انواع تعاونی گردشگری

تعاونی می­تواند با نام­ها و ساختارهای مختلف در بخش خصوصی، با بخش عمومی یا بین بخش خصوصی و عمومی شکل گیرد. تعاریف زیر در خصوص انواع مختلف تعاونی­ها، توسط کمسیون گردشگری کانادایی در سال 1995 ارائه گردیده است (فرزین، 1386):

  1. کنسرسیوم: روی هم گذاشتن منابع به منظور دست یافتن به منافعی که به تنهایی به دست نمی­آید (برای مثال: فناوری مشترک، خدمات مشترک)
  2. سرمایه­گذاری مشترک: یک پروژه همکاری و تعاون که به طور معمول در برگیرنده مهارت­ها و منابع مختلف است و در پی یک فرصت است. پروژه آغازین اغلب در درون خود ماهیت همکاری و تعاون دارد.
  3. بازاریابی تعاونی: توافقی است بین شرکای بازار برای کالاها یا خدمات آنها طی تبلیغات مشترک. اغلب به حداکثر کردن ظرفیت توزیع شبکه­های شرکای مختلف و آشنا شدن با بازارهای مقصد طی یک مشارکت درون بازاری مربوط می­شود.
  4. ائتلافات استراتژیک: به طور کلی یک موافقت طولانی مدت برای دستیابی به اهداف مشترک است و ممکن است سازمان­های کوچک و بزرگ را با منابع و تخصص مکمل شامل گردد. اصطلاح استراتژیک به این خاطر انتخاب شده است که این گونه ائتلاف ها، اهداف بسیار مهمی را در توسعه بازار کسب و کار شرکا دارند.
  5. روابط زنجیره ارزش: جایی که سازمان­ها، در صنایع مختلف با مهارت­های منحصر به فرد اما تکمیلی، توانایی­های خود را به هم مرتبط می­کنند تاارزش بیافرینند. این رابطه با فعالیت­های مشترک یا نیمه مشترکی که در نواحی مختلف انجام می­شود منسجم می­گردد.
  6. شبکه سازمان: یک ائتلاف چند سازمانی که در آن اعضاء برای رسیدن به اهداف مشترک همکاری می­کنند.
مطلب مرتبط :  

واگذاری به پیمانکار: قراردادی که طی آن خدمات حاشیه­ای و فرعی سازمان به فراهم آوردگان شخص ثالت واگذار می­شود.

دسته بندی : علمی