ه جهان، در حال به وجود آوردن فرهنگی جهانی است، اگر نسبت به آن غفلت شود باز هم این ما هستیم که عقب می مانیم و شکاف فرهنگی به وجود آمده بین ما و آن ها روز به روز عمیق تر خـواهـد شـد. ” تغییر فرهنگی ” همـان چیزی است که مکتب مطالعات فرهنگی ( فرانکفورت ) سال هاست آن را دنبال می کند.
با پرسش سیزدهم پیشنهادهای پاسخ گوها برای رقابت ( رقابت به معنای مثبت آن مدنظر است ) در این عرصه جمع آوری شد. با توجه به جدول گزاره های استخراج شده از پاسخ ها، می بینیم که 20 پاسخ گو به امر مدیریت در این بخش ( حوزه ی فرهنگی ) اشاره داشتند. یعنی با مدیریت درست و برنامه ریزی شده می توان در عرصه های رقابتی وارد شد و حرف هایی برای گفتن داشت. و در همین جدول ( مدیریت ) بیش از نیمی از هنرمندان ( 14 نفر از 23 هنرمند ) به این موضوع اشاره داشتند که سرمایه گذاری کلان نیاز است. و بعد از آن، با حمایت کردن و امکانات دادن به هنرمند و نیز استفاده کردن از متخصصان حوزه هنر، فرهنگ و روان شناسی کودک اشاره نمودند. یعنی با مدیریت و هدف گزاری درست در این حوزه می توان به پله های بالاتر صعود کرد. با نتایج حاصل شده از این گزاره ها در سوال سیزدهم، می توان این طور نتیجه گرفت که با وارد شدن افراد آشنا و متخصص در این حوزه و سرمایه گذاری کلان، زمینه ی تولید کارهای فراگیرتر از مرزهای بومی، فراهم خواهد شد و کارهای هنرمند ما نیز بازار جهانی خواهد داشت.
در این ارتباط برخی از هنرمندان بیان کردند که معمولا در رسانه های ما، به متخصصان بها کافی داده نمی شود و به نوعی آن ها، طرد می شوند؛ در حالی که باید از تخصص آن ها بیش ترین بهره را برد. در این قضایا بیش تر به بحث های مالی و هزینه ها اشاره می شد. این که هنرمند از نظر مالی تامین نمی شود و دغدغه های مالی یکی از موانع کارهای خلاقانه است.
از دیگر راهکارهای پیشنهادی، تبلیغ با اقلام مختلف فرهنگی است. هنرمندان عنوان کردند آن ها ( غربی ها ) با هجمه ی فرهنگی که نسبت به یک شخصیت در بازار به وجود می آورند به نوعی موقعیت شخصیت را تثبیت می کنند. البته لازم به ذکر است؛ شخصیت به بهترین نحو طراحی، نوشته و ساخته شده است و این تبلیغات فرهنگی فقط به پذیرش آن کمک بیش تری خواهد کرد. هنرمندان این را نیز مطرح کردند، اگر شخصیت خوب در نیامده باشد حتا با تبلیغات و هجمه ی فرهنگی، باز هم شکست خواهد خورد و از بازار رقابت کنار خواهد رفت. در وهله ی اول، هر کاری باید حرف برای گفتن داشته باشد و سپس روی آن سرمایه گذاری کلان شود و در انتها از چرخه ی تبلیغات برای برد بیش تر مدد جست.
نکته ی دیگری که اشاره شد تداوم داشتن کارهای موفق بود. از سوی پاسخ گوها بیان شد چون ثبات مدیریتی و اجتماعی در جامعه برقرار نیست و مدیریت ها فصلی است یا به قول برخی هنرمندان ملوک الطوایفی است، معمولا با تغییر مدیر، سیستم نیز تغییر می کند و مدیریت جدید برای این که کارها به نام او ثبت شود، کارهای پیشین را کنار می گذارد و کارهای جدیدی را شروع می کند. این رویکرد مدیریتی ضربه های جبران ناپذیری به فضای فرهنگی و هنری وارد می سازد که شاهد برخی از آن ها هستیم.
از دیگر گزاره ها، به تکنیک و مهارت های ساخت و تولید اشاره شد. یعنی یکی دیگر از راه های رقابت در این عرصه، تکنیکی کار کردن و نگاه حرفه ای داشتن به کار است. این که خود هنرمند باید مطالعات وسیع و گسترده ای داشته باشد. ارتباط گسترده با دیگران و نگاه جهانی داشتن در این عــرصـه نیز کمک بسیاری می کند تا محصولات ایرانی در بازار جهانی برای خود جایگاهی داشته باشند.
