آرایش رسانه‌ای- تعیین ویژگی‌های جذب مخاطب خود و رقیب)
مأموریت رسانه‌های ما چیست و چه چشم‌اندازی دارند. (اصول آرایش رسانه‌ای- تعیین چشم‌انداز و مأموریت)
چقدر ما اعتماد مخاطب را به خود جلب نموده‌ایم. رسانه‌های ما چه اعتباری نزد مخاطب دارند. (اصول آرایش رسانه‌ای- برآورد میزان جلب اعتماد مخاطب)
به چه میزان نیروی حرفه‌ای و آشنا به محیط رسانه در اختیار داریم. (اصول آرایش رسانه‌ای- برآورد میزان نیروی انسانی حرفه‌ای)
میزان تمکن مالی و توانایی اقتصادی ما چقدر است. (اصول آرایش رسانه‌ای- برآورد وضعیت اقتصادی)
این‌ها قطعاتی است که باید در پازل رسانه‌ای به‌طور کامل پیاده شود و در غیر این صورت دچار نقص خواهیم شد. این را باید مشابه شرایط جنگ نظامی در نظر گرفت که هرگونه ضعفی باعث حمله دشمن به آن نقطه و نفوذ و رخنه از آن ناحیه می‌شود. (تشابه با وضعیت نظامی- پوشش همه ضعف‌ها)
مخاطب شناسی نیز واجد اهمیت است. نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. باید دانست که مخاطب ما کیست و چه تجربیات و صفاتی دارد. نیازهایی که دارد چیست و چه برنامه‌هایی باید برای او تدارک دید. نهایتاً رویکرد مخاطب نسبت به ما و سپس نسبت به رسانه‌های رقیب ما باید مطالعه شود. برای مخاطب شناسی باید به این سؤالات پاسخ داد که در همه دنیا این امر شایع است و با مخاطبان خود برای پاسخ دادن به این سؤالات با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنند. سپس استراتژی‌های خود را نسبت به مخاطب طراحی می‌کنند. (مخاطب شناسی- تبیین کیستی مخاطب، نیازهای مخاطب، رویکرد مخاطب نسبت به ما و رقیب، ارتباط مستقیم با مخاطب، برنامه‌ریزی برای مخاطب، تنظیم استراتژی رسانه با ارزیابی مخاطب)
به لحاظ سازمان‌دهی، در هر رسانه اتاق فکری وجود دارد که شامل افراد نخبه‌ای است که خطوط کلی تولید پیام و محتوا را مشخص می‌نمایند و این‌ها کسانی‌اند که محیط‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند که چگونه باید تولید محتوا نمود که اثرگذاری روی مخاطب و جامعه هدف، انجام شود. هر رسانه به چنین اتاق فکری که حلقه اصلی تولید محتواست، محتاج است. (اصول آرایش رسانه‌ای- برآورد وضعیت اقتصادی)
در بحث بخش‌بندی محتوا، باید گفت، محتوا نیز می‌تواند به موضوعات مختلفی بخش‌بندی شود ازجمله، موضوعات فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و … . تقسیم‌بندی دیگر می‌تواند بر مبنای مخاطب و نیازهای او باشد. بنابراین باتوجه به اهداف هر شبکه، مخاطبان خاص هر شبکه، رده سنی مخاطب و خواست او، جنسیت و محل اقامت او و … می‌توان محتوا را تقسیم‌بندی نمود. (تفکیک محتوا- بر مبنای مخاطب)
می‌توان رسانه را به‌مثابه یک بازار دید که هر مخاطبی وارد آن بازار شده و جنس موردنظرش را پیدا، انتخاب و می‌خرد. شبکه یک، چنین ساختاری دارد. یا به‌مثابه یک بازار تخصصی باشد مثل شبکه چهار که مشتری اختصاصی دارد. (رسانه به‌مثابه بازاری برای تأمین نیاز همگان)
در فضای سپهر رسانه‌ای باید حریف و تعداد رسانه‌های او و جنس شبکه‌هایش را شناخت و نسبت به او آرایش گرفت. مثلاً در مقابل شبکه‌های خبری او، شبکه‌های خبری ما قرار دارند و برنامه تولید و پخش می‌کنند. این آرایش در مقابل رویکرد آن‌ها و برنامه‌ها محتواها و پیام‌هایی که تولید می‌کنند، قرار می‌گیرد. مثلاً در مقابل شبکه سرگرمی آن‌ها، شبکه نسیم راه‌اندازی می‌شود که مخاطب به سراغ آن‌ها نرود. لذا همه رسانه‌ها را در فضای رقابتی باید شناخت و همه حوزه‌هایی را که آن‌ها پوشش می‌دهند ما نیز باید پوشش دهیم. (شناخت رقیب- تبیین رقیب، تعداد و جنس شبکه‌هایش، چینش و آرایش نسبت به او، پوشش همه‌ی جبهه‌های تحت پوشش رقیب)
