ثقیل و سنگین را که در دل این خطبه‌هاست بدون درک آن فهمید و علاوه بر اینکه خود این بچه‌هایی که خطبه می‌خوانند هیچ چیز از آن را درک نمی‌کنند بچه‌های دیگر هم اصلا این مطالب را درک نخواهند کرد. قصه آنقدر که برای بزرگسال اهمیت دارد برای کودکان اهمیت ندارد. بن تن به دلیل آن اکتی که دارد برای کودک جذاب است و به همین دلیل کودک به دنبال خرید ساعت بن تن و دیگر اقلامی است که بر روی آن آرم بن تن وجود دارد. و البته مجموعه شکرستان هم توانست برنامه موفقی باشد با طراح اولیه که خانم راشین خیریه انجام دادند. و بچه‌ها قصه‌های کهن آن را بیشتر دوست دارند تا دست‌کاری شده قصه‌ها با قصه‌های جدید و روزمره. شخصیت‌های کارتونی که بیشتر خرابکاری می‌کنند مثل پت و مت برای کودکان جذاب‌تر هستند بنابراین اگر همه جا آرام باشد و مشکل و اکتی نداشته باشد کسی جذب آن نمی‌شود.
شماره چهار : تخیل را خیلی خوب می‌دانم . زن بودن مجری تأثیری در موفقیت برنامه ندارد و بسته به اجرای آنها دارد. حالت عاطفی و دلسوز بودن بانوان حتی در موقع اجرا ملموس‌تر است و احساس صحبت‌های مادر را تداعی می‌کند. تولید برنامه کودک از حوصله آقایان به دور است چون سر و کله زدن با بچه‌ها خاص خانم‌هاست. واقعا باید برای خردسال و کودک رنگ‌ها شاد و گرم باشند ولی نوجوان همه رنگ‌ها را دوست دارد و ذوق و سلیقه آنها برمی‌گردد به محیطی که در آن رشد می‌کنند. عروسک برای خردسال و در مرتبه بعدی برای کودک خیلی جذب کننده است. رقص و حرکات موزون قبل از انقلاب داشتیم و الان هم می‌توانیم در قالب حرکات موزون برای بچه‌ها داشته باشیم. شعرهای دسته جمعی را بسیار بچه‌ها دوست دارند و ارزش های دینی را می‌توان با قصه به ثمر رساند.

: در شبکه قرآن روی مجری‌های زن بیشتر مانور می‌دهند در حالی که عمو قناد، عمو پورنگ، عمو مهربون موفق‌تر هستند چون مجریان مرد در ایران دارای شرایطی هستند که دستشان برای انجام بعضی کارها بازتر است. مفاهیم اخلاقی نمی‌تواند جزو عوامل جذابیت برای کودکان باشد ولی در اولویت‌های ما قرار دارد استفاده از عروسک بستگی به عروسکش دارد. موسیقی و آواز و رقص که خیلی هم موافقش نیستم خیلی برای بچه‌ها مهم است. اسلپ استیک نیز مهم است تخیل هم همینطور است ولی اگر در یک برنامه تخیل هم نباشد شما می‌توانید کار را جلو ببرید. چون تخیلی به لحاظ تکنیک هزینه‌بردار است و معمولا از فضای کار کودکان حذف می‌شود. رنگ و لعاب خیلی مهم است و باید طبق یک سواد بصری به بچه ارائه دهد.