در نهایت، چون کشور ایران از قومیت های بسیاری تشکیل شده است به نظر می رسد باید روی اشتراکات فرهنگی اعم از داستان های افسانه ای و اسطوره ها بیش تر کار شود تا تداوم و همبستگی قومیت ها در زیر چتر یک فرهنگ از ضمانت غیر قابل انعطافی برخوردار باشد. علی بلوکباشی در کتاب خود، در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگ های دیگر نگریستن، می نویسد؛ ” اگر میراث تاریخی مشترک، یعنی داستان ها و افسانه ها و اساطیر و حماسه ها و سنن و خاطرات خوش و ناخوش و احساسات و علایق عاطفی مشترک و توجه نفس مستمر به آن میراث و سنن و اساطیر وجود داشته باشد، هویت ملی برتر از هویت های قومی چندگانه خواهد بود و وحدت ملی با وجود چند قومیت تحکیم خواهد یافت ( بلوکباشی،17:1388 ).
4-5 پیشنهادها
در این تحقیق مشکلات و موانع بر سر برنامه سازی برای دنیای کودک بر اساس شخصیت ها و قهرمانان اسطوره ای ایرانی، به صورت گسترده ای کار شد. به نظر می رسد اگر محقق بعدی به طور تخصصی و عملیاتی وارد حوزه ی هر یک از یافته های این تحقیق شود در کمک به تداوم فرهنگ بومی برای بزرگسالان فردا، راه گشا خواهد بود. با توجه به یافته های پرسش ششم، در ادامه ی این بحث، سوالات بعدی باید کاملا عملیاتی تر طرح شوند. مثلا از پاسخ گو خواسته شود ویژگی های کودک 7 تا 12 سال را بیان کند، خواسته ها و آرزوهای این گروه سنی را برشمارد و این که با این شرایط سنی و ویژگی های کودک، شخصیت و کارکتر محبوب او باید دارای چه صفات و مشخصه هایی باشد؟ چه در شکل ظاهری کارکتر، چه در خطوط کار شده و رنگ های استفاده شده برای آن و خیلی ویژگی های دیگری که جذابیت های بصری را به وجود می آورد. هم چنین از نظر محتوایی کودکان این گروه سنی به دنبال آموختن چه چیزهایی هستند و از نظر متن نوشتار و تصویر، چه چیزهایی برای آن ها خواستنی است. نیازهای آن ها چیست؟ سلیقه ی آنان کدامند؟
هم چنین در بخش مدیریت، با توجه به یافته های تحقیق حاضر، محقق بعدی می تواند به سراغ مدیران حوزه فرهنگی – هنری برود و با آن ها تحقیق را ادامه دهد. و با طراحی سوالاتی، میزان تخصص و مهارت مدیران و برنامه ریزان و سیاستگزاران حوزه فرهنگی را بسنجد. زیرا یکی از مشکلات اساسی که هنرمندان مطرح نمودند عدم تخصص مدیران فرهنگی در حوزه ی کاری خودشان است.
از دیگر بخش هایی که جای تحقیق و پژوهش دارد این است که چرا نهادها و ارگان های مرتبط با موضوع مورد نظر، پراکنده عمل می کنند و با یکدیگر همکاری ندارند. چرا یک سیاست کلی بر این نهادها و ارگان ها حکمفرما نیست و هر بخش سیاستگزاری و برنامه ریزی خود را دارد.
بستر دیگری که باید به آن پرداخت، عدم حضور محصولات فرهنگی در قالب و طرح های مختلف در بازار فرهنگی است. موانع بر سر حضور تولیدات داخلی در بازار فرهنگی کشور چیست؟ چرا کارکترهای ساخته شده به صورت گسترده همان طور که شخصیت هایی چون مردعنکبوتی، سوپرمن، بن تن و … حضور دارند، دیده نمی شوند. آیا واقعا بحث حقوقی مولفان و تهیه کنندگان مطرح است؟ یا اراده ی انجام این کار بین مدیران فرهنگی – هنری وجود ندارد؟ و بسیاری دیگر که با نگاه به هر یک از داده های پرسش ها، می تواند به عنوان چالشی مطرح باشند. به امید روزی که ایران نیز یکی از صادر کنندگان محصولات فرهنگی به بازارهای جهانی و بین المللی باشد.

