تا چه حد صحیح است: هیچ قالبی به تنهایی ملاکی برای جذابیت ندارد و این شاخصه‌ها و ویژگی‌های صحیح هر قالب است که اگر در هر قالب مراعات شود سبب جذب کودکان می‌شود؟ (قالب در جذب مخاطب چقدر نقش و اهمیت دارد؟)
13. آیا ارائه مفاهیم اخلاقی را از عوامل جذب کودکان‌(در برنامه‌های کودک)‌می‌دانید؟

این سؤالات توانست این بار رضایت استاد راهنما را جلب نماید. حال نوبت مرحله بعدی کار رسید که باید افرادی را جهت مصاحبه مشخص می‌کردیم.

4-1-2 نمونه‌گیری :
با صحبت‌هایی که با آن پژوهشگر محترم انجام دادم متوجه شدم اگر بخواهم از روشی که ایشان برای پژوهش خود بهره برده‌اند استفاده کنم تعداد مصاحبه‌شوندگان با مفهوم اشباع در نظریه داده‌بنیاد رابطه مستقیم دارد. چه اگر در هنگام مصاحبه با پنج نفر به اشباع می‌رسیدیم دیگری لزومی به ادامه مصاحبه‌ها نمی‌بود و فقط از باب تقویت کار می‌شود ادامه داد و اگر هم به اشباع نرسیم تا هزاران مصاحبه‌شونده این پروسه در جریان خواهد بود. لذا در ابتدا تعداد کثیری از افراد را لیست کردیم که در صورت نیاز بتوانیم با آنها مصاحبه انجام دهیم. درباره نمونه شرکت‌کنندگان نیز بحث‌های فراوانی با استاد راهنما و دیگر دوستان انجام دادم که در نهایت به این نتیجه رسیدم که حداقل از سه طیف شرکت‌کننده در این مصاحبه بهره ببرم.
دسته اول : برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان و عوامل برنامه‌های کودک.
دسته دوم : مدیران شبکه‌های کودک به عنوان کارفرمایان و سفارش دهندگان.
دسته سوم : کارشناسان و صاحب‌نظران حیطه برنامه‌سازی کودک.

در دسته اول سعی ما این بود که از با تجربه‌ترین برنامه‌سازان تا جوان‌ترین برنامه‌سازان جزء شرکت‌کنندگان در مصاحبه باشند و نیز اینکه این افراد در شبکه‌های گوناگون با سیاست‌های مختلف و طیف‌های مختلف برنامه‌سازی حضور داشته باشند.
در ابتدا لیستی از همه افرادی که قصد داشتیم با آنها مصاحبه انجام دهیم ولی به دلایل مختلف موفق به انجام آن نشدیم نام خواهم برد و سپس به معرفی اجمالی افرادی که با آنها به مصاحبه پرداختیم می‌پردازم.
دسته اول :
• خانم عذرا وکیلی
• خانم مرضیه برومند
• خانم مهناز آذین
• خانم پروین شمشکی
• خانم گیتی‌فر شفایی
• خانم گیتی خامنه
• خانم فاطمه شیرازی
• خانم سارا روستاپور
• خانم الهه بهبودی
• خانم رودابه حمزه‌ای
• خانم مهناز میرجهانگیری
• آقای محمدحسن راستگو
• آقای ایرج طهماسب
• آقای مجید قناد
• آقای محمد مسلمی
• آقای داریوش فرضیایی
• آقای پرویز امیری
• آقای محمود شهریاری
• آقای کوروش ذاکری
• آقای مهدی نیک روش
• آقای محمود سلامیان
• آقای محمدرضا سرشار
• آقای سیدجلال الدین دری
• آقای رضا حبیبی
• آقای رحمان حاصلی
• آقای حمید مدرسی
دسته دوم :
• خانم محبوبه سمیعی
• آقای احسان حلمی
• آقای جعفر تارین
• آقای اسدالله اعلایی
• آقای محمد میرکیانی
• آقای علی زارعان
• آقای احسان نیلی
دسته سوم :
• خانم زینت چنانی افشار
• خانم نگین حسینی
• آقای باقر ساروخانی
• آقای محمدرضا رضایی بایندر
• آقای ناصر باهنر
• آقای علیرضا رحیمی
• آقای مرتضی گوهری‌پور
• آقای علیرضا رضاداد
• آقای سیدعلیرضا تراشیون
بیش از چهل نفر شرکت‌کننده برای مصاحبه پیش‌بینی شده بود که با بیش از 90درصد افراد بالا برای شرکت در مصاحبه صحبت گردید و بنا به دلایل گوناگون تنها موفق به ضبط نزدیک به بیست نفر از این افراد شدیم که در ادامه مختصرا به معرفی آنها می‌پردازیم و در پیوست پایان‌نامه روزمه کامل‌تری از ایشان ارائه خواهد گردید.