فضای رسانه نسبت به گذشته تغییر کرده و رسانه‌ها دیگر به دنبال مخاطب توده‌ای نیستند، هر رسانه به دنبال مخاطب خاص خود، طبقه‌ای و کلاسه‌بندی شده است. (فضای نوین- کلاسه‌بندی مخاطب و جذب مخاطب خاص خود)
مخاطب عصر ما عجول و بی‌حوصله است و تعارف ندارد، به‌محض اینکه ارضا نشود، به‌سرعت پس می‌زند و به رسانه‌های دیگر، گرایش می‌یابد. (فضای نوین- مخاطب عجول و بی‌حوصله- ریزش سریع مخاطب)
فضای مجازی نیز، تغییرات عمده‌ای را موجب شده است. مخاطب امروز به مدیریت زمان می‌پردازد و انفعال گذشته را ندارد. پیام را و زمان دریافت را مدیریت می‌نماید. (فضای نوین- مخاطب فعال و مدیریت پیام و زمان توسط او)
سعی می‌کنند که مخاطب در تولید محتوا مشارکت نماید، مثل روزنامه‌نگاری شهروندی که تابع همین امر است. (فضای نوین- شراکت مخاطب در تولید محتوا)
در این شرایط، باید از تکنولوژی روز بهره برد، و زمینه حضور مخاطب را در برنامه‌ها فراهم نمود. اعتماد مخاطب را نسبت به پیام‌ها و سیاست‌های خود بالا ببریم. که اگر این امر صورت نگیرد، به‌ظاهر در حال حیاتیم اما زوال ما رقم خورده است. (جلب اعتماد مخاطب)
امروزه تغییرات زیادی حادث ‌شده است ازجمله، تغییرات تکنولوژی، تغییر دریافت و انتشار پیام، کوچک شدن تجهیزات و تکنولوژی، شکسته شدن انحصار رسانه‌ای، و … (فضای نوین- تغییرات تکنولوژی، تغییر دریافت و انتشار پیام، کوچک شدن تجهیزات و تکنولوژی، انحصار زدایی رسانه‌ای،)
ما نیز چاره‌ای جز انحصار زدایی نداریم و باید شبکه‌های خصوصی تعریف شود. (استراتژی انحصارزدایی رسانه‌ای)
نظام جامع رسانه‌ای نیز ازجمله مواردی است که باید انجام شود. (تدوین نظام جامع رسانه‌ای)
پیامی که به دنیا می‌فرستیم باید برای مردم کشورهای مختلف دنیا قابل‌فهم باشد. همچنین با مردم دنیا نباید درافتاد و باید دست دوستی به‌سوی آن‌ها دراز نمود. این امر در عرصه‌های مختلف قابل روئیت‌اند. هر جا ما با روش صحیح به‌پیش رفته‌ایم، پیاممان شنیده شده و دریافت شده است. بنابراین باید به زبان مردم سخن گفت و انتشار پیام صورت داد و پیامی که تولید و منتشر می‌کنیم، با زمینه‌ها، اعتقادات و باورهای مخاطب و حوزه تجربی او همخوانی داشته باشد و متناسب با نیازهای او باشد. با مخاطب دوری نکند. (مخاطب جهانی، همه‌فهم بودن، تناسب زبانی، تناسب نیاز مخاطب، تناسب با زمینه مخاطب، )
البته نیازهای واقعی را باید پوشش داد نه نیازهای مثلاً جنسی و پورنوگرافی که برای ما مقدور نیست. ما باید وضعیت‌های جدید خلق نماییم که برای ما مقدور باشد. مثل تفاوت موسیقی که ما پخش می‌نماییم با موسیقی هنجارشکن دیگر رسانه‌ها پخش می‌شود که قشر متدین ما نمی‌پسندد. ما باید موسیقی اصیل را جایگزین آن نماییم که بافرهنگ و باورها و ایدئولوژی ما متناسب است. پیام‌های ما به‌اندازه تناسب بافرهنگ و روحیه جامعه دریافت و پذیرفته می‌شود. (خلق وضعیت‌های جدید در حوزه‌های ممنوعه، مثل پورن)
تعریف مجدد آرایش رسانه‌ای در انتهای کلام:
استفاده از رسانه‌ها به لحاظ کیفی و کمی، در سپهر رسانه‌ای موجود که دائماً در حال ارسال پیام‌های مختلف است و ما در نقطه مقابل این‌ها نه به شکل تهاجمی و بلکه رقابتی باید مخاطب خود را اعم از مخاطب بی‌توجه، گذرا، ثابت و وفادار خود را جلب، تثبیت و حفظ نماییم. هر اقدامی که در این زمینه می‌نماییم، به لحاظ تولید محتوا، و یا راه‌اندازی شبکه‌های مختلف، یا تولید برنامه، آرایش رسانه‌ای ما را شکل می‌دهد. (تعریف آرایش رسانه‌ای- استفاده کیفی و کمی از رسانه، برای جلب عموم طیف‌های مخاطب در سپهر رسانه‌ای)