مطلب مرتبط :   -، حق‌، زنان، (بخش، مستمری

پیوست ها

« رزومه ای کوتاه از هنرمندان مصاحبه شونده »

1. نورالدین زرین کلک؛ نویسنده، نگارگر، فیلم‌ساز انیمیشن، عضو آسیفا و بنیان گذار انجمن فیلمسازی انیمیشن ” آسیفا ” در ایران است. از نگارگری های او می توان به کتاب ” کلاغ ها ” و … اشاره نمود. از ساخته های بسیار وی می توان از دنیای دیوانه دیوانه دیوانه و … اسم برد. دیپلم افتخار فستیوال بین‌المللی فیلم پاریس برای دنیای دیوانه دیوانه دیوانه و عنوان ” جواهر قرن ” (بیستم) از فستیوال بین‌المللی فیلم انسی برای همین فیلم و بسیاری دیگر، از جوایزی است که وی دریافت کرده است.

2. سید علیرضا گلپایگانی؛ کارگردان و تهیه کننده انیمیشن، عضو هیات علمی دانشگاه هنر، مدیر مسئول نشریه تخصصی انیمیشن ” سیمیا ” و مترجم کتاب چه گونه شخصیت های انیمیشنی را متحرک سازی کنیم، است. هم چنین وی عضو کمیته تخصصی انیمیشن و عضو هیات مدیره بنیاد بازی های رایانه است و مرد مهربان ، پهلوانان و … را در کارنامه ی هنری خود دارد. حکایت مرد و دریا برنده بهترین فیلم ویدیو از جشنواره اصفهان، تیزر تن ساحل برنده بهترین تیزر تبلیغاتی از چهارمین جشنواره پویانمایی تهران درکارنامه ی این هنرمند، قرار دارد.

3.علیرضا کاویان راد؛ کارگردان انیمیشن، نگارگر کتاب کودک و مدرس دانشگاه های شریعتی و تربیت مدرس است. از ساخته های وی می توان به مجموعه ی قصه ی ما مثل شد و در زمینه ی نگارگری دست من زخمی شـد، اشاره نمود. از جوایزهایی که وی دریافت کرده است می توان به، بهترین موسیقی برای انیمیشن رستم و اسفندیار از جشنواره کانون پرورش فکری کودک و نوجوان اشاره کرد.

مطلب مرتبط :   ، مار، قورباغه‌ها، پادشاه، دختر

4.بهرام عظیمی؛ کارگردان، نویسنده انیمیشن و فیلم وکاریکاتوریست است. خود می گوید: ” آدم تجربی هستم. نزدیک به 20 سال است که انیمیشن کار می کنم و کارهای مردمی با فرهنگ همین مردم می سازم “. 99 درصد کارهای وی کار کوتاه در حوزه تبلیغات و فرهنگ سازی است. انیمیشن های بسیار با کارکترهای مختلف در حوزه راهنمایی و رانندگی، برق، نفت، گاز، مترو و… در کارنامه ی هنری وی دیده می شود. تهران 1500 اولین فیلم انیمیشن سینمایی وی است که در سال 90 از جشنواره فجر جایزه دریافت نمود. 83 جایزه که 29 تای آن، جوایز بین المللی است، در کارنامه ی عظیمی قرار دارد. وی نیز داور حدود 70 جشنواره ی داخلی و خارجی بوده است.

5.حسین مرادی زاده؛ کارگردان و تهیه کننده انیمیشن مرکز پویانمایی صبا است. از ساخته های وی می توان به مجموعه ی افسانه ماردوش اشاره کرد. در جشنواره های بسیاری شرکت داشته است از جمله؛ EcoFilm 2010 یونان. برخی از جوایز وی، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بهترین فضا سازی و نگاه ملی جشنواره پویانمایی تهران، برای فیلم بلند جام جهان بین افسانه ماردوش 1 و جایزه بهترین فیلم بلند برای نبرد فریدون افسانه ماردوش 3 است.

6. علیرضا فرمانی؛ کارگردان و نویسنده انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا است. کارگردانی انیمیشن دارد. از جمله کارهای وی، مجموعه قصه های آسمانی را می توان نام برد.

7. ملموس مراد؛ کارگردان، تهیه کننده و طراح انیمیشن در مرکز پویانمایی صبا است.کارگردانی انیمیشن دارد. ناظر کیفی انیمیشن در مرکز صبا و طــراح اولین سریال انیمیشن ایران به نام خداوند لک لک ها را دوست دارد، است. از کارهای وی می توان به مجموعه ی حکایات بـوستان و از جـوایز، خداوند لک لک ها را دوست دارد، اشاره نمود.

8. احمد عربانی؛ کارگردان انیمیشن، مولف و نگارگر کتاب کودک است.

دسته بندی : علمی