مطلب مرتبط :   al.,، آرتمیا، باکتریهای، باکتریها، پروبیوتیک

4-1-2-1 آشنایی با مصاحبه‌شوندگان
دسته اول:
1. خانم مهناز آذین
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: بستنیها
2. خانم گیتی فرشفائی
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: گنجشکک اشیمشی
3. خانم پروین شمشکی
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: مدرسه موشها
4. خانم الهه بهبودی
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: سپید پر رنگ
5. خانم رودابه حمزه‌ای
o نویسنده، شاعر و ترانه‌سرا؛ نمونه برنامه: خونه به خونه
6. آقای پرویز امیری
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: کودکانه
7. آقای رحمان حاصلی
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: نقطه اوج
8. مهدی نیک‌روش
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: مداد رنگی
9. آقای رضا حبیبی
o تهیه‌کننده و تصویرگر (انیماتور) کودک؛ نمونه برنامه: بچه های مسجد
10. آقای محمود سلامیان
o تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: : شبهای ململی 
11. آقای مجید قناد
o تهیه‌کننده و مجری؛ نمونه برنامه: هاچین و واچین
12. آقای محمد مسلمی
o کارگردان؛ نمونه برنامه: فیتیله
دسته دوم :
1. آقای اسداله اعلایی
o مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما به مدت 14 سال؛ تهیه‌کننده؛ نمونه برنامه: نیمرخ
2. آقای علی زارعان
o مدیر گروه کودک شبکه دو؛ تهیه‌کننده، طراح و نویسنده مجموعه های کودک و نوجوان
3. آقای احسان نیلی
o مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه قرآن؛ نمونه برنامه : زمین آسمانی
4. آقای مجید میرکیانی
o مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه های دو و جام جم؛ نویسنده؛ سردبیر برنامه قصههای ظهر جمعه در رادیو؛ نمونه برنامه: قصههای ظهر جمعه
دسته سوم :
1. خانم نگین حسینی
o نویسنده کتاب جُنگ تلویزیونی برای کودکان، انتشارات اطلاعات، 1385
2. آقای علیرضا رحیمی
o مدیر پروژه دین رسانه و کودک در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی
3. آقای مرتضی گوهری‌پور
o پژوهشگر عرصه برنامه‌سازی کودک و نوجوان

4-1-3 نحوه پرسش سؤالات از مصاحبه‌شوندگان
به دلیل استفاده از روش داده‌بنیاد و انعطاف بسیار زیاد در ساختار سؤالات و باز-پاسخ بودن آنها، امکان طراحی و صورتبندی سؤالات دیگری نیز در مسیر پژوهش فراهم شد. به عنوان نمونه در فرآیند پاسخ‌های دریافتی در خصوص سؤال اول، از چگونگی به هدف رسیدن برنامه سؤال شد. و نیز در هر سؤال اگر نقطه مبهمی ایجاد می‌شد سؤال یا سؤالات متعددی از مصاحبه‌شونده صورت می‌پذیرفت تا به جواب قانع کننده و روشنی دست پیدا کنم. حتی برای اینکه زوایای سؤال بیشتر باز شود بعد از شنیدن پاسخ مصاحبه‌شونده به طور خلاصه نظرات مصاحبه‌شوندگان قبلی برای ایشان بیان می‌شد و نظر ایشان را درخصوص جواب آنها جویا می‌شدم. و یا هرجا که احساس می‌کردم سؤال از طرف بنده خوب به مصاحبه‌شونده تفهیم نشده است با تکرار آن در شکل دیگر و نیز ارائه جواب‌هایی که دیگر مصاحبه‌شوندگان داده بودند ایشان را به سؤال نزدیک و جواب مربوط به سؤال را اخذ می‌کردم. مثلا به عنوان نمونه وقتی از مصاحبه‌شونده‌ای سؤال شد که آیا می‌توان گفت بعضی قالب‌ها به رویکرد دینی قرابت بیشتری داشته و پتانسیل آنها برای ظرف شدن محتوای اخلاقی بیشتر است؟ و احساس کردم سؤال برای ایشان گنگ است سؤال را اینگونه مطرح کردم که آیا می‌شود گفت مفاهیم اخلاقی در بعضی قالب‌های برنامه‌سازی بهتر بیان می‌شوند؟ . که این مدعای بنده در قالب نزدیک به هزار و دویست دقیقه مصاحبه تصویری و صوتی موجود می‌باشد.
جامعه آماری و حجم نمونه
با توجه به محدود بودن افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند و تجربه عملی دارند، و همچنین اینکه در استفاده از نظریه دادهبنیاد در مرحله اول از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده می‌شود، 15 نفر از افراد شناخته شده برنامهسازی کودک که دارای کارنامه برنامهسازی در عرصه کودک و نوجوان هستند، انتخاب شده‌اند. بدیهی است با توجه به اینکه در تحقیقهای داده‌بنیاد مبنای کار محقق این است که با پیشرفت مصاحبهها و دسترسی به دادهها و اطلاعات بیشتر حجم نمونه به صورت هدفمند تا زمان اشباع دادههاو اطلاعات تحقیق مشخص شود، درصورتی که اشباع حاصل نشد، روند مصاحبهها ادامه خواهد یافت. علیرغم اینکه دادهها در مصاحبههای یازده و دوازده اشباع شدند و نیازی به ادامه مصاحبهها احساس نمی‌شد، به دلیل هماهنگیهای انجام شده با برخی از برنامهسازان و تنظیم وقت و همچنین اتقان بیشتر دادهها، حجم نمونه تا 19 نفر افزایش یافت.

