحله از راه قیف مطرح کنین و هم اینکه، آزمایش هایی که می خواهید اجرا کنین رو اولویت بندی کنین.

هنوز کمی زوده که اجرای تست رو شروع کنین، اما کم کم دست به کار شید و تو ذهن خود از چیزی که تا حالا فهمیده اید، یه خلاصۀ مشخص جفت و جور کنین و ببینین چه تغییراتی می تونید انجام بدین که قیف تبدیل شما رو بهتر کنه. هم اینکه، باید اندازه تبدیل کل قیف رو هم پایش کنین تا دریابید کارکرد تبدیل سایت شما چیجوریه (نگران نباشین! در قسمت های بعدی درباره نحوۀ پیدا کردن ایده های جدید و اولویت بندی این ایده ها صحبت می کنیم).

اطلاعات کلیدی دیگری که از گوگل آنالیتیکس به دست می بیاریم، زمان بارگذاری صفحات وب سایت (Load Time) است.

Releated

10 تفریح پرطرفدار کیش به رأی گردشگران!

تفریحات پر طرفدار کیش می‌دانید چه چیزی را همه دوست دارند؟ اینکه بدون صرف زمان و هزینه‌ی زیاد، به بهترین نتایج برسند! شک ندارم شما هم از بررسی بیهوده‌ی سایت‌های ایرانی خسته شده‌اید و به دنبال یک جواب واقعی می‌گردید. چیزی که شما به شدت نیاز دارید، یک راهنمای تفریحات کیش است. البته باید بدانید که تمام […]

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری

چگونگی نظافت مجتمع های تجاری یکی از عوامل مهم و اساسی رونق کسب و کار و جذب مراجعه کننده بیشتر در مراکز تجاری، پاکیزگی و تمیزی محیط می باشد. با فراهم آوردن محیطی درخشان و لوکس می توان تمایل بیشتری به ماندن افراد در یک محیط ایجاد نموده و یا احتمال مراجعه مجدد آنها را […]