شماره شش : بسته به برنامه‌ای که می‌خواهیم تولید کنیم هر یک از اینها نسبتی از موضوع داشته باشد.و هیچکدام بردیگری برتری ندارد.. قطعا برای پختن قورمه سبزی، سبزی محور است و برای خورشت لپه،‌لپه محور است و بستگی دارد که ما قصد داریم چه چیزی بپزیم.
شماره هفت : تخیل و فانتزی از اولین عناصر جذابیت در برنامه‌ها هستند.سپس عنصر موزیکال بودن از دیگر عوامل جذب مخاطبین کودک است. استفاده از مجری خانم برای بچه‌ها جذابیتش بیشتر است. تنوع تصویری و حرکتی هم خیلی مهم است. خود عنصر عروسک مهم است و کمدی بزن بکوب چاشنی است. و برنامه‌هایی که نمی‌توانند خوب عمل بکنند از این چاشنی‌ بزن بکوب و موسیقی زیاد استفاده می‌کنند و باعث ایجاد هیجان کاذب در مخاطب می‌شوند. حضور یک عده زیادی از بچه‌ها به دلیل این است که برنامه نمی‌تواند ریتم و نشاط لازم را در مخاطب ایجاد بکند و از ایجاد یک هیجان کاذب در بچه‌ها استفاده می‌کنند. و بچه‌هایی که در استودیو حضور دارند در واقع نماینده بچه‌هایی هستند که پای تلویزیون مخاطب برنامه هستند و وقتی آنها را وادار به جیغ و هیجان بکنیم خود این کار یک هیجان کاذب به مخاطب وارد می‌کند.”مل‌مل” نماد یک بچه شش ساله بود و وقتی اشتباه می‌کرد آنقدر برای مخاطب باور پذیر بود که متوجه می‌شد که وقتی این .”مل‌مل” اشتباه می‌کند نمایش و فیلم نیست و کودک باور کرده بود که .”مل‌مل” زنده است و اتفاقاتی که در صحنه در حال رخ دادن هستند هم واقعی هستند و مجری و عروسک “مل‌مل” فقط 80درصد به متن برنامه پایبند بودند و 20درصد می‌توانستند بداهه داشته باشند و همین که خود عوامل برنامه چه عروسک‌گردان چه مجری و چه گوینده عروسک یکدیگر را به عنوان شخصیت‌های مستقل پذیرفته بودند حس زنده بودن این شخصیت به مخاطب منتقل می‌شد و نیازی به گول زدن مخاطب احساس نمی‌کردیم. به نظر من در اصل مفاهیم اخلاقی، باید برای کودک بیان شود. ظاهر اصلی یک برنامه باید نشاط و پویایی و انرژی لازم را داشته باشد که کودک جذب آن شود ولی در باطن باید مفاهیم اخلاقی و دینی کار گذاشته شود وگرنه برنامه یک برنامه هجو خواهد شد. باید ظاهر برنامه شاد و جذاب باشد تا مخاطب را بتوانید جذب کنید. تولید کلیپ و ترانه‌های خاص که توسط عروسک‌ها یا یک گروه سرود خوانده شود یا توسط مجری خوانده شود خودش خیلی خوب می‌تواند خیلی از مفاهیم را به بچه خوب منتقل کند؛ چرا که موسیقی یکی از بهترین راه‌های ارتباط با کودک است. دومین نکته دکور برنامه است. سومین نکته متن برنامه است که شاید از همه مهم‌تر باشد. چهارمین نکته مجری و پنجمی هم عروسک برنامه است و یکی از راه‌های جذب کودکان استفاده از عناصر تخیلی و شخصیت‌های تخیلی است. چه عروسکی و چه شخصیت‌های فانتزی انیمیشن که برای کودکان جلوه و نما دارند و باعث جذب کودکان می‌شوند. و خود اینها راه‌هایی هستند که ما سعی داریم برای انتقال مفاهیم اخلاقی به کودکان استفاده کنیم.

مطلب مرتبط :   معرفتی، پلنتینگا، باورهای، باوری، تضمین‌شده

شماره هشت : بچه‌های امروز ایران با بچه‌های دیروز و پس پریروز کاملا متفاوت هستند. و آن هم به دلیل آن است که سواد بصری خود را از رسانه کسب کرده‌اند و نه از خارج از رسانه. و در حقیقت منفعل هستند و نه فعال. بعضی از این نکاتی که گفتید جذاب هست مثلا قصه خیلی مهم است. ولی استفاده از بانوان اگر به معنای جذابیت‌های جنسی باشد اصلا برای بچه‌ها معنی ندارد. و یا کمدی اسلپ استیک برای بچه‌های امروزی که با کمدی وراجی خیلی آشنایی دارند فهم آن سخت است هرچند “پت و مت” را به خاطر در هم ریختگی و سرعت آن دوست دارند. سرعت در حرکت و پلان‌ها بسیار مهم است. موسیقی و شعر خیلی برای بچه‌ها جذاب است. ولی موسیقی‌های امروزی ویژه کودک نیست و اگر شعر می‌خوانیم عموپورنگ شعر می‌خواند. و باید بچه‌ها به صورت جمعی شعر بخوانند. اساسا برای بچه‌ها حرکت جذاب است و حرکات ریتمیک و رقص جذاب‌تر است. در خیلی از مدارس دنیا رقص یک واحد درسی است که برای ایجاد تنظیم حرکات و برای پیوند زدن توانایی‌های شناختی و مهارت‌های جسمانی و بدنی به عنوان آموزش استفاده می‌کنند و جایش در کشور ما خالی است. چندتا چیز هست که می‌تواند ملاکی برای تعیین این عناصر در برنامه باشد : زیبایی. شما گفتید پژوهش یعنی ایجاد سؤال. «گردوی دانش سخت است و محکم لکن توانیم آن را شکستن با نیروی می‌خواهم بدانم». یادتان می‌آید آن کارتونی که کودکی می‌آمد و گردو را می‌شکست و در حقیقت تیتراژ یک برنامه علمی برای بچه‌ها بود. بچه‌ها بسیار به موضوعات علمی علاقه‌مند هستند و جایش در تلویزیون ما کلا خالیست. و بچه‌ها به شدت علاقه‌مند هستند که درباره مسائل علمی بدانند. برنامه‌های کودک ما خالی از هرگونه پژوهش و فکر است که اتفاقا بچه‌ها آن را دوست دارند. یکی از برنامه‌هایی که می‌توانست این کار را انجام بدهد برنامه “چرا” بود که خراب شد و از مسیرش منحرف گردید. همه این عناصر خوب است برای بچه‌ها به شرط اینکه ویژگی‌های کودکانه را لحاظ کنند و بخشی از این واقعیت‌ها برمی‌گردد به سواد رسانه‌ای بچه‌های ما که توسط تلویزیون دست‌کاری شده است و ذائقه آنها متفاوت شده است.