مطلب مرتبط :  

4-1-4 گزیده‌ای از صحبت‌های شرکت‌کنندگان در مصاحبه
4-1-4-1 مرتضی گوهری‌پور :
برنامه موفق برنامه‌ای است که براساس اصول برنامه‌سازی تولید شده است این اصول برنامه‌سازی با توجه به کشفیاتی که من در پژوهشم از برنامه‌سازان داشته‌ام همه شرایط لازم حداقل با کیفیت را برای همه سنین را برای شما مهیا می‌کند که چگونه این اتفاق بیفتد. و وقتی برنامه را به دست هر نقاد برنامه‌ساز _که از طریق اصول و قواعد بررسی می‌کند_بسپاریم او باید تأیید کند که کمترین اشکالات در این برنامه وجود دارد و بعد می توانیم به سراغ مخاطب برویم و نظر او را جویا شویم و ببینیم چه تأثیراتی بر او گذاشته است. شما باید یک برنامه‌ای را از منظر یک برنامه‌سازی که به قواعد برنامه‌سازی آشناست بررسی کنید. ببینیند بنده به عنوان یک مخاطب عام اصلا نمی‌دانم یک برنامه چگونه تولید می‌شود و ما بعدها که بزرگ شدیم چیزهایی فهمیدیم. ولی در سنین نوجوانی ما فکر می‌کردیم که در یک فیلم وقتی این اتفاقات می‌افتد دوربین دارد پیوسته این را روایت می‌کند. برنامه‌سازی مسائل خاص خودش را دارد و من مخاطب، فقط محصول تولیدی را می‌بینم و در یک محصول تولیدی وقتی پای تلویزیون می‌نشینم به قصد سرگرم شدن یا اطلاع گرفتن است.
برای انتقال دادن مفاهیم اخلاقی به کودکان اول باید بفهمیم انتقال دادن یعنی چه؟ منظور ما چیست؟ یعنی اینکه بچه‌ها مفاهیم اخلاقی را بفهمند مثلا برنامه‌ای نشان بدهیم که این آدم دروغ گفت و دروغ‌گویی کار بدی است منظور اگر این است که این امکان پذیر است و اگر بچه‌ها برنامه ‌هم نبینند در زندگی روزمره دائما در حال مشاهده آن هستند. نشان دادن این طور مفاهیم نه تنها امکان پذیر هست بلکه راحت هم می‌باشد. اما اینکه چه مفاهیمی و چگونه؟ مسئله از اینجا شروع می‌شود. چه چیزی بچه را مشغول می‌کند و جذب می‌کند و آن امور اگر در برنامه باشد باعث جذب او می‌شود. حالا شما می‌توانید نشان دهید که بله دروغگویی کار بدی است اما حیث التطفاتی کودک در کجا سیر می‌کند؟ نقطه تمرکز بچه در برنامه کجاست؟ آیا این دو نقطه بر هم منطبق هست یا نیست؟ این مقوله بسیار بسیار پیچیده‌ای هست هم تحقیقتش و هم برآورده کردنش؟
اولین قاعده این است که اصل انطباق مفهوم با سن مخاطب را رعایت کنیم. دومین قاعده این است که مفهوم اخلاقی را از حوزه مفهومی تبدیل به رفتار بکنیم چون مفهوم یک امر ذهنی است و رفتار یک امر عینی است. و بعد شما این موارد جزئی را اشاره می‌کنید و این مصادیق جزئی نه به معنی این است که بچه‌ها باید مصادیق جزئی زیادی را ببینند تا بتوانند از استقراء آنها به مفهوم کلی برسند بلکه با دیدن همی

دسته بندی : علمی