مصاحبه شماره 11
مصاحبه با سردار علیرضا نوری
مدرس دافوس سپاه، حرکات تاکتیکی، مدیریت بحران و دروس نظامی دیگر
03/04/93

مطلب مرتبط :   مدرنیته، نوسازی، هویت، ، انقلاب

به‌طورکلی، در نظامی‌گری و آرایش نظامی، ما یگان‌های خودی و دشمن را در مقابل همدیگر قرار می‌دهیم. این عملیات یا آفندی است و یا پدآفندی. در حالت پدآفندی، ما منفعل هستیم و در مقابل دشمنی که برای اهداف مشخصی و تصرف آن اهداف، در حال آفند به سمت ماست، پدآفند می‌کنیم. (انواع آرایش نظامی- آفندی و پدافندی، صلح)
در عملیات آفندی ما فعال هستیم و به‌سوی دشمن و برای تصرف اهداف خاصی ما تهاجم و حمله می‌نماییم. (آرایش نظامی آفندی)
و در حالت پدافندی، منفعل هستیم و در مقابل عملیات و اهداف دشمن، واکنش نشان می‌دهیم. (آرایش نظامی پدآفندی)
پس ابتدابه‌ساکن باید نوع عملیات مشخص شود. تا بر اساس اینکه عملیات ما آفندی است و یا پدآفندی، نیروهایمان را چینش نماییم و آرایش بگیریم. حرکات ما در پدافند و آفند متفاوت از هم خواهد بود. (طراحی آرایش نظامی – تعیین نوع آفندی یا پدآفندی)
به‌طور مشخص در رسانه نیز باید همین اتفاق بیفتد. (انواع آرایش رسانه‌ای- آفندی و پدافندی و صلح)
اما یک نوع سوم آرایش نظامی نیز وجود دارد که در شرایط صلح و زمانی که تهدیدی وجود ندارد، جاری است. در کشور ما لشکرهای مختلف، با منطق خاصی چینش شده‌اند. مثلاً لشکر 27 محمد رسول‌الله که در تهران است، به‌صورت اتفاقی در تهران نیست. بلکه با آرایش خاصی در نقاطی که ممکن است تهدیدزا باشد، چینش شده است. (آرایش نظامی پدآفندی)
نکته مهم‌تر اینکه، نوع آرایش ما در حالت متقارن و نامتقارن، متفاوت است. که می‌تواند با رسانه‌ها تطبیق یابد. یک حالت کلاسیک جنگ یا متقارن وجود دارد، که دو نیروی نظامی، یگان‌های مشابه همدیگر دارند و به نسبت‌های برابر و به‌صورت کاملاً متقارن به لحاظ توان، روبروی یکدیگر آرایش می‌گیرند. قدرت مقابله و آفند ما، بسته به توان و استعداد و تجهیزات و سازمان ما دارد. گاهی یگان‌های زیادی داریم و در مقابل دشمن ممکن است دو لشگر قرار دهیم. یا وقتی با کمبود نیرو مواجهیم، در مقابل یک لشگر، شاید نتوانیم یک لشگر هم قرار دهیم. اما ابزارآلات و شیوه‌ها و روش‌ها، در کل یکی است و از قواعد متعارف کلاسیک بهره می‌برد که به آن متقارن می‌گوییم. (آرایش نظامی متقارن و نامتقارن- متقارن )
وقتی با دشمنی که اختلاف توان فاحش و غیرقابل قیاسی با ما به لحاظ، تجهیزات و تکنولوژی و عده و عُده دارد، مواجهیم، اگر آرایش متقارن را در مقابل آن‌ها اتخاذ نماییم، محکوم به شکست هستیم. لذا جمهوری اسلامی که در چنین شرایطی در مقابل ارتش‌های عظیم کلاسیک ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش، قرار دارد، که به لحاظ توان و تجهیزات و استعداد نیرو تناسبی با نیروی نظامی ایران ندارند، شیوه نبرد نامتقارن را بنیان نهاده و به آن می‌پردازد. این شیوه آرایش متناسب با خود را می‌طلبد. مثل نبرد حزب‌الله با اسراییل، که بدون سلاح و تجهیزات و نفرات یک لشکر کلاسیک، در مقابل یک لشکر قوی کلاسیک پیروز می‌شود. قواعد نامتقارن است که عامل پیروزی در جنگ‌های مختلف حزب‌الله می‌شود. در واقع قرینه‌سازی نباید صورت داد و مثلاً تانک را در مقابل تانک چینش نمی‌کنیم، بلکه موشک ضدتانک را در مقابل تانک قرار می‌دهیم و با

مطلب مرتبط :   دارآباد، خیابان، مسجد، کوه، ولنجک

  • 9
دسته بندی : علمی