مطلب مرتبط :   امنیت، جنگ، عثمانی، سیاست، تاریخی

شماره نه : برنامه‌سازی مثل یک میهمانی بزرگ می‌ماند که شما باید نگاه کنید ببینید چه کسانی در این میهمانی شرکت کرده‌اند از خردسال هست تا بزرگسال با سلایق و علایق و سطوح ذائقه متفاوت. و شما که نمی‌توانید برای تک تک آنها غذای مورد علاقه‌اش را آماده کنید ولی می‌توانید غذایی آماده کنید که همه استفاده کنند می‌توانید نوشیدنی آماده کنید که همه استفاده کنند می‌توانید سالاد،‌ دسر و میوه‌ای آماده کنید که همه بتوانند استفاده کنند. به نظر من شما برای اینکه بتوانید یک سفره را پهن کنید تا میهمانانتان سر سفره بنشینند باید این چیز که بر سر سفره می‌گذارید رنگ و لعاب داشته باشد باید مزه خوب داشته باشد باید گرمی و صمیمت را میهمان شما احساس کند. از زمانی که دکمه پاور تلویزیون را می‌زنند در پای برنامه شما می‌نشینند در حقیقت شما به منزل آنها وارد می‌شوید و آنها میهمان برنامه شما می‌شود و باید این گرمی و صمیمت را احساس کنند. شما باید در کار خودت به جایی از تجربه رسیده باشید که بتوانید حس کنید که اینجا دیالوگ دارد سنگین می‌شود و یا اینکه مجری اینجا زیادتر از حد خود صحبت می‌کند و همه اینها باید در جای خود استفاده شود.
شماره ده: ابتدا متن و پژوهش یک برنامه در اولویت قرار دارد. تا یک برنامه را جذاب کند سپس دکور،‌ نورپردازی و صدابرداری که از ابتدا باید برای آن فکر کنیم و یک نقشه درست طراحی کنیم. بعد هم باید به شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها را بپردازیم. و بعد به صورت غیرمستقیم مفاهیم را در برنامه بگنجانیم. تنوع تصاویر بسیار مورد نیاز است. رنگ آمیزی مناسب دکور بسیار مهم است. با آواز و شعر گروهی در سرودهای دسته جمعی فقط موافقم. و کمدی در حدی که به تمسخر نرسد. استفاده از عروسک در جای خودش باید باشد و صدرصد باید برنامه عروسکی باشد و اگر پیش بینی نشده باشد وجود عروسک اصلا لزومی ندارد.
شماره یازده : تمام آن مواردی که اشاره کردید برای بچه‌ها جالب و جذاب است. موسیقی و شعر می‌توانند خیلی پیام‌رسان خوبی باشند چون در یک فرصت کوتاه پیام بزرگی را منتقل می‌کنید و چون شعر برای کودک قابل حفظ کردن و تکرار است و جاذبه دارد. یک متن خوب و نوشته پخته اگر نباشد بهترین کارگردان دنیا را نیز بیاوریم باز کارش بد است چون چیزی وجود ندارد که او بخواهد خوب بسازد. موثرترین کار برای آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان ساخت کلیپ است و معتقدم با یک کلیپ زیبا می‌شود یک دنیا حرف زد.
شماره دوازده : نوع استفاده هر کدام از این موارد (عناصر برنامه‌سازی) مهم است. و اگر از چیزی که استفاده می‌کنیم دقت و شناخت لازم صورت بگیرد هر کدام در جایگاه خودش خوب است. مثلا شما نمی‌توانید وقتی اخبار در حال پخش است زیر آن یک موسقی شاد قرار دهید و برنامه کودک هم همینطور است. شما باید مخاطب را باید بشناسید و هر چیز را در جای خودش استفاده کنید. شما شعری را که برای کودک استفاده می‌کنید باید او بتواند هضمش

  • 5
دسته بندی